Svar: Store problemer med søvn - 4 mdr.

30. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går bedre med amningen igen :)

Det sker ofte, som du har læst i min bog, at børn i 3-4 måneders alderen begynder at powernappe i løbet af dagen. Det skyldes både at søvnen i denne alder ændrer sammensætning, så den begynder at indeholde flere stadier og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - så i stedet for at komme videre ind i søvnen, så vågner han ekstra op.

Derudover så er han nu mere opmærksom på verden, han følger mere og mere med, er mere bevidst om, hvad der sker omkring jer. Han skelner mellem om I er hjemme eller ude, om det er mor eller en fremmed (bedsteforældre) der holder ham. Og han oplever verden med alle sine sanser og får rigtig mange oplevelser og det giver ekstra drømmeaktivitet. Så når han sover, så drømmer han lige nu ekstra meget og det gør også, at det kan være svært for ham at sove roligt og sammenhængende.

Og så vil han i denne alder også kunne have svært ved at koncentrere sig om at spise, netop fordi det pludselig er mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring jer. Så når du sidder og ammer ham, så slipper han, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper igen og pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper og kikker efter far, som kommer ind i stuen - og det betyder at han i denne periode pludselig begynder at spise lidt mindre af gangen. Så han sover altså både kortere lure og spiser kortere måltider - lidt slatspisen og slatsoven hele dagen igennem.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe ham væk fra dette. Og jeg forstår godt, at du synes, det er svært at finde det rette puttetidspunkt på, for når han sover korte lure, så vil han naturligt også blive hurtigere træt og have brug for at blive puttet igen. Men så kommer du netop ind i det, som lyder at være tilfældet hos jer, at hele dagen går med at forsøge at få ham til at sove, så du luller ham ind i søvnen, hopper med ham osv. igen og igen i håb om at han bare vil sove lidt mere...

Og jeg vil i stedet foreslå dig, at du nu begynder at se dagen inddelt i aktive perioder og perioder, hvor han skal sove. Du skal prøve at arbejde på lidt længere vågne perioder og så arbejde på, at han så også sover lidt længere lure, når han så puttes. Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på 3 lure om dagen - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Det kan godt være, at han i en overgang har brug for 4 lure og det er også helt okay, men på sigt vil tre lure være godt.

Du skal medtænke, at han ikke længere er et spædbarn men en aktiv lille baby og derfor vil det være rigtig godt, at du søger for at stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, når han er vågen. Når han gaber er det ikke nødvendigvis fordi han er træt og skal lulles til ro, det kan godt være udtryk for at han keder sig lidt og har brug for, at der skal ske noget mere. Derfor vil det være rigtig godt, at du nogle gange forsøger at aktivere ham lidt ekstra, før du så putter ham - så hans vågenperioder på den måde bliver lidt længere og mere aktive :)

Og imellem formiddagslur og middagslur, vil jeg faktisk anbefale dig, at du giver ham et bad, fordi det er en god stimulation, som både forlænger hans vågenperiode og som samtidig også kan være med til at gøre, at han sover en længere middagslur, så I på den måde får skabt lidt mere rytme. Det er netop også godt nu, hvis du kan begynde at påvirke hans indre ur lidt, så han selv begynder at få lidt fornemmelse for, at han faktisk er træt og har brug for at sove, ligesom han på sigt også skal lære at mærke, om han er sulten eller mæt osv.

I takt med at han bliver ældre, vil han begynde med skemad og det vil naturligt være med til at sætte lidt mere rytme - så på sigt, når han tilbydes skemad flere gange dagligt, vil det være rigtig godt, at han får skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så tilbydes brystet, før han puttes til næste lur. På den måde arbejder tiden også lidt for jer.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham fast før hver lur og jeg vil anbefale dig, at du forsøger at skabe nogle rutiner omkring dette og putning. Det kan være særlig svært for ham at koble fra sidst på dagen, altså før dagens 3. lur, så har vil jeg anbefale dig, at du går i soveværelset med ham og lægger dig og ammer ham i din seng. Det har den fordel, at han stadig får masser af nærhed og tæt kontakt, men samtidig også lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig - og uden at han behøver være i din favn, uden at han skal hoppes med på en bold :)

Før middagsluren skal han også ammes og herefter synes jeg du skal forsøge at gøre det til en vane at putte ham i barnevognen og trille ham en tur, så du ved at bevæge ham holder ham sovende.

Og før formiddagsluren må du variere lidt, som du nu tænker, at det kan passe bedst ind i dagen - men stadig skal han ammes først.

Og til alle lure, er det vigtigt, at du forsøger at holde ham sovende. Når du ligger ved siden af ham, så bliv liggende til du har passeret de 20-30 minutter, hvor han viser tegn på at ville vågne op - og vær parat med brystet, så du bruger brystet til at få ham videre i søvnen med. Når han så sover godt der, så kan du enten selv tage en lur eller du kan lade ham ligge alene, når blot du sikrer dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Så han får lov til at sove, hvor han er faldet i søvn og ikke bliver ked af at opleve skiftet fra din favn til et andet sted.

Når du putter ham i barnevognen så hold vognen igang, så han også der holdes sovende og du får passeret det tidspunkt, hvor han normalt ville vågne. Hvis han virker søgende, så kan du forsøge med en sut og se om det kan hjælpe ham videre ind i søvnen.

Og så lyder det som om, at I skal prøve at se lidt mere på klokken og ikke kun på jeres drengs signaler, fordi han måske er lidt ...

Annonce

... svær at aflæse :) Jeg ved ikke helt hvad tid I starter dagen hos jer, men mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre - og ammes igen, når dagen begynder, det er måske omkring kl 07-08...

Formiddag 10: Ammes og puttes til formiddagslur

Kommer op af sin lur, ammes lige før badet, så han får lidt ekstra energi at forbrænde, frotteres godt med håndklædes, smøres med lidt creme osv.

Ammes og puttes til middagslur i barnevognen og du triller en tur - her er klokken måske 13-13.30...

Sen eftermiddag 17: Ammes og puttes til dagens 3. lur - og du må her gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen for på den måde at hjælpe ham med at koble fra.

Vågner, hygger med far og mor om aftenen, spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde ekstra op til natten.

Ammes og puttes til natten - og tidspunktet her kan variere efter hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger. Alt mellem kl 20-23 kan være normalt.

Sen aften eller først på natten: Ammes og sover videre. Hvis han er ammet og puttes kl 20, vil han naturligt have brug for mælk igen sen aften, men er han først gået til ro for natten kl 22, vil han naturligt ikke have brug for mælk sen aften...

Midt nat: Ammes efter behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som du kan se, så er der i denne plan en del amninger - det skyldes, at mange børn netop i denne alder har behov for at spise mere hyppigt. Det er med til at øge mælkemængden og sikre en lidt længere søvn. Amningerne er heller ikke lige lange, - amningen før bad er f.eks. ofte en kort amning, som blot sikrer lidt ekstra væske og lidt at forbrænde. Amningerne er altid et tilbud og han skal have lov til at tage det, som han viser behov for, så nogle gange vil han spise i længere tid, andre gang i kortere tid og det er helt okay. Hvis han trods hyppigere amninger ikke begynder at sove bedre, så er det ofte tegn på, at han måske begynder at have behov for lidt skemad :)

Du skriver, at det er svært at putte ham døsig, og at I ofte er nødt til at putte ham, når han sover helt. Det er okay lige nu, det vigtigste er, at han får sin søvn :) Det kan nogle gange hjælpe at svøbe ham eller putte ham i en sovepose, som hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv, så han ikke mærker skiftet fra favn og ned i barnevogn eller seng helt så voldsomt, som han gør lige nu. Det kan også nogle gange hjælpe, at du står ved ham og holder dine hænder beroligende på ham, så han kan mærke, at du er der, og så han mærker varmen og tyngden fra dine hænder. Så du forsøger at lulle ham til ro, hvor han ligger - og igen uden at du behøver have ham i din favn eller behøver hoppe med ham på en bold :)

Du skriver, at jeres sundhedsplejerske ikke rigtig ved, hvad hun skal sige... og du fortæller, at uanset om I putter ham i barnevognen, slyngevuggen, autostolen osv. så er det svært. Du har også tidligere fortalt, at han generelt har været svær at få til at spise og svær at få til at sove... Jeg tænker, at det kan naturligvis ikke udelukkes, at nogle af de udfordringer I har kan skyldes fødselsforløb, problemer med fejlstilling i nakken, skuldrene osv. Det er meget tænkeligt, at der er en sammenhæng her.

Men når det er sagt, så vil jeg også lige nævne, at der er nogle børn, som kan være lidt svære at tilfredstille - man kalder dem high need babies. Jeg er ikke meget for at sætte betegnelser på børn, men jeg ved, at det nogle gange kan hjælpe forældre at kende lidt til disse børn. Når man taler om high need, så må man jo sige, at det er alle børn jo et eller andet sted - alle børn har et stort behov for stimulation, mad, opmærksomhed, søvn, hjælp til ro osv. Men det man kalder high need babies kræver lidt ekstra. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det eller har særligt brug for hjælp til at lukke af for verden, når de skal sove - så har de såkaldte high need babies behov for hjælp til det hele.

Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov, og som forældre så får man let følelsen af ikke at slå til - og her hjælper det at vide, at man ikke er den eneste. Der er andre forældre, som oplever det samme... :) Det er ikke fordi der er noget i vejen med jeres dreng eller fordi I ikke gør det godt nok eller gør noget forkert - det er "bare" sådan han er, det er hans personlighed :)

High need babies er meget aktive og de lader sig let forstyrre. Når de græder, så græder de ofte mere end andre børn - og når de er glade, så er deres glæde også ekstra overvældende. De er i det hele taget meget intense og man kan godt få følelsen af at der ikke rigtig findes noget imellem at være helt ulykkelig og være jublende lykkelig...

Disse børn sover ofte også mindre end andre børn på samme alder, og de har ofte svært ved at falde i søvn. Og når de endelig sover, så er søvnen ofte lidt kortere, end man lige synes den bør være.. De sover ofte bedst hos mor og har svært ved at acceptere en substitut for mors favn...

De er meget følsomme overfor forandringer, men samtidig er de på ingen måde vanedyr, der trives med at dagen i dag ligner dagen igår - og det er faktisk en af årsagerne til at det er så svært med disse børn. For bedst, som du tænker at nu har du fundet ud af hvordan - nu virker de rutiner du har skabt - ja så dur det ikke mere. Det der virkede så godt torsdag, virker pludselig ikke lørdag og så føler du naturligvis, at du skal starte forfra igen. Det bedste du kan gøre er derfor at acceptere, at der ikke findes en universal løsning - du er nødt til at gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil virke bedst i den pågældende situation.

Jeg ved ikke om dette kan spille ind hos jer, men det kan naturligvis medtænkes og jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - at det hjælper på vej og også giver jer lidt ro med på vejen :)

Jeg har skrevet lidt om high need babies i min bog "Helens bog om gråd og trøst" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene