Mad om dagen og urolig søvn

25. oktober 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Mad om dagen og urolig søvn

Kære Helen

Vi har en dejlig dreng på godt 9 måneder. Peter var det første halve år en meget nem dreng. Var glad og godt tilpas og sov ok om natten. Krævede mad hver 3. time om natten, men sov ellers fint.

Da han blev et halvt år, fik han astmatisk bronkitis. Han har været indlagt tre gange på børneafdelingen, men det lader nu til at medicinen virker. Han får Spirocort og Singulair.

Vi har også gået til kiropraktor med Peter. Kiropraktoren hævdede, at Peter var låst i hele ryggen og efter 5 behandlinger er hans ryg nu fin. Kiropraktoren hævder, at det vil styrke han immunforsvar, at han ikke længere er låst i ryggen. I de to måneder, hvor Peter mere eller mindre var syg hele tiden, sov han naturligvis meget dårligt. Peter har nu været rask i en måned, men han sover stadig meget uroligt.

For 3 uger siden besluttede vi os for at nu skulle tingene ændre sig. Jeg tog en madras ind på gulvet ved siden af Peter og besluttede, at nu skulle det være slut med mad om natten. Peter kunne spise hver eller hver anden time natten igennem. Det lykkedes mig at holde Peter fra brystet i 7 timer, men han sov fortsat meget uroligt. Efter 1½ uge prøvede jeg at give ham mad klokken 00.00 og klokken 04.00 – derefter sov han faktisk godt. Jeg tænkte at det var bedre, at vi alle fik noget søvn, og at det var ok at Peter spiste hver 4. time. Nu er vi dog ved at være tilbage ved udgangspunktet.

Peter sover igen meget uroligt og vil gerne spise hver 2. – 3. time om natten. Peter spiser ikke ret meget om dagen, og morgenmad er han slet ikke sulten til, så jeg er lidt imod, at han skal spise så meget om natten. Jeg kan slet ikke få grød i Peter, så til morgenmad får han tykmælk med frugtmos. Jeg har forsøgt at blande rugbrødsdrys i, men det vil han ikke have.

Formiddagsmad vil han heller ikke have. Til frokost spiser han en kvart skive bondebrød med pesto, tunguf eller lignende samt lidt grøntsagsmos. Jeg ammer stadig Peter og som regel ammer jeg ham inden eftermiddagsluren. Derefter får han ikke noget før aftensmad, hvor han igen får mos, ris og pasta. Jeg prøver hver aften at ...

Annonce

... få lidt vælling i ham inden sovetid – nogle dage tager han 100 ml andre dage ingenting. Jeg ammer Peter klokken 19.30 og han falder trygt i søvn i sin egen seng. Derefter vågner Peter gerne 3 – 4 gange inden vi går i seng ved 23 tiden.

Om natten vågner han også ofte. Vi går ind til ham, når han græder, putter ham og lægger to hænder på ham, så han kan mærke vi er der. Han skriger dog meget og er meget ked af det. Hvis vi ikke kan får ham til at falde til ro, tager vi ham op for derefter at putte ham igen. Vi har stadig en madras på gulvet, og der ender han også nogle dage. Det hjælper imidlertid ikke det store.

Vi er nu derude, hvor vi overvejer ”Godnat og sov godt – metoden”. Jeg ville dog gerne have ham til at spise noget mere om dagen, så det ikke er sult, som holder ham vågen. Lige nu føler jeg simpelthen at han spiser for meget om natten.

Har du nogle gode råd til, hvordan vi får ham til at spise mere om dagen og ville det være ok at tage amningerne væk om natten. Jeg vil faktisk gerne stoppe med at amme – lige nu ammer jeg jo fire gange i døgnet.

Hvordan får vi Peter til at sove mere sammenhængende om natten?

Jeg skitserer lige Peters dagsrytme, så du kan se om vi skal ændre noget i den.

7.30: Vågner
8.00: Morgenmad – tykmælk med frugt – ca. 1½ dl. Mælk eller vand af kop. (tilbyder frugt klokken 9.30)
10.00: Formiddagslur – sover 1½ time.
12.00: Frokost – en kvart skive bondebrød + lille smule grøntsagsmos. Mælk eller vand af kop.
14.30: Ammer og puttes til eftermiddagslur – sover 1½ time.
16.00: Tilbydes bolle, grød eller lignende, men spise ikke noget. Drikker lidt vand.
17.30: Aftensmad – grøntsagsmos og lidt af vores mad.
19.00:Tilbydes vælling i flaske – tager nogle dage 100 ml – andre ikke noget.
19.30: Ammes og puttes i egen seng på værelset. Falder hurtigt i søvn.
Vågner efter 40 minutter og løbende derefter.
00.00: Ammes
04.00: Ammes

Peter kravler på alle fire og rejser sig på sine knæ. Peter er en glad dreng som pludrer meget.

Vi håber du har nogle gode ideer til, hvordan vi kommer videre.

Venlig hilsen
Peters forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.