Brev:
Dagslure - 2 mdr.
2. august 2017
Alder:
2 mdr.
Dagslure - 2 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg er meget i tvivl om hvordan jeg bedst muligt etablerer en god dagsrytme med vores søn, som er vores andet barn, vi har også en datter på 3,5 år. Han er 8 uger gammel (født 11 dage over tid), jeg ammer ham fuldt ud og virker til at trives. Han giver masser af smil, pludre og er motorisk meget fremmelig.
Lige fra start har han haft svært ved at sove for sig selv og sov meget korte lure. Vi fandt dog ud af at hvis jeg har ham i slynge eller sovende ved brystet går det fint og han sover 2-3 timer.
Om natten er jeg også begyndt at kunne lægge ham i vuggen efter amningen og han sover videre. Han sover oftest omkring 4 timer i længste træk og 2-3 timer i de næste 2. Han har dog taget både 5 og 6 timer.
Jeg har aldrig kunne amme ham i søvn da jeg har lidt rigeligt med mælk og en hurtig nedløbsrefleks. Amninger er derfor ikke noget der foregår stille og roligt, men er meget af og på og der skal også bøvses af efterfølgende, da han ellers gylper.
Problemet er at jeg ikke kan så meget når jeg altid har en baby sovende på mig og vores store pige er efterhånden virkelig begyndt at savne noget alene tid med sin mor. Derudover er det også svært at nå så meget i løbet af dagen, da han vågner hvis jeg foretager mig for meget med ham i slyngen.
Indtil videre har jeg prioriteret at han får nogen gode lange lure, da jeg synes søvn er vigtigst og vi har oplevet at han kan blive overtræt og rigtig ked af det. Jeg vil dog rigtig gerne begynde at have armene fri, både til vores datter, lidt praktisk og en lur indimellem.
Jeg føler efterhånden at jeg ikke rigtig slår til nogen steder.
Så jeg overvejer om jeg skal begynde at lægge ham i barnevognen istedet - men jeg er bange for at at få ødelagt dagen med en masse korte lure og en dreng der ender med at være overtræt.
Så hvor begynder jeg - fortsætter jeg med at have ham i slynge, så han lære at tage lange lure og får en god rytme og så kommer det med barnevognen senere. Eller lægger jeg ham i barnevognen og så kommer de lange lure også der efterhånden?
Med venlig hilsen
MM