Store problemer med søvn - 4 mdr.

30. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Store problemer med søvn - 4 mdr.

Kære Helen.

Tak for dit svar på mit seneste brev - vores søn spiste heldigvis igen dagen efter jeg skrev til dig ☺

Vores søn bliver 4 måneder om en uge og vi har desværre store problemer med hans søvn som slider på hele familien. Han har aldrig sovet rigtig godt, hvilket skyldes hans spændinger i nakken men det er der styr på nu. Nu er han begyndt kun at sove 30 min. ad gangen hele døgnet rundt og den eneste måde han falder til ro på er ved at sidde med ham og hoppe på en stor pilates bold men alligevel aldrig uden gråd.

Jeg har læst din bog ”Børn og søvn” og kan forstå at de ændrer søvnmønster netop i 3-4 måneders alderen. Vi har prøvet at tage ham op efter de ca. 30 min og prøve at få ham til at sove videre. Om natten lykkedes det ofte men nærmest aldrig om dagen. Det er som om han ikke kan komme ind i næste søvn stadie og komme ned i den dybe søvn. Han vågner med gråd og er tydeligvis møg træt men kan ikke finde roen til at sove videre.

Han græder altid når han skal puttes og det er en kamp! Føler vi har prøvet alt efterhånden. Vi har prøvet at putte ham tidligt og sent (bliver kun værre hvis vi tager ham sent), svøb, beroligende musik som hvid støj og klassisk musik, fast ...

Annonce

... putteritual og at skærme ham for indtryk.

Jeg har skrevet til dig tidligere da vores søn er meget irriteret på alt; barnevognen, autostolen, bæresele, vikle osv. hvilket begrænser os meget, da han pludselig græder voldsomt. Jeg tror efterhånden jeg har knækket koden og er ret sikker på at når han bliver træt når jeg går med barnevognen, viklen eller i autostolen, så starter gråden. Som om han ikke kan finde ro til at sove (selvom han er i bevægelse) og det samme sker jo egentlig når vi prøver at putte ham på pilates bolden. Vi har også prøvet at ligge ham i hans seng og nusse og synge for ham men det ender også med gråd. Han kan simpelthen ikke finde ro til at overgive sig til søvnen lige meget hvad vi gør og hvor han er- i barnevognen, autostolen, slyngevuggen, viklen osv.

Vi har også problemer med at ligge ham fra os når han sover. Vi har forsøgt at ligge ham når han er tilpas døsig så han lige registrerer at han bliver lagt men er for træt til at protestere, men han vågner hver gang. Vi bliver nød til at lade ham falde helt i søvn før vi kan ligge ham og ofte vågner han og ser helt forskrækket ud.

Vores sundhedsplejerske ved ikke hvad hun skal sige, så håber virkelig du kan hjælpe os endnu engang ☺

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.