Bange for høje lyde og andre babyer

6. januar 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Bange for høje lyde og andre babyer

Kære Helen.

Tusind tak for at dele dine tanker angående natamning og opvågninger. Vi har allerede forsøgt at følge nogle af dine råd, og det er gået bedre end jeg frygtede. Amningen om formiddagen er erstattet af et måltid uden problemer, og vi er også startet med at fjerne den ene af amningerne om natten. Vores søn sover faktisk allerede lidt bedre og har mere appetit om dagen, så det tyder på, vi er på rette vej.

Jeg har dog et andet spørgsmål, som jeg gerne vil høre hvad du tænker om. De sidste par uger er vores søn begyndt at blive meget bange for andre babyer - også for andre mennesker generelt, men især babyer. Det virker til, at deres lyde skræmmer ham. Han plejer at være meget nysgerrig og social sammen med andre børn, så jeg undrer mig og bekymrer mig over, hvorfor han pludselig er så frygtsom.

Når han ser en anden baby, fx i mødregruppe eller en vi hilser på i en anden barnevogn, virker han først rigtig interesseret, men så snart den anden nærmer sig eller siger en lyd, bliver han rigtig ked af det og vil op til ...

Annonce

... mig, eller klamrer sig til mig. Jeg tager ham selvfølgelig og trøster ham, og så bliver han rolig - men bliver så også igen bange, hvis den anden baby siger en høj lyd igen. Overfor voksne kan han godt tø op efter lidt tid, især hvis vi er hjemme i trygge rammer. Og hvis vi bare er sammen med familien eller folk vi kender godt, er han glad og tilpas, fuldstændig som han plejer, bortset fra at blive ked af det, hvis han ikke kan se mig - hvilket jeg ved, er helt naturligt i hans alder. Han er dog også pludselig blevet ret bange for støvsugeren.

Jeg aner ikke, om det mon er normalt for alderen. Det håber jeg, det er, eller at det bare er en fase, han skal igennem. Jeg har dog ikke set de andre babyer i mødregruppen reagere sådan, og jeg kommer nok til at bekymre mig meget for, hvordan han får det i vuggestuen om nogle måneder, hvis han stadig bliver så bange for de andre børns lyde. Hvad tænker du om det? Og er der mon noget særligt jeg kan/burde gøre for at hjælpe ham i de situationer?

Med venlig hilsen
en (nok lidt for bekymret) mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor