Svar: 2 år, opdragelse og måltider
27. februar 2012
Alder:
2 år
Kære V´s mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at lære børn at måltiderne indtages ved middagsbordet. Altså at jeres dreng, når han beder om at få noget at spise eller tilbydes mad, altid får at vide at han skal sætte sig på sin stol. Så han helt naturligt lærer at det er sådan det er, det er sådan det foregår, når man spiser. Dette gælder fra børn er ganske små og til de er større - de skal ikke løbe rundt med mad i hånden, men spise ved bordet :)
Men når det er sagt, så vil han naturligt ikke kunne overskue at sidde ved bordet, når han er færdig med at spise. Hvis I forventer at han skal kunne det, så er det vigtigt at I aktiverer ham og gør det spændende at være der. Det kan være ved at han f.eks. kommer over på jeres skød og får lov til at spise lidt videre derfra. Det kan være rigtig dejligt efter en lang dag og det kan være en måde at I sikre ham lidt ekstra mad.
Det kan sagtens tænkes at han efter at have spist og har sagt tak for mad, løber hen for at lege og det er okay, hvis han er færdig med at spise. Hvis han så viser sig ekstra sulten, kommer tilbage og beder om mere mad, så kan I naturligvis opfordre ham til at sidde med ved bordet igen. I kan sige "du må gerne få mere, men du skal sætte dig på din stol" så han igen og igen hører og lærer, at det er sådan reglerne er, når vi spiser.
Jeres dreng kan ikke forholde sig til konsekvenser som "hvis du ikke spiser nu, så må du gå sulten i seng" eller lignende. Det forstår han slet ikke noget af, han reagerer impulsivt og er han sulten så spiser han, er han ikke, ja så spiser han ikke. Når det er sagt, så kan han dog stadig godt have svært ved helt at fornemme hvorvidt han egentlig er sulten eller ej og derfor er det stadig vigtigt i denne alder at have en fast rytme i løbet af dagen. Det vil sige en dagsrytme, hvor I står op på samme tid hver dag, hvor I spiser på samme tidspunkter, sover middagslur på samme tid, kommer i seng til samme tid osv. Det at spise på fast tidspunkter giver naturligt et behov for mad, når de tidspunkter nærmer sig og det gør naturligt at når I så sætter jer til bords så vil han føle sig mere parat til at spise og mærke at det er det han har behov for lige nu.
Jeres dreng vil naturligt have svært ved at acceptere et nej, det er meget hårdt at mærke at I vil noget andet end han vil og det er vigtigt at I kan rumme den frustration der opstår, når han mærker denne modstand. I skal naturligvis altid overveje hvorfor I siger nej og om der er noget i vejen for at det er som han gerne vil have det. Børn der oplever at få ja en gang imellem vil naturligt også bedre kunne acceptere et nej andre gange. Og netop omkring middagsbordet - så behøver I måske ikke blande jer så meget i hvordan han spiser og hvad han spiser, hvis bare han spiser. Det gør ikke noget at han nogle gange vælger at spise brød og pålæg hver for sig, det gør ikke noget at han nogle aftener spiser mere pastaskruer end han spiser frikadelle eller omvendt. Det vigtigste er at han er glad for mad og glad for at spise :)
Håber du kan bruge dette videre og læs også gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvori jeg beskriver børns følelser og behov, hvorfor de gør som de gør og hvordan vi skal se deres reaktioner, den udvikling de går igennem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske