Falde i søvn på egen hånd

8. juli 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Falde i søvn på egen hånd

Kære Helen

Tak for dine tidligere svar vedr. mad og søvn, jeg har fulgt dine råd, men desværre er det med at falde i søvn på egen hånd stadig en udfordring herhjemme.

Min datter viser typisk sult- og træthedstegn, brokker sig, gnider øjne og gaber, hvorefter vi gør flaske klar, hun får tør numse, og jeg så sætter mig ind på soveværelset og giver flasken. Der starter uroen:

Hun begynder at kravle rundt på mig, vil hele tiden op at sidde/stå/kravle, vil undersøge mit hår, min næse, mine ører osv, og det er noget af en udfordring at få maden i hende, selvom hun jo lige har virket drønsulten. Det virker som om, hun hygger sig blandet med frustration, og det kan tage op til 45 minutter at give flasken, længst tid sidst på dagen. Ifølge børnelægen kan den lange spisetid godt hænge sammen med hendes træge fordøjelse, så hun får mere og mere ondt i maven som dagen skrider frem.
Henimod slutningen af seancen lægger hun sig typisk på maven og borer hovedet ned i ammepuden, imens hun holder fast i mit tøj, og jeg stryger hende over kroppen. Nu har hun endelig fundet roen og accepteret, at hun skal sove, men hvis jeg gør mine til at putte i arm, så gør hun modstand og vil op og stå igen. Så forfra et stykke tid... Til sidste giver hun efter og falder i søvn i arm, hvor hun borer hovedet ind i mit bryst og nulrer i mit tøj, hvorefter jeg lægger hende ned i tremmesengen, og hun sover videre selv. Der er gået en times tid eller derover alt i alt.

Jeg har fulgt din vejledning med at lade hende finde roen i mine arme og herefter blidt lægge hende over i tremmesengen, hånd på dynen, shh.. osv. Det virker ikke, hun speeder 100% op og basker med armen og ben, hviner og råber, vender sig rundt, spiser babyalarmen osv. Hun er en pige, der ved, hvad hun vil ;-) Og der er meget meget langt til søvnen. Efter 2-3 gange af dette, så accepterer hun at sove videre i sengen, men det har ikke gjort, at hun tager sengen til sig som sit indslumringssted.

Jeg har også prøvet "ned-op"-metoden, som du foreslog, det virker heller ikke, det samme sker, hun speeder op og bliver ved med at kalde i utroligt lang tid. Hun græder og virker meget urolig, når jeg så tager hende op, og det tager et godt stykke tid at berolige hende igen, hvorefter jeg giver op og putter hende i arm.

Hun falder ikke i søvn i barnevognen, hverken stillestående eller hvis jeg går tur med hende, jeg tror hun forbinder det at gå tur ...

Annonce

... med eventyr, for hun speeder op, snakker løs og kigger interesseret rundt, og efter 45-60 min har jeg typisk givet op. Det samme sker, når andre går med hende, uanset hvor træt hun er før turen. Hun begyndte at nægte at falde i søvn i barnevogn, efter hun startede i dagplejen. Hun falder heller ikke i søvn i autostolen, uanset hvor træt hun er, og nogle gange har jeg været nødt til at holde ind og putte i arm for så at skippe hende over i autostolen, hvis vi har skullet køre i længere tid. Det er imponerende, hor længe hun kan holde sig vågen, hvis hun vil, og jeg har prøvet at skubbe puttetidspunktet for at sikre mig, at hun er virkelig træt, men det samme sker. Hun sover ikke, hvis hun er sulten, så derfor er det en forudsætning for søvnen, at jeg får flasken i hende. Hun får ca. 3-5 flasker i døgnet, en før hver af de 2-3 lure (hun er begyndt at springe eftermiddagsluren over), en flaske vælling før natten + evt. en flaske om natten.

Når hun sover til middag, så vågner hun typisk efter 30-45 min og vil kun sove videre, hvis jeg tager hende op og lægger hende ved siden af mig (jeg sover også middagslur). Derefter finder hun den dybe søvn og jeg kan forlade lokalet. Jeg har få gange haft held til at putte igen med sutten, men kun hvis jeg når at fange hende, før hun vågner for meget op.

Det mærkelige er, at jeg ved, hun kan falde i søvn selv, for det gør hun til sin formiddagslur i dagplejen. Her bliver hun puttet ude i barnevogn med sele på og myggenet for vognen. Hun sover på 5 min og sover længe, og jeg har ikke hørt dagplejemoderen fortælle om sådan et cirkus, når hun skal have flasken. Så det må jo have noget med vores vaner herhjemme at gøre.

Jeg skal huske at sige, at udover dette, så stortrives hun og er en virkelig skøn tøs!

Jeg er i tvivl om hvor "hård"/vedholdende, jeg kan være, for jeg ved, at der også er en seperationsfase netop nu. Jeg vil gerne bruge tid på at putte, men jeg må også sige, at jeg er ved at blive lidt skør af at bruge i alt 3-4 timer om dagen på det, og at det er en rigtig stor udfordring med sådan en rutine, når vi fx er ude at besøge venner. Min drøm er, at jeg kan lægge hende til at sove ude i barnevognen om formiddagen og inde til middagslur, eftermiddagslur og nat. Jeg har også overvejet at stille barnevognen ind i soveværelset og putte der, hvad siger du til den idé?

Jeg venter med spænding på dit svar. :-)

De bedste hilsener fra
Solomor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet