Svar: Mad om dagen og urolig søvn
25. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Peters forældre
Der er ingen tvivl om at årstiden og astmatisk bronkitis ikke giver den bedste søvn - ej heller selvom han nu er velbehandlet og I føler det går fremad, så vil det naturligt påvirke og gøre at jeres dreng sover mere uroligt, end hvis han ikke have disse problemer.
Der er heller igen tvivl om at Peter udviklingsmæssigt er rigtig godt igang, han kravler omkring og øver sig stille og roligt i at bevæge sig mere og mere væk fra jer. Han er i separationsfasen, hvor han på den ene side øver sin selvstændighed og på den anden side netop af samme grund har behov for lidt mere tryghed og nærhed.
Netop i denne alder oplever man derfor ofte at børn sover meget uroligt, de drømmer mere, vågner halvvejs op, smågræder i søvne osv. ligesom de også har en stor motorisk uro. Han får sig ganske givet lagt i stillinger han ikke selv mestrer at komme væk fra, lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen osv. Alt sammen på grund af den udvikling han lige nu går igennem - lyder det bekendt?
Der er heller ingen tvivl om at hans indtag af mad om dagen måske ikke helt er tilstrækkeligt til at dække hans energibehov og at det ville være godt, hvis han kunne spise lidt mere - men samtidig har han jo også en alder, hvor han vil selv og naturligt lukker munden for skeen, drejer hovedet væk osv. og det er vigtigt at du ikke presser ham unødigt.
I forhold til mælkeindtag, så vil de fleste børn have behov for 3 amninger dagligt i 9 måneders alderen - at han har brug for fire synes jeg faktisk er helt okay og det burde ikke spille voldsomt ind på hans lyst til mad. Det lyder jo ikke som om at det er meget langvarige amninger og således ikke store mængder mælk han indtager, for mig lyder det mere som trygheden og nærheden han søger ...
Hvis du føler at han spiser rigtig meget hos dig og får for store mængder, så må du prøve at skære en af amningerne væk ved at gøre den kortere og til sidst fjerne den helt. Det kunne være amningen kl. 24 eller kl 04 du forsøgte at trappe ud. I stedet skal han så beroliges på en anden måde, når han vågner - brystet kan han i en periode få kortvarigt, så lirker du brystvorten ud af munden på ham og så indfører du en bestemt måde at kærtegne ham på, giver ham en klud ved ansigtet der dufter af dig osv. Altså en ny måde at finde roen op i stedet for brystet. Hvis det hjælper ham at ligge på madrassen og bare mærke at du er der, så er det fint for mig.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 8: Tykmælk med frugt som nu, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), ½ havregrynsbolle med smør, ost, vand af kop.
Formiddagslur kl. ca 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), rejer, pastaskruer eller lignende - øve pincetgreb. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han får mad nok. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ligesom nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt lidt tykmælk med revne æbler, banan eller andet. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Må gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, fiskefilet, laks, lasagne osv. Alt hvad I spiser af børnevenlig mad. Vand af kop.
Flaske eller ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. ammes eller flaske
Tidlig morgen 04: Evt. ammes
Som sagt er 3 amninger normalt i denne alder og ofte er det amningerne om dagen der forsvinder først. De 3 amninger ligger altså tidlig morgen, aften og sen aften ... Hos jer lyder det dog som om at amningen om dagen er et reelt behov for væske og derfor tænker jeg at du skal bibeholde den. I stedet kan du så som sagt forsøge at fjerne sen aften eller tidlig morgen stille og roligt.
I 10-12 måneders alderen vil de være relevant at trappe ned til 2 amninger i døgnet og de vil ofte ligge inden putning om aftenen og så enten omkring midnat eller meget tidlig morgen. Det lyder lidt som om at du gerne vil stoppe med at amme helt, hvis du vælger denne løsning, vil det være relevant at du giver flaske på de angivne tidspunkter i stedet. Det vil være godt at han får enten mme eller modermælk frem til 12 måneders alderen ...
Det kan godt tænkes at en flaske med mme vil mætte ham mere end brystmælken gør og at han derfor vil sove lidt længere stræk aften og nat. Der er dog igen garanti for dette, da en stor del af den uro I oplever højst sandsynligt skyldes hans alder og udvikling.
Jeg håber at I hermed har fået lidt idé om hvad der sker hos jer og hvordan I kommer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske