Sove i egen seng - 17 mdr.

8. marts 2024

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen,

Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som vågner meget tidligt.

Du anbefalede os to lure i stedet for én, og det prøvede vi i en uges tid, men vuggestuen har en politik om at de ikke vil vække børnene, så det resulterede i at han sov en rigtig lang morgen/formiddagslur, og ikke var til at putte igen før om eftermiddagen, og aftenputningen var derfor også meget svær. Vi er derfor tilbage til en enkelt lur a cirka 3 timer (i vuggestuen, hjemme sover han ikke så længe).

Han er blevet en smule bedre til at sove liiidt længere, men ikke meget. Til gengæld har jeg fundet ud af hvad der måske er med til at vække ham om morgenen - han har altid haft noget med mit (mors) hår. Han finder tryghed i det og vil rigtig gerne nulre det. Jeg har prøvet at finde utallige alternativer (bamser, dukker, nusseklude, mm.), men uden held. Smadder træls, for han kommer til at hive hårene ud og jeg bliver vækket af det hele tiden. Det er måske også det, som jeg tænker kan være med til at vække ham om morgenen, fordi jeg bliver ved med at fjerne hans hånd eller give ham en bamse, men han vågner mere og mere, når han ikke får lov at nulre håret.

Dertil vores næste spørgsmål :-)
Hvordan får vi ham til at sove i sin egen seng om natten? Jeg tror at vi alle ville sove bedre, hvis det ikke var i samme seng.
Vi har fri i 14 dage snart, og er top motiverede for at ændre på sovevanerne i den periode (så vi kan sove lidt dagen efter).

Sådan her ser putning/nat ud for os nu:

Nogle gange godnatgrød (kommer an på indtag til aftensmaden), kommer somme tider i aftenbad, tandbørstning, sige godnat til den der ikke putter, ind og pusle, synge sang, tør ble, massage, ledtryk, nattøj ...

Annonce

... på.

Ind i mors og fars soveværelse, flaske med lun havremælk, synge sang imens han får flaske, derefter bliver han lagt ved siden af os i sengen, og falder i søvn her (med meget fysisk kontakt, falder ofte i søvn imens vi ligger næse mod næse, krammer eller lign.). Når han sover bærer vi ham over i tremmesengen, som står ved siden af vores seng.

Han vågner som regel omkring midnatstid og rejser sig op i sengen og løfter armene, og vil op til os. Vi har prøvet at ligge ham ned igen, men han SKRIGER og bliver ved med at vende sig om og rejse sig op (det skal lige siges at han har et lidt iltert temperament:-)). Derfor har vi indtil nu taget ham over imellem os.

Vi sover godt indtil cirka ved 4-tiden, hvor han begynder at ligge og hive fat i mit hår, og jeg vågner og fjerner hans hånd. Og herfra er det praktisk talt umuligt at få ham videre i søvn, jeg tror at vi har prøvet alt efterhånden.

Har du nogle gode råd til:

1. At han falder i søvn i egen seng
2. At få ham til at sove i egen seng hele natten
3. Evt at smide flasken, men det andet er vigtigere for os i første omgang

Vi har prøvet at putte ham i hans egen seng fra start, men det resulterede bare i at han blev ved med at vende sig og rejse sig op.

Vi har også prøvet at have tremmesengen inde på hans eget værelse, og så båret ham derind- det gik som når han sover hos os- vågnede omkring midnat og så over imellem os. Så vi rykkede den ind ved os igen, så vi i det mindste ikke behøvede at rejse os for at hente ham:-)

Pyha det blev et langt skriv, jeg håber at du har nogle gode råd. Det skal lige siges at han har lidt svært ved at finde ro sådan rent generelt, vi laver lidt øvelser for det:-)

Med venlig hilsen
os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.