Svar: Hvordan får jeg ham til at sove længere?
31. marts 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan godt forstå, du synes, det er for tidligt at starte dagen allerede kl 04.45 og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller, at jeres dreng sover ca 12 timer i døgnet - det er som du også er opmærksom på under gennemsnittet og det ville være rigtig godt, hvis han derfor naturligt kunne sove til kl 06 om morgenen.. så ville han samlet få mere søvn og nærme sig det gennemsnitlige behov...
Men han hører tilsyneladende til de børn, der sover mindre end man umiddelbart synes han bør - og han lyder også til at trives. I beskriver en dreng, der er glad, sover fint om dagen, udvikler sig godt, har overskud osv. Og det lyder også som om, at du faktisk har prøvet lidt af hvert og de 12 timer lyder til lige nu at være hans behov...
Jeg er dog enig med dig i, at han gerne må sove sine lidt længere middagslure. Dagssøvnen er vigtig for ham - jeg vil til gengæld foreslå dig, at du forsøger at putte ham senere. For at gøre dette så ville jeg normalt rykke alle hans dagslure lidt, men det vil jeg ikke gøre i jeres tilfælde, for han sover faktisk sine lure ret sent.
Dertil kommer, at det er sådan at vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres dreng naturligt sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode, som starter, når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let, og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode, hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Vi har alle et tidspunkt om natten, hvor det er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. end det f.eks. er for os at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive, når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost, og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap, og hvis vi ikke får den, så klarer vi voksne det ofte med lidt sukker og en kop kaffe og børn får en middagslur ... :)
Det betyder, at når man ser over et døgn, så er det et peak om natten og et dyk om dagen. Og de ligger ofte på samme tidspunkter. Sagt på en anden måde, hvis jeres dreng f.eks. sover middagslur hen over kl 16, så har han "et dyk der" og det modsatte "peak" kan han så have om natten kl 04.
Jeres dreng sover i forvejen ret sen middagslur, og han vågner faktisk omkring kl 16.30, altså lige før han har sit peak, sin opvågning om morgenen kl 04.45.. Derfor vil jeg ikke rykke på hans middagslur, men fordi den ligger så sent som den gør, så kan man godt forsøge at ændre på puttetidspunktet om aftenen.
Dette gøres med små skridt, så i stedet for at putte ha kl 19.30, så kan I prøve at putte ham kl 19.45, så kl 20, 20.15, 20.30 og på den måde måske være heldige, at han sover lidt længere om morgenen. Altså at i stedet for at søvnen varer fra 19.45 til 04.45, så kan han måske sove fra 20.30 til 05.30...
For også at hjælpe ham til dette, så vil jeg anbefale jer, at I indføre et bad om aftenen. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motoriske og mentalt. Og efter badet bør han så tilbydes en godnatgrød. Den ligger godt i maven og sikrer samtidig, at han ikke vågner tidlig morgen, fordi han reelt er sulten. Det betyder at en aftenrutine kunne se således ud:
Aften 18: Aftensmad, I spiser sammen og udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres efterfølgende rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. Gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød måske kl 19.45, det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød - altså en grovere grød, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca 20.15 - altså lidt senere end nu...
Sen aften 23.30-24: Drømmeflaske og sover videre
Normalt kan man ikke bare putte barnets senere i seng og regne med, at han så vil sove længere om morgenen, men netop fordi han har den rytme han har og fordi du fortæller, at han reagerer så præcist på søvnens varighed, så synes jeg det er et forsøg værd.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske