Svar: 27 måneder og vågner for at holde i hår
23. april 2017
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mor D
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, at du skal lægge hår til jeres drengs søvn og det er rigtig godt, at du siger fra... Du fortæller, at du igennem de sidste 2 måneder har holdt fast i, at han godt kan sove uden at trække i dit hår - men stadig spørger han igen og igen og om natten søger han dig og dit hår og du ender med at give ham lov, ligesom du også skriver "nogle gange modstår jeg, men så trækker det bare ud med at sove".
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det er, der sker hos jer..kunne det handle om, at jeres dreng har rigtig svært ved at aflæse dig, og hvad du egentlig mener?
Man siger at 55% af vores kommunikation er knyttet til vores kropssprog, 38% til måden, vi siger tingene på og kun 7% har med vores ord at gøre. Det betyder, at du skal være meget opmærksom på, hvad du signalerer med din krop, og på hvordan du siger tingene, end på det, du egentlig siger. Så når din dreng har rigtig svært ved at forstå, hvorfor han ikke må hive i dit hår og bliver ved og ved, så er det måske fordi han har svært ved at aflæse dig og hvad du egentlig mener...
Jeg har fulgt jeres familie længe, og det er mit indtryk at I er meget søde forældre, som gør rigtig meget for, at jeres børn skal føle sig set, mødt og elsket. Og det er naturligvis rigtig godt, og sådan det skal være..:) Jeg får dog tanken, om du nogle gange bliver "for sød", hvis man kan sige det sådan. Altså, at du måske begynder at lade det hele være lidt for meget på drengenes præmisser, og som de har det bedst, og måske derfor glemmer dig selv lidt, sætter dine egne behov til side for at gøre dem glade.
Det er vigtigt, at det ikke er enten på børnenes præmisser eller på de voksnes præmisser, men at man ser det som et "fælles projekt", at få tingene til at gå op i en højere enhed. Men du må ikke glemme dig selv, og det er begrænset, hvor mange individuelle hensyn du kan tage. Naturligvis skal du være der for dine drenge, men du skal også mærke dine egne grænser, lytte til dig selv, og hvad du har brug for, og så melde det tydeligt ud. Det er okay at sige fra f.eks. sige "jeg vil ikke have, at du hiver mig i håret, det gør ondt" Det er ikke forkert eller urimeligt at sige fra - og du kan tilbyde et alternativ "du kan putte med din bamse", "jeg vil gerne læse for dig" osv.
Jeg går ud fra, at I stadig bor i udlandet? Og jeg ved ikke helt, hvordan jeres hverdag er skruet sammen - hvor meget er børnene hjemme, hvor meget er de i institution, passes de af nanny, er der kontakt til bedsteforældre osv. i hverdagen? Hvor meget er I sammen? For behovet for at holde i dit hår, behovet for at du skal sove sammen med ham om natten osv. kan naturligvis også være et behov for at være sammen med dig, og det han kan sige (fordi han trods alt ikke er ældre end han er) er, at han vil have dit hår at holde i... Hvor det han egentlig mener er, at han savner dig og har brug for at mærke dig tæt på, fordi der er mange timer i døgnet, hvor I ikke er sammen:)
Derfor skal du naturligvis også være opmærksom på, om du i løbet af dagene kan give ham ekstra opmærksomhed, fysisk kontakt, nærhed osv. så han ikke behøver søge dette om natten.
Kan far tage over om natten i en periode? Nogle gange vil det, at far har en anden måde at håndtere det hele på gøre, at situationen ændrer sig naturligt. At I får brudt den vane, som er opstået mellem dig og jeres yngste søn. Far har sandsynligvis heller ikke hår, som jeres dreng kan få fat i, så den mulighed er udelukket og behovet for at hive i fars hår er der ikke, for de har nogle andre rutiner sammen.. At inddrage far i at få ændret på putningen og nætterne kan derfor også være en mulighed.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske