Rigtigt ked af det ved gæstedagpleje

31. marts 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Rigtigt ked af det ved gæstedagpleje

Hej Helen.

Skriver til dig, fordi jeg er i tvivl om det vi gør, og det jeg får at vide er rigtigt.

A. fylder 2 om en lille måned. Hun er til daglig i dagpleje, og er rigtigt glad for dagplejemoderen. Hun har næsten ikke tid til at sige farvel, og er ikke ked af det når vi går.

Problemet er når dagplejemoderen så er syg, eller har fridage og ferie.
A. har altid været rigtigt ked af det, og haft det svært når hun har skullet ud i gæstedagpleje. Og det samme har vi forældre også.
Jeg har altid synes det var rigtigt synd for hende, og det samme har faderen. Altså det er svært når hun græder. Tænker ikke vi ville synes det var synd for hende, hvis hun nu bare var glad.

Det har resulteret i at vi mange gange har holdt hende hjemme, altså taget fri fra arbejde og studie for at passe hende herhjemme. Min mor er hun dog rigtigt glad for, og hun har altid været her meget, og hende vil hun gerne passes af, og der er ingen problemer heller.

Vi er nu nået til den erkendelse, og problematik, at vi kan ikke holde fri hver gang dagplejemoderen er syg osv. og vi tænker heller ikke det er løsningen for A. at blive ved med at holde hende hjemme.

Dagplejemoderen er i legestue en gang om ugen med A. og de andre børn, hvor der så også er andre dagplejemødre og deres børn. Det er de samme dagplejemødre der er i den gruppe hver uge, så A. "kender dem", hun ved ihvertfald hvem de er.

Dagplejemoderen, dagplejelederen og de gæstedagplejemødre som A. skal hen til, er alle klar over at hun har det rigtig svært med dette. De sidste par gange A. har skullet i gæstedagpleje, har A.´s dagplejemor, går hen og besøgt gæstedagplejeren dagen før, så hun vidste hvor hun ...

Annonce

... skulle hen den næste dag.
Det vi har fået at vide det er at hun skal stille vænnes til at blive passet af andre, og vi skal støtte hende i det.

Jeg kan godt forstå hvad de siger, men gør vi det på den rigtige måde kan jeg så spørge dig om.

Når vi ved at A. skal i gæstedagpleje siger vi det til hende dagen før, og om morgenen på den dag hun skal passes. Hun siger bare nej, og det vil jeg ikke.
Så gør vi de morgenrutiner vi plejer at gøre, selvom jeg kan mærke knuden i maven, for jeg ved at hun bliver ked af det når hun bliver afleveret.
Prøver at virke positiv, og glad og sige med glad stemme at det bliver hyggeligt og det er helt okay osv.

Idag skulle hun fx i gæstedagpleje, og hun var derovre igår med hendes dagplejemor.
Inden vi overhovedet er kommet ud af bilen begynder hun at græde, for hun kan se at det ikke er her hun plejer at være. Hun græder hele tiden imens jeg tager hendes tøj af, og hun stopper ikke.
Jeg tager lige skoene af, og går med ind i køkkenet, og holder om hende og siger det er okay, og gæstedagplejeren får hende og jeg siger farvel og går.

De sidste par gange er hun ikke kommet igang med at lege, med er bare indelukket, og græder af og til, og pyller meget. Hun vil heller ikke spise noget, og hun sover kun kort.
Jeg kan bare godt tænke om det kan "skade hende lidt", altså forstå mig ret. Den her følelse af ked af det hed, som hun ikke kan komme ud af. For tænker hun må føle sig forladt af os, eller svigtet.

Jeg plejer at hente hende når hun vågner, så hun ikke er der til sent.

Jeg håber du kan hjælpe lidt med at sige om det vi gør er rigtigt, eller om du tænker vi kan gøre noget anderledes?

Kærlig hilsen
A.´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.