Svar: Mad om dagen og urolig søvn

25. oktober 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Peters forældre

Der er ingen tvivl om at årstiden og astmatisk bronkitis ikke giver den bedste søvn - ej heller selvom han nu er velbehandlet og I føler det går fremad, så vil det naturligt påvirke og gøre at jeres dreng sover mere uroligt, end hvis han ikke have disse problemer.

Der er heller igen tvivl om at Peter udviklingsmæssigt er rigtig godt igang, han kravler omkring og øver sig stille og roligt i at bevæge sig mere og mere væk fra jer. Han er i separationsfasen, hvor han på den ene side øver sin selvstændighed og på den anden side netop af samme grund har behov for lidt mere tryghed og nærhed.

Netop i denne alder oplever man derfor ofte at børn sover meget uroligt, de drømmer mere, vågner halvvejs op, smågræder i søvne osv. ligesom de også har en stor motorisk uro. Han får sig ganske givet lagt i stillinger han ikke selv mestrer at komme væk fra, lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen osv. Alt sammen på grund af den udvikling han lige nu går igennem - lyder det bekendt?

Der er heller ingen tvivl om at hans indtag af mad om dagen måske ikke helt er tilstrækkeligt til at dække hans energibehov og at det ville være godt, hvis han kunne spise lidt mere - men samtidig har han jo også en alder, hvor han vil selv og naturligt lukker munden for skeen, drejer hovedet væk osv. og det er vigtigt at du ikke presser ham unødigt.

I forhold til mælkeindtag, så vil de fleste børn have behov for 3 amninger dagligt i 9 måneders alderen - at han har brug for fire synes jeg faktisk er helt okay og det burde ikke spille voldsomt ind på hans lyst til mad. Det lyder jo ikke som om at det er meget langvarige amninger og således ikke store mængder mælk han indtager, for mig lyder det mere som trygheden og nærheden han søger ...

Hvis du føler at han spiser rigtig meget hos dig og får for store mængder, så må du prøve at skære en af amningerne væk ved at gøre den kortere og til sidst fjerne den helt. Det kunne være amningen kl. 24 eller kl 04 du forsøgte at trappe ud. I stedet skal han så beroliges på en anden måde, når han vågner - brystet kan han i en periode få kortvarigt, så lirker du brystvorten ud af munden på ham og så indfører du en bestemt måde at kærtegne ham på, giver ham en klud ved ansigtet der dufter af dig osv. Altså en ny måde at finde roen op i stedet for ...

Annonce

... brystet. Hvis det hjælper ham at ligge på madrassen og bare mærke at du er der, så er det fint for mig.

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen 8: Tykmælk med frugt som nu, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), ½ havregrynsbolle med smør, ost, vand af kop.

Formiddagslur kl. ca 10

Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), rejer, pastaskruer eller lignende - øve pincetgreb. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han får mad nok. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ligesom nu

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt lidt tykmælk med revne æbler, banan eller andet. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Må gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, fiskefilet, laks, lasagne osv. Alt hvad I spiser af børnevenlig mad. Vand af kop.

Flaske eller ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Evt. ammes eller flaske

Tidlig morgen 04: Evt. ammes

Som sagt er 3 amninger normalt i denne alder og ofte er det amningerne om dagen der forsvinder først. De 3 amninger ligger altså tidlig morgen, aften og sen aften ... Hos jer lyder det dog som om at amningen om dagen er et reelt behov for væske og derfor tænker jeg at du skal bibeholde den. I stedet kan du så som sagt forsøge at fjerne sen aften eller tidlig morgen stille og roligt.

I 10-12 måneders alderen vil de være relevant at trappe ned til 2 amninger i døgnet og de vil ofte ligge inden putning om aftenen og så enten omkring midnat eller meget tidlig morgen. Det lyder lidt som om at du gerne vil stoppe med at amme helt, hvis du vælger denne løsning, vil det være relevant at du giver flaske på de angivne tidspunkter i stedet. Det vil være godt at han får enten mme eller modermælk frem til 12 måneders alderen ...

Det kan godt tænkes at en flaske med mme vil mætte ham mere end brystmælken gør og at han derfor vil sove lidt længere stræk aften og nat. Der er dog igen garanti for dette, da en stor del af den uro I oplever højst sandsynligt skyldes hans alder og udvikling.

Jeg håber at I hermed har fået lidt idé om hvad der sker hos jer og hvordan I kommer videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi