Svar: 9 mdr. svær at putte
29. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Ingrid
Tak for dit brev :)
Det lyder faktisk rigtig fint, det du fortæller - og det lyder for mig som om, at I er på rette vej :)
Det er super fint, at du ammer hende og derefter putter hende over i egen seng. På den måde lærer hun at sove uden at have dit bryst i munden og uden at være i din favn og hun lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove.
Det er også rigtig fint at du giver hende en beroligende hånd. Det at mærke dig kan både give hende en fysisk ro men også en mental tryghed, fordi hun føler, at du er der for hende og ikke forsvinder. Derfor er det fint at du lige nu bruger dine hænder til at give hende ro :)
På sigt vil det dog være rigtig fint, hvis du kan erstatte din hånd med f.eks. en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignede. Hvis hun bruger sut, så kan du evt. koble sutten på en klud, som dufter af dig og som giver hende fornemmelsen af at have mor eller mors tøj ved sig... Du må meget gerne lade klud eller lignende indgå som en fast del af hendes putteritual, det er dog ofte først i 12-18 måneders alderen at børn bevidst begynder at bruge klud, bamse og lignende som substitut for mor og far, så på den måde arbejder tiden også lidt for jer :)
Og tiden eller alderen spiller netop ind nu. Jeres datter er i separationsfasen, hun er rigtig godt igang med at kravle, rejser sig ved tingene og øver sig i rent fysisk at være på afstand af jer. Fra at have siddet på skødet, til at være på gulvet, sidde et par meter væk, så øver jeres datter sig nu i fysisk at bevæge sig væk fra jer. Hun kravler væk fra dig, vender sig om, skal lige sikre, at du stadig er der. Nogle gange er det nok at se dig og høre at du siger "hej skat, jeg er lige her", andre gange har hun brug for at kravle hen til dig, blive løftet op og mærke dig rent fysisk og er så parat til at kravle videre ud i verden igen.
Om dagen vil du sandsynligvis opleve, at hun kan blive rigtigt ked af det, hvis hun ikke kan se dig. Hvis du f.eks. går i køkkenet og lader hende være alene tilbage i stuen eller går på toilettet uden hende, så kan hun blive meget ked af det. Hun har brug for at kunne se dig for at føle sig tryg. Det samme kan også ske, hvis I har gæster eller f.eks. er på besøg hos bedsteforældre eller andre - hvis nogen vil holde hende, snakker med hende eller lignede så kan hun også pludselig blive meget ked af det og vil søge dig ekstra meget...
Alt dette giver en stor mental uro. Det er naturligt svært for hende at slippe dagen og alle oplevelserne og dermed svært for hende at koble fra og sige farvel til dagen, når hun skal sove. Derfor har hun brug for at mærke dig, brug for dine hænder, når hun skal sove - og det er derfor så fint, at hun faktisk nu falder i søvn i sin seng, med så lidt hjælp fra dig :)
Og når hun sover, så vil hun ofte også sove meget uroligt. Alt det hun oplever skal bearbejdes og derfor drømmer hun ekstra meget. Hun vil derfor ofte kunne vågne op, græde, klynke, virke ked af det, nogle gange faktisk også pludre og grine i søvne - alt sammen på grund af drømme, fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes. Derfor skal du om natten forsøge at vurdere, hvor meget hjælp hun har brug for - og hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt...
Og det at hun øver sig motorisk gør også, at hun om natten får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra og hvor hun har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Det betyder ikke, at hun nødvendigvis skal over i din seng, måske er det nok at berolige hende med dine hænder, hjælpe hende om på den anden side, give hende dynen på som hun har sparket af osv. Hun kan godt have svært ved at finde fysisk ro, det er rigtig svært for hende at ligge stille. Hendes ben og arme er hele tiden i bevægelse, kroppen kan ikke slappe af. Hun får sig om natten lagt sig i kravlestilling, ligger og vipper frem og tilbage, græder, klynker frustreret. Nogle gange kan hun ligge og slå hovedet ind i sengegavlen imens hun sover - headbanging kaldes det - ligesom hun kan ligge og kaste hovedet frem og tilbage fra side til side - headrolling kaldes det.
At du lige nu oplever, at hun har brug for at mærke dig er altså helt naturligt for hendes alder og den store udvikling som hun går igennem - og derfor skal du naturligvis hjælpe hende med dine beroligende hænder, beroligende ord, putteklud osv. Mange gange hjælper det f.eks. at putte hende på maven og stryge hende med dine hænder ned over ryggen og blenumsen og tilbage igen - frem og tilbage igen og igen.
Det er således en periode som I skal igennem og det du skal være opmærksom på er ikke at få skabt nogle rutiner, som er rigtig svære for jer at komme væk fra. Det kan f.eks. være at du begynder at amme hende ekstra meget, eller at du tager hende op og går rundt med hende om natten for at få hende til at sove. Du skal hjælpe hende og gøre det, som gør hende tryg og hjælper hende videre i søvnen - men som sagt med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)
Det vil være relevant med 3 amninger i døgnet med den alder hun har og jeg vil anbefale, at du ammer hende før middagslur, aften og sen aften. Hvis hun passes om dagen og du ikke ammer der, så kan hun få mme før sin middagslur og så kan du amme hende to gange - aften og sen aften. Det vil sige at efter midnat, så skal hun ikke ammes yderligere men skal hjælpes til ro med hænder, kærtegn, beroligende ord, stillingskift osv. Og er det meget svært for dig, så må far tage over et par nætter - far kan sove sammen med hende i dobbeltsengen og give hende al den nærhed hun har behov for, og du kan sove et andet sted. Far kan det hele, amning er dog udelukket. Og samtidig med, at hun så får mindre mælk om natten så må indtaget af rigtig mad og vand sættes op om dagen.
Det er dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn. Der er flere steder, som kunne være relevante for dig at læse:
Kapitel 7: "9 måneder - udviklingsspring får betydning for søvnen" - netop om separationsfasen og den natlige uro og hvorfor hun er svær at putte lige nu :)
Kapitel 6: "6 måneder - så er det slut med mælk om natten" - principperne for at trappe ud af natamning er de samme, selvom din datter nu er 9 måneder.
Kapitel 15: "Associationer - søvn skal forbindes med noget godt" - om søvnassociationer og gode rutiner og vaner, så jeres datter lærer at falde til ro uden brystet og uden at være afhængig af jer på sigt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke - og rigtig god weekend, når I kommer så langt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske