Brev:
Sove i egen seng - 17 mdr.
8. marts 2024
Alder:
17 mdr.
Sove i egen seng - 17 mdr.
Hej Helen,
Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som vågner meget tidligt.
Du anbefalede os to lure i stedet for én, og det prøvede vi i en uges tid, men vuggestuen har en politik om at de ikke vil vække børnene, så det resulterede i at han sov en rigtig lang morgen/formiddagslur, og ikke var til at putte igen før om eftermiddagen, og aftenputningen var derfor også meget svær. Vi er derfor tilbage til en enkelt lur a cirka 3 timer (i vuggestuen, hjemme sover han ikke så længe).
Han er blevet en smule bedre til at sove liiidt længere, men ikke meget. Til gengæld har jeg fundet ud af hvad der måske er med til at vække ham om morgenen - han har altid haft noget med mit (mors) hår. Han finder tryghed i det og vil rigtig gerne nulre det. Jeg har prøvet at finde utallige alternativer (bamser, dukker, nusseklude, mm.), men uden held. Smadder træls, for han kommer til at hive hårene ud og jeg bliver vækket af det hele tiden. Det er måske også det, som jeg tænker kan være med til at vække ham om morgenen, fordi jeg bliver ved med at fjerne hans hånd eller give ham en bamse, men han vågner mere og mere, når han ikke får lov at nulre håret.
Dertil vores næste spørgsmål :-)
Hvordan får vi ham til at sove i sin egen seng om natten? Jeg tror at vi alle ville sove bedre, hvis det ikke var i samme seng.
Vi har fri i 14 dage snart, og er top motiverede for at ændre på sovevanerne i den periode (så vi kan sove lidt dagen efter).
Sådan her ser putning/nat ud for os nu:
Nogle gange godnatgrød (kommer an på indtag til aftensmaden), kommer somme tider i aftenbad, tandbørstning, sige godnat til den der ikke putter, ind og pusle, synge sang, tør ble, massage, ledtryk, nattøj på.
Ind i mors og fars soveværelse, flaske med lun havremælk, synge sang imens han får flaske, derefter bliver han lagt ved siden af os i sengen, og falder i søvn her (med meget fysisk kontakt, falder ofte i søvn imens vi ligger næse mod næse, krammer eller lign.). Når han sover bærer vi ham over i tremmesengen, som står ved siden af vores seng.
Han vågner som regel omkring midnatstid og rejser sig op i sengen og løfter armene, og vil op til os. Vi har prøvet at ligge ham ned igen, men han SKRIGER og bliver ved med at vende sig om og rejse sig op (det skal lige siges at han har et lidt iltert temperament:-)). Derfor har vi indtil nu taget ham over imellem os.
Vi sover godt indtil cirka ved 4-tiden, hvor han begynder at ligge og hive fat i mit hår, og jeg vågner og fjerner hans hånd. Og herfra er det praktisk talt umuligt at få ham videre i søvn, jeg tror at vi har prøvet alt efterhånden.
Har du nogle gode råd til:
1. At han falder i søvn i egen seng
2. At få ham til at sove i egen seng hele natten
3. Evt at smide flasken, men det andet er vigtigere for os i første omgang
Vi har prøvet at putte ham i hans egen seng fra start, men det resulterede bare i at han blev ved med at vende sig og rejse sig op.
Vi har også prøvet at have tremmesengen inde på hans eget værelse, og så båret ham derind- det gik som når han sover hos os- vågnede omkring midnat og så over imellem os. Så vi rykkede den ind ved os igen, så vi i det mindste ikke behøvede at rejse os for at hente ham:-)
Pyha det blev et langt skriv, jeg håber at du har nogle gode råd. Det skal lige siges at han har lidt svært ved at finde ro sådan rent generelt, vi laver lidt øvelser for det:-)
Med venlig hilsen
os