Svar: Falde i søvn på egen hånd

8. juli 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Solomor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder som om, at der er flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig...

For det første, så lyder det som om, at din datter får lidt for meget mælk og lidt for lidt rigtig mad. Hun skal have flere små måltider hele dagen igennem, og hendes mælkeindtag skal skrues ned. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan få 3 flasker nu, og jeg vil anbefale, at disse tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Hun skal altså ikke længere have flaske om formiddagen - hun lyder til fint at kunne undvære den i dagsplejen og samme rutiner skal I forsøge at finde derhjemme. Og så skal hun ikke have flaske om natten mere, men lære at sove igennem...

Og så vil det være rigtig godt, hvis du om aftenen kan indføre et bad, som hjælper hende med motorisk at slappe af i kroppen og bedre kunne finde ro - og så afslutter med en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Det vil sige, at en aftenrutine kunne se således ud:

Aften 18: I spiser sammen, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes en godnatgrød måske kl 19.30 - det kan være f.eks. flerkornsgrød og mme af kop. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes i sin seng kl ca 20 - og jeg vil anbefale dig, at du lige nu lægger hende i sengen og giver hende flasken imens hun ligger der. Så hun ikke oplever at skulle flyttes fra din favn og ned i sengen, men får lov til at falde i søvn, der hvor hun har fundet roen.

Alternativt kan du lade hende falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen, og så lade hende ligge indtil du selv går i seng sen aften. Du skal her naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade.

Og sen aften kl ca 23.30, så får hun en drømmeflaske og sover herefter videre i egen seng til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.

Det er naturligt, at hun lige nu søger dig ekstra meget om aftenen. Hun er i separationsfasen, som du selv nævner, og det betyder, at hun lige nu øver sig på bevæge sig væk fra dig og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun har brug for at se dig, for at vide, at hun ikke er forladt. Hun har rigtig meget brug for at blive betrygget i, at du ikke forsvinder fra hende, og derfor kan hun lige nu godt virke ekstra pylret og krævende i sin kontakt. Du oplever det måske om dagen, hvor hun f.eks. kan blive ked af det, hvis du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen - men det vil også vise sig om aftenen, hvor hun skal finde roen og skal sove.

Hun har en stor motorisk uro. Hun begynder nu at rejse sig ved tingene, kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det er en del af separationsfasen. Hun kryber, kravler, sidder op, prøver at sætte sig, rejse sig osv. hele dagen igennem og hun øver det også i sin seng. Både fordi det er let at trække sig op ved tremmerne, det er en god øveplads, men også fordi det er svært at finde fysisk ro. Og når hun så endelig sover, så sover hun ofte også uroligt. ...

Annonce

... Hun lægger sig op på alle fire, rokker frem og tilbage, og hun kan ikke finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for din hjælp...

Det ændrer sig i takt med at hun bliver ældre, bliver motorisk stærkere osv. så tiden arbejder også for jer - det vil dog være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende ved at give hende så fast en dagsrytme som muligt og ved at gøre hende tryg ved putning.

Du behøver ikke sidde hos hende, hvis hun har brug for at ligge og tumle rundt lidt på egen hånd, før hun kan overgive sig til søvnen, så er det helt fint. Men når hun er parat til at sove, så vil det være fint, at du så kommer ind til hende, giver hende flasken og hjælper hende med at falde i søvn... Modsat så skal du heller ikke putte hende, før hun er parat til at sove og det lyder som om, at du ofte putter hende for tidligt, når hun bruger op imod en time på at overgive sig...

Du skal regne med, at hun samlet vil have behov for ca 14 timers søvn i døgnet og i denne alder vil mange børn faktisk sove lidt mindre, end de egentlig har behov for, netop fordi der udviklingsmæssigt sker så meget med dem.. Du må derfor forsøge at beregne dig frem til hvornår hun skal puttes, alt efter hvor meget hun sover og hvornår.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun vil have brug for 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Nogle børn sover 2.5 time samlet, andre børn sover 4 timer samlet i løbet af dagen i denne alder. Hvis din datter sover en lang formiddagslur, så vil hun naturligt sove en kortere middagslur og nattens længde vil så passe i forhold til dette. Det betyder, at hvis hun f.eks. sover en lang formiddagslur på 2 timer f.eks. fra kl9.30-11.30, så vil hun sandsynligvis ikke kunne sove middagslur før klokken måske er 14-14.30 og her vil hun måske så sove en time.. og om natten vil hun så have behov for ca 11 timer og måske sove fra kl 20 til 07... Sover hun mere om dagen vil hendes nattesøvn være kortere, sover hun senere om dagen, vil hendes puttetidspunkt sandsynligvis ligge senere osv. Du er således nødt til at se lidt på hele dagen rytme, for at vurdere hendes behov og hjælpe hende til at sove, når hun er parat :)

Hvis du tænker, at det kan hjælpe hende til at sove, at du bruger barnevognen indenfor, så kan du naturligvis godt vælge dette - det vigtigste må være, at hun får sin søvn. Men når det er sagt, så tænker jeg dog, at det på sigt er en god idé at vænne hende til at sove i soveværelset - enten i egen seng eller i din seng, så hun lærer at ligge ned og sove uden at skulle være i bevægelse og uden at skulle være i favn... fordi det på sigt vil fungere bedre for både hende og dig end at hun lærer at sove i sin barnevogn...

Det er naturligt ekstra svært at få hende til at sove, hvis I er ude hos venner. Med den alder hun har, vil hun have meget svært ved at koble fra og hendes lyst til at opleve og følge med i verden gør naturligt, at hun har ekstra svært ved at mærke, når hun egentlig er træt og også vil protestere mod søvnen :) Det kan derfor være en god idé at prioritere rytme og genkendelighed, hvis du gerne vil arbejde på at lære hende at sove på et bestemt tidspunkt og et bestemt sted... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder