Brev:
Kæmper med søvn om dagen
24. april 2017
Alder:
2 mdr.
Kæmper med søvn om dagen
Hej Helen,
Håber du kan hjælpe os. Jeg har en datter på 8 uger som vokser som hun skal, men hvor vi kæmper med søvnen om dagen. De første fire uger havde vi ingen problemer med at få hende til at sove, men da hun var fire uger blev hun forkølet og fik svamp i munden, og det ødelagde hendes søvn. Imens hun var forkølet og efter kunne hun ikke længere ligge selv – i slyngevugge kan hun dog nemt sove op til tre timer, hvis vi vugger den hele tiden.
Nu er hun blevet rask og vi vil gerne lære hende at sove i barnevognen. Dette er dog ikke helt nemt, da hun skriger allerede når vi ligger hende i voksien. Det hjælper ingenting at ligge hende i barnevognen og køre med den. Hun skriger indtil vi tager hende op. Når hun har skreget et stykke tid, så kan vi vippe voksien eller jeg kan amme hende i søvn. Det skal siges, at hun ikke bare skriger en lille smule, men hun skriger virkelig højt og vrider sig helt vildt. Vi forsøger at berolige hende ved at snakke til hende, men det hjælper ikke.
Når det endelig lykkes at få hende til at sove, vågner hun efter præcis 30 min og det hjælper ingenting at køre med barnevognen eller tage voksien op og vippe den. Hvis jeg er hurtig til at tage hende op af voksien kan jeg få hende til at sove videre ved mig ved at amme hende.
Vi har ikke de store problemer med at få hende til at sove om aften. Når vi er efter kl. ni, så kan jeg amme hende i søvn og om natten er der heller ingen problemer. Normalt sover hun dog kun mellem 1,5 og 2,5 timer om natten. Om dagen kan jeg sjældent amme hende i søvn – det kan kun lade sig gøre når hun har brugt kræfter på at skrige i barnevognen.
Vi er rigtig kede af, at det skal være sådan når vi prøver at få hende til at sove. Vores egen SP har sagt, at det ikke gør noget at hun skriger, og vi først skal tage hende op af barnevognen, når vi kan se at hun virkelig er ked af det, men dette er hun allerede efter et par minutter. Hun har også sagt at jeg ikke skal vænne hende til at tage hende op og amme hende igen, da hun så bliver vant til dette. En enkelt dag prøvede vi at lade hende ligge deri i 20 min og hun faldte aldrig i søvn.
Vi har været næsten det sammen igennem med vores dreng på 2 år, men jeg mindes ikke at han var så ked af det.
Jeg kan læst dine tidligere breve og kan se at du anbefaler at ligger med hende i sengen – dette har jeg også prøvet, men kan desværre ikke lykkes.
Håber du kan hjælpe med en metoden, så hun nemmere kan vænne sig til barnevognen og vi nemmere kan få hende til at sove om dagen.
Med venlig hilsen
Jannie