Svar: Ændre døgnrytme - 7 mdr.

6. januar 2023

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes nuværende rytme - og velkommen til :) Jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder umiddelbart som om, at du faktisk har forsøgt at gøre det rigtige i dit forsøg på at ændre lillepigens rytme. Du fortæller, at du har forsøgt at skubbe hendes lure i løbet af dagen, men at det er svært at skubbe dem yderligere, og du fortæller også, at du har forsøgt at indføre en ekstra lur om eftermiddagen i håb om, at hun så kunne gå senere i seng. Det lyder faktisk rigtig fint:)

Du fortæller også, at du har på fornemmelsen, at jeres datter får sit søvnbehov fint dækket, men hun står for tidligt op i forhold til, hvad I har lyst til, hun sover tidligt hele dagen igennem, og hun går naturligt derfor også tidligt i seng. Jeg forstår derfor godt dit behov for at rykke det hele, og bare en time senere ville naturligt gøre en stor forskel for jer:)

Som jeg ser det, så er der to muligheder, I kan gøre to ting. Det jeg umiddelbart vil anbefale dig er, at du forsøger at forlænge hendes vågenperiode før frokost. Det kan du gøre ved at komme et bad ind mellem formiddagslur og frokost og dermed ca. en time før middagsluren. Badet vil stimulere hende rigtig godt motorisk og mentalt, det vil ofte gøre hende lidt ekstra vågen, men ca. en times tid efter badet vil hun ofte være godt parat til at sove og kan så tage endnu en lur og på den måde får hun hjælp til en ny rytme. Har du mod på at tage i svømmehallen eller lignende med hende, så kan du også gøre det på dette tidspunkt, så kan hun på samme måde få frokost og så få sin flaske og blive puttet til middagslur derefter...

Derudover så tænker jeg, at det hos jer kan gøre en forskel, hvis hun kan begynde at sove sin 3 lur omkring kl. 15 og ikke allerede kl. 13 - ved på den måde at rykke rytmen, vil hun også kunne puttes omkring kl. 19, måske endda først 19.30 i stedet for allerede kl 18. Og så ville hun igen forhåbentlig naturligt også begynde at sove til kl 6.15 i stedet for 05.15... Ikke fordi det hjælper at putte hende senere om aftenen, men fordi hele dagens rytme netop rykkes og bliver gradvist senere og senere...

Den anden mulighed er, at I forsøger at afkorte hendes vågenperiode mellem kl. 05.15 og 06.30. Det kan gøres på lidt forskellig vis. Du kan forsøge at putte hende tidligere og tidligere, så i stedet for at hun er vågen i en time og et kvarter, så er hun kun vågen i 60 minutter, så 45 minutter, så 30 minutter og til sidst bliver det en kort opvågning snarere end en opvågningsperiode.

Du kan også gøre det, at du forsøger med en flaske tidlig morgen - jeg kan godt se, at du har forsøgt dette uden held, men i stedet for at du forsøger at give flaske i hendes vågenperiode, så kan det være en idé, at du forsøger at rykke hendes natflaske. Det vil sige, at den flaske, som hun lige nu drikker kl. 03, må du meget gerne forsøge at rykke til kl. f.eks. er 03.30, så 04, så 04.30, så 05.. og på den måde kan flasken tidlig morgen være med til at rykke på rytmen også. Det er helt naturligt, at hun ikke vil have flaske kl. 05, når hun har fået flaske kl. 03, men hun og I kan have stor glæde af, hvis hun nu begynder at kunne sove igennem fra midnat til næste morgen tidlig, så at rykke på natflasken er godt for jer alle. Den tidlige morgenflaske vil hun ofte have brug for indtil 8-9 måneders alderen, så på den måde er det en god idé at forsøge at udnytte denne nu - og samtidig er det godt at rykke den frem til tidlig morgen, fordi det gør det lettere fremadrettet også at trappe ud af denne....

Jeg tænker, at en realistisk plan at arbejde hen imod, vil være en rytme, ...

Annonce

... hvor hun starter dagen ca. 6.15 og dermed en time senere, end hun vågner nu. Samtidig trives hun med 3 lure dagligt, og dette må I meget gerne fortsætte med, da hun jo stadig vil stå tidligt op, så det vil være helt naturligt, at hun har brug for 3 lure dagligt. Som du selv skriver, så dækkes hendes søvnbehov fint, det er tidspunkterne, som der skal ændres på.

Jeg tænker også, at det vil blive lettere at putte hende til en 3. lur om eftermiddagen, netop fordi hun er vant til en rytme med 3 lure og hendes indre ur derfor er indstillet på dette - selvom hele rytmen bliver rykket lidt.

En rytme, som I kan arbejde hen imod, vil derfor kunne se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover lidt videre indtil ca. 06.15, hvor dagen så begynder

Morgen 7: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens første lur - måske omkring kl. 08-8.30..

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos, måske en grødpandekage, grøntsagmuffin eller lignende at gnaske i, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og holdes på denne måde igang, så hun er parat til at spise frokost efter badet, og derefter parat til at blive puttet.

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntssagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 2. lur - måske omkring kl 12...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 14: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, suppleres med bløde frugtbåde, vand af kop.

Sen eftermiddag 15: Puttes til dagens 3. lur, så hun herefter naturligt har mere overskud resten af dagen og naturligt også kan gå senere i seng, får lidt vand at sove på.

Aften 17-17.30: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager.. udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med bid, mad i hånden at gnaske på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl. 19...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Så - jeg tænker, at det er en god idé, at I forsøger at rykke på jeres datters rytme, og jeg tænker, at det også kan lade sig gøre... Jeres største udfordringer bliver at afkorte vågenperioden om morgenen og også at rykke tidspunktet for dagens 3. lur. Det er to store ting, som I er nødt til at ændre på - og det kræver naturligt overskud og tålmodighed fra jeres side - men jeg tænker, at det er muligt.

Prøv i første omgang at rykke på natflasken og forsøg samtidig at afkorte vågenperioden tidlig morgen. Læg derudover et bad ind i løbet af dagen, så tidspunktet for middagsluren naturligt rykkes - og dermed også tidspunktet for dagens 3. lur... Netop fordi hun er vant til at sove 3 lure og allerede er puttet til middagslur omkring kl. 12, så tænker jeg, at det godt kan lade sig gøre at få hende puttet til en 3. lur om eftermiddagen...:)

Jeg tænker også, at det vil være rigtig godt, at I øger hende lidt i skemad og mellemmåltider - det vil naturligt også være med til at gøre, at hun gradvist kan blive skruet ned i antallet af flasker. Det er dog naturligt vigtigt, at hun stadig får sit behov for mælk/væske tilstrækkeligt dækket. Hun er en fysisk stor pige, og har derfor brug for en del væske - både vand og mælk :) De fleste børn vil i 7 månederes alderen trives med 4 flasker i døgnet (tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften) og i 8-9 måneders alderen vil 3 flasker ofte være passende (før middagslur, aften og sen aften).

Jeg håber, at mine forslag og dagsplan hjælper jer lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvordan I kan komme videre i den retning, som I ønsker :)

Der er en del at gå igang med - rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder