Ændre døgnrytme - 7 mdr.

6. januar 2023

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Ændre døgnrytme - 7 mdr.

Hej Helen,

Jeg har en glad pige på lige 7 måneder. Vi startede mos/grød da hun var 4,5 måned, da hun efterspurgte en del mere mælk (hun får flaske) end de anbefalede ca. 1000 ml. Hun er derfor også en “stor” pige på ca. 10 kilo. Hun vender sig fra mave til ryg og den anden vej og kan næsten sidde selv.

Grunden til jeg skriver til dig er, at vi har været i gang med at prøve at skubbe på hendes døgnrytme (nogle dage lykkes det med en halv time eller lidt mere og andre dage føler jeg kun vi kan vende mere eller mindre tilbage til udgangspunktet for at hun ikke bliver ked af det). Hun har længe ikke ville sove videre efter kl. 5 om morgenen. Når vi står op kl. 5 bliver hun meget hurtigt træt og råber på at blive puttet 45-60 minutter efter og jeg føler ikke jeg kan trække den uden hun bliver ked af det (Hun er ikke interesseret i mad i dette tidsrum). Og dernæst synes jeg dagen skrider ift., at hun får hendes første lur på tidligt.

En typisk dag ser således ud:
5:30 - Vågner og vil ikke sove videre (heller ikke hvis hun får en flaske og er heller ikke interesseret i mad når vi står op)
6.30/6.45- Puttes til første lur
7.15/7.30 - Vågner fra 40 minutter lur og får grød med lidt frugtmos.
Efter en times tid begynder hun allerede at sige hendes lyd når hun er træt og lige gyldigt, hvor meget jeg underholder hende på legetæppet, så vil hun bare sidde på armen og vil typisk ikke lege selvom jeg sidder ved hende.
9.30: Får en flaske og puttes til anden lur.
11.00: Vågner fra lur og får mos med lidt kød og vand af kop.
13.00: Puttes til tredje og sidste lur.
14.00: Vågner fra lur og får lidt frugtmos/grøntsagsmos og vand af kop.
16.00: Mos med lidt kød og vand af kop. (hvis vi kommer meget ...

Annonce

... tættere på hendes puttetid afviser hun ofte maden, hvis hun er for træt).
18.00: Flaske og puttes til natten.
21.00: Vågner og vil have flaske
24.00: Vågner og vil have flaske
03.00: Vågner og vil have flaske
05.15: Vågner og vil ikke sove videre.

Generelt kan siges at hun jo sover ca. det anbefalede, men at hun bliver meget hurtigt træt og at det er meget svært at trække den en smule uden at hun bliver ked af det. Det lykkes mig meget sjælendt at hjælpe hende videre når hun vågner fra hendes lure. Når jeg putter hende falder hun stortest i søvn med det samme, så jeg føler virkelig, at jeg har trukket den så længe jeg kunne.

Som du kan læse tager hun hendes sidste lur meget tidligt og jeg føler at dagen fra vi står op til kl. 13 er et langt maraton af putninger. Jeg har prøvet at give hende en lur sidst på eftermiddagen for at kunne putte hendes senere om aften, men det nægter hun. Hun sover typisk 2 lure af 40 minutter og 1 lur af 1,5 time.

Derudover skal siges at vi lige for en uge siden har skåret to af hendes flasker væk om dagen, så hun nu får ca. 160 ml. X 5. Jeg føler ikke, at det har haft nogen ændring på hende. Hun spiser mellem en 1/2 og 1 dl. grød eller mos, men nok oftere 1/2 end 1 dl.

Min sundhedsplejerske har rådet os til at kun tilsætte 1/2 tsk. fedtstof i hendes mos/grød og undvære MME pga. hendes vægt.

Når hun er vågen bliver hun utilfreds hvis jeg ikke er ved hende stortest hele tiden. Så jeg sidder ved hende mens hun leger på legetæppet, synger, vi danser, giver hende flyveture osv. Altså jeg synes jeg gør hvad jeg kan for at stimulere hende når hun ikke gider ligge og lege mere.

Vil du sætte nogle ord på hvad du tænker om ovenstående?

På forhånd tak 😊

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor