Brev:
Store problemer med søvn - 4 mdr.
30. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Store problemer med søvn - 4 mdr.
Kære Helen.
Tak for dit svar på mit seneste brev - vores søn spiste heldigvis igen dagen efter jeg skrev til dig ☺
Vores søn bliver 4 måneder om en uge og vi har desværre store problemer med hans søvn som slider på hele familien. Han har aldrig sovet rigtig godt, hvilket skyldes hans spændinger i nakken men det er der styr på nu. Nu er han begyndt kun at sove 30 min. ad gangen hele døgnet rundt og den eneste måde han falder til ro på er ved at sidde med ham og hoppe på en stor pilates bold men alligevel aldrig uden gråd.
Jeg har læst din bog ”Børn og søvn” og kan forstå at de ændrer søvnmønster netop i 3-4 måneders alderen. Vi har prøvet at tage ham op efter de ca. 30 min og prøve at få ham til at sove videre. Om natten lykkedes det ofte men nærmest aldrig om dagen. Det er som om han ikke kan komme ind i næste søvn stadie og komme ned i den dybe søvn. Han vågner med gråd og er tydeligvis møg træt men kan ikke finde roen til at sove videre.
Han græder altid når han skal puttes og det er en kamp! Føler vi har prøvet alt efterhånden. Vi har prøvet at putte ham tidligt og sent (bliver kun værre hvis vi tager ham sent), svøb, beroligende musik som hvid støj og klassisk musik, fast putteritual og at skærme ham for indtryk.
Jeg har skrevet til dig tidligere da vores søn er meget irriteret på alt; barnevognen, autostolen, bæresele, vikle osv. hvilket begrænser os meget, da han pludselig græder voldsomt. Jeg tror efterhånden jeg har knækket koden og er ret sikker på at når han bliver træt når jeg går med barnevognen, viklen eller i autostolen, så starter gråden. Som om han ikke kan finde ro til at sove (selvom han er i bevægelse) og det samme sker jo egentlig når vi prøver at putte ham på pilates bolden. Vi har også prøvet at ligge ham i hans seng og nusse og synge for ham men det ender også med gråd. Han kan simpelthen ikke finde ro til at overgive sig til søvnen lige meget hvad vi gør og hvor han er- i barnevognen, autostolen, slyngevuggen, viklen osv.
Vi har også problemer med at ligge ham fra os når han sover. Vi har forsøgt at ligge ham når han er tilpas døsig så han lige registrerer at han bliver lagt men er for træt til at protestere, men han vågner hver gang. Vi bliver nød til at lade ham falde helt i søvn før vi kan ligge ham og ofte vågner han og ser helt forskrækket ud.
Vores sundhedsplejerske ved ikke hvad hun skal sige, så håber virkelig du kan hjælpe os endnu engang ☺