Svar: Hvordan får jeg ham til at sove længere?

31. marts 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Karina

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg kan godt forstå, du synes, det er for tidligt at starte dagen allerede kl 04.45 og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du fortæller, at jeres dreng sover ca 12 timer i døgnet - det er som du også er opmærksom på under gennemsnittet og det ville være rigtig godt, hvis han derfor naturligt kunne sove til kl 06 om morgenen.. så ville han samlet få mere søvn og nærme sig det gennemsnitlige behov...

Men han hører tilsyneladende til de børn, der sover mindre end man umiddelbart synes han bør - og han lyder også til at trives. I beskriver en dreng, der er glad, sover fint om dagen, udvikler sig godt, har overskud osv. Og det lyder også som om, at du faktisk har prøvet lidt af hvert og de 12 timer lyder til lige nu at være hans behov...

Jeg er dog enig med dig i, at han gerne må sove sine lidt længere middagslure. Dagssøvnen er vigtig for ham - jeg vil til gengæld foreslå dig, at du forsøger at putte ham senere. For at gøre dette så ville jeg normalt rykke alle hans dagslure lidt, men det vil jeg ikke gøre i jeres tilfælde, for han sover faktisk sine lure ret sent.

Dertil kommer, at det er sådan at vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres dreng naturligt sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode, som starter, når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.

Hver søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let, og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode, hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Vi har alle et tidspunkt om natten, hvor det er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. end det f.eks. er for os at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.

Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive, når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost, og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap, og hvis vi ikke får den, så klarer vi voksne det ofte med lidt sukker og en kop kaffe og børn får en middagslur ... ...

Annonce

... :)

Det betyder, at når man ser over et døgn, så er det et peak om natten og et dyk om dagen. Og de ligger ofte på samme tidspunkter. Sagt på en anden måde, hvis jeres dreng f.eks. sover middagslur hen over kl 16, så har han "et dyk der" og det modsatte "peak" kan han så have om natten kl 04.

Jeres dreng sover i forvejen ret sen middagslur, og han vågner faktisk omkring kl 16.30, altså lige før han har sit peak, sin opvågning om morgenen kl 04.45.. Derfor vil jeg ikke rykke på hans middagslur, men fordi den ligger så sent som den gør, så kan man godt forsøge at ændre på puttetidspunktet om aftenen.

Dette gøres med små skridt, så i stedet for at putte ha kl 19.30, så kan I prøve at putte ham kl 19.45, så kl 20, 20.15, 20.30 og på den måde måske være heldige, at han sover lidt længere om morgenen. Altså at i stedet for at søvnen varer fra 19.45 til 04.45, så kan han måske sove fra 20.30 til 05.30...

For også at hjælpe ham til dette, så vil jeg anbefale jer, at I indføre et bad om aftenen. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motoriske og mentalt. Og efter badet bør han så tilbydes en godnatgrød. Den ligger godt i maven og sikrer samtidig, at han ikke vågner tidlig morgen, fordi han reelt er sulten. Det betyder at en aftenrutine kunne se således ud:

Aften 18: Aftensmad, I spiser sammen og udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres efterfølgende rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. Gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød måske kl 19.45, det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød - altså en grovere grød, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca 20.15 - altså lidt senere end nu...

Sen aften 23.30-24: Drømmeflaske og sover videre

Normalt kan man ikke bare putte barnets senere i seng og regne med, at han så vil sove længere om morgenen, men netop fordi han har den rytme han har og fordi du fortæller, at han reagerer så præcist på søvnens varighed, så synes jeg det er et forsøg værd.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne