Svar: 27 måneder og vågner for at holde i hår

23. april 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor D

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, at du skal lægge hår til jeres drengs søvn og det er rigtig godt, at du siger fra... Du fortæller, at du igennem de sidste 2 måneder har holdt fast i, at han godt kan sove uden at trække i dit hår - men stadig spørger han igen og igen og om natten søger han dig og dit hår og du ender med at give ham lov, ligesom du også skriver "nogle gange modstår jeg, men så trækker det bare ud med at sove".

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det er, der sker hos jer..kunne det handle om, at jeres dreng har rigtig svært ved at aflæse dig, og hvad du egentlig mener?

Man siger at 55% af vores kommunikation er knyttet til vores kropssprog, 38% til måden, vi siger tingene på og kun 7% har med vores ord at gøre. Det betyder, at du skal være meget opmærksom på, hvad du signalerer med din krop, og på hvordan du siger tingene, end på det, du egentlig siger. Så når din dreng har rigtig svært ved at forstå, hvorfor han ikke må hive i dit hår og bliver ved og ved, så er det måske fordi han har svært ved at aflæse dig og hvad du egentlig mener...

Jeg har fulgt jeres familie længe, og det er mit indtryk at I er meget søde forældre, som gør rigtig meget for, at jeres børn skal føle sig set, mødt og elsket. Og det er naturligvis rigtig godt, og sådan det skal være..:) Jeg får dog tanken, om du nogle gange bliver "for sød", hvis man kan sige det sådan. Altså, at du måske begynder at lade det hele være lidt for meget på drengenes præmisser, og som de har det bedst, og måske derfor glemmer dig selv lidt, sætter dine egne behov til side for at gøre dem glade.

Det er vigtigt, at det ikke er enten på børnenes præmisser eller på de voksnes præmisser, men at man ser det som et "fælles projekt", at få tingene til at gå op i en højere enhed. Men du må ikke glemme dig selv, og det er begrænset, hvor mange ...

Annonce

... individuelle hensyn du kan tage. Naturligvis skal du være der for dine drenge, men du skal også mærke dine egne grænser, lytte til dig selv, og hvad du har brug for, og så melde det tydeligt ud. Det er okay at sige fra f.eks. sige "jeg vil ikke have, at du hiver mig i håret, det gør ondt" Det er ikke forkert eller urimeligt at sige fra - og du kan tilbyde et alternativ "du kan putte med din bamse", "jeg vil gerne læse for dig" osv.

Jeg går ud fra, at I stadig bor i udlandet? Og jeg ved ikke helt, hvordan jeres hverdag er skruet sammen - hvor meget er børnene hjemme, hvor meget er de i institution, passes de af nanny, er der kontakt til bedsteforældre osv. i hverdagen? Hvor meget er I sammen? For behovet for at holde i dit hår, behovet for at du skal sove sammen med ham om natten osv. kan naturligvis også være et behov for at være sammen med dig, og det han kan sige (fordi han trods alt ikke er ældre end han er) er, at han vil have dit hår at holde i... Hvor det han egentlig mener er, at han savner dig og har brug for at mærke dig tæt på, fordi der er mange timer i døgnet, hvor I ikke er sammen:)

Derfor skal du naturligvis også være opmærksom på, om du i løbet af dagene kan give ham ekstra opmærksomhed, fysisk kontakt, nærhed osv. så han ikke behøver søge dette om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kan far tage over om natten i en periode? Nogle gange vil det, at far har en anden måde at håndtere det hele på gøre, at situationen ændrer sig naturligt. At I får brudt den vane, som er opstået mellem dig og jeres yngste søn. Far har sandsynligvis heller ikke hår, som jeres dreng kan få fat i, så den mulighed er udelukket og behovet for at hive i fars hår er der ikke, for de har nogle andre rutiner sammen.. At inddrage far i at få ændret på putningen og nætterne kan derfor også være en mulighed.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder