Svar: Dagslure - 2 mdr.
2. august 2017
Alder:
2 mdr.
Kære MM
Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng, og velkommen til :)
Det lyder så fint, det du fortæller. Lillebror er 8 uger gammel og har naturligt behov for tryghed, og han sover bedst på din (eller fars) brystkasse. Når han ligger der, så kan han mærke jeres varme, vejrtrækning, hører hjertet slå, han føler sig omsluttet og det minder om tiden i livmoderen. Det er naturligt trygt og dejligt for ham, så din opgave lige nu består i at forsøge at skabe nogenlunde samme genkendelighed, når han ikke skal sove i din favn.
Der er her forskellige muligheder. Det er fint med slyngen, som I har brugt. Den gør dog stadig at du ikke har armene hundrede procent fri, men det kunne måske være en hjælp med en slyngevugge, babykøje eller hængevugge. Der findes lidt forskellige muligheder og fordelen er, at de kan vugges, bevæges lidt, ligesom når du går rundt, så han stadig lulles i søvn med bevægelse, og ofte er de lavet på en måde, som får ham til at føle sig omsluttet og i en "hule", så det også virker trygt for ham.
Det er ofte også en god idé at svøbe ham. Det kan være en rutine, hvor du skifter ham, og svøber ham i forbindelse med skiftning, derefter ammer ham, og så flytter du ham fra din favn lige før han sover helt. Se på hans øjne, prøv at lægge ham fra dig, når du kan fornemme at han er lige ved at sove, vejrtræningen er blevet dybere roligere og du putter ham fra din favn og ned i sengen. Hvis han puttes i liften, så kan du svinge den lidt, puttes han i barnevognen kan du trille ham en tur...
Du skriver, at det er svært at amme ham før han skal sove, fordi han har brug for at bøvse. Det er naturligvis helt fint, når han har ammet, så må du gerne tage ham op over skulderen og hjælpe ham med at blive bøvset af, og derefter putter du ham så stille og roligt ned, hvor han skal sove. Lad gerne dine hænder ligge beroligende på ham, så han mærker at du er der, lul ham ind i søvnen med dine hænder. Måske vil han efter bøvsen have glæde af en sut, som så kan hjælpe ham til ro i stedet for brystet og også gøre det lettere for ham at falde i søvn uden for din favn.
I stedet for et babysvøb, så vælger nogen at bruge en sovepose. De fåes i mange kvaliteter og til mange forskellige priser - voksiposer, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. Du skal her naturligvis tage hensyn til vejr og vind og give ham tøj på, som passer til dagen, så han ikke bliver for varm...
Derudover vælger nogen at bruge beroligende lyde, og det der hedder hvid støj, kan være et forsøg værd. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj. Du kan højst sandsynligt downloade en app med hvid støj.. En tændt støvsuger der står og kører kan også nogle gange give den ro, der er nødvendig.
En anden mulighed til at give ro og hjælpe til søvn kan være hjertelyd. Det kan igen være en app du køber eller det kan f.eks. også være en DooDoo bamse, som man kan købe. Det kan igen minde om det at ligge på jeres brystkasse, det er genkendeligt og trygt. Det virker bedst, jo yngre barnet er, når man går igang, men det kan overvejes, han er jo trods alt endnu ikke så gammel :)
Jeg forstår godt, at du gerne vil prioritere at han får nogle gode lure, og det synes jeg bestemt stadig du skal gøre. Men det vil være rigtig godt, hvis du dagligt forsøger at lære ham at sove lidt på afstand af dig, så det stille og roligt bliver genkendeligt og trygt for ham. Det behøver ikke være til alle lurene, men til en af dagens lure, vil det være godt, hvis du forsøger.
Og han har netop en alder nu, hvor det er anbefalesværdigt at forsøge at introducere lidt faste rutiner omkring søvn. Han kan se farver nu, ser længere og skelner mere og mere, hvor han er. Han kan således begynde at genkende puslebordet, kender en rangle, vil lytte til lyde, en spilledåse, en bestemt sang eller lignende... Og ved at indføre faste rutiner, så gør du det genkendeligt og dermed trygt. Han ved, at når du gør disse ting, så er det ved at være sovetid, og det vil på sigt hjælpe ham med at falde i søvn.
Og det er ofte ting, som du naturligt ville gøre - skifter hans ble, giver ham mælk, svøber ham eller putter ham i en sovepose, måske giver mælk igen, måske giver ham sut, putter med bestemte kærtegn, bestemte beroligende ord, samme sang osv. Jo mere genkendeligt jo bedre :)
Han er stadig så lille, at han vil kunne putte fint i en sovepose eller i en lift i barnevognen. Jeg ved ikke, hvad du har. Men det vil være rigtig godt, hvis han starter med at blive puttet i lift eller sovepose, og derefter så flyttes til barnevognen. Så du ikke starter med at lægge ham direkte fra din favn og ned i vognen, det kan være for voldsomt et skift for ham, men så det bliver en gradvis ændring, hvor han stadig føler sig omsluttet og tryg :) Med den alder han har, kan du godt gøre det til en daglig rutine, at I triller en tur i barnevognen, så han lærer at sove i den og forbinde den med noget trygt og rart :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske