Svar: 1 årig svær at putte og vågner tidligt

18. marts 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om at den sidste måned naturligt kan give ekstra urolig søvn, fordi jeres dreng er begyndt i vuggestue. Det kan være rigtig svært for ham at slippe dagen og alle oplevelserne, koble fra og finde ro - og når han endelig sover, så vil han drømme ekstra meget, for at bearbejde det hele og derfor sove dårligt. Har han samtidig været forkølet eller ramt af anden form for sygdom, hvilket ofte sker i forbindelse med institutionsstart, så har dette naturligvis ikke gjort situationen bedre.

Når det er sagt, så spiller hans alder og udvikling lige nu også ind. Netop i 13-15 måneders alderen, kan man tale om en slags separation-gentilnærmelsesfase, hvor han på den ene side vil søge jer ekstra meget, har brug for at mærke jer tæt på, viser behov for at blive løftet op i jeres favn - og lige så snart I så tager ham op, så vil han alligevel ikke være oppe, men vil ned igen. Det kan føles lidt som op-ned-op-ned og som om at han ikke rigtig selv helt kan beslutte, hvad han egentlig har brug for.

Og det påvirker naturligt også hans evne til at sove og evne til at overgive sig til søvnen, ligesom han igen vil kunne sove mere uroligt om natten og også vågne tidligt på grund af stor drømmeaktivitet og bearbejdning af dagens oplevelser...

Derfor er det rigtig fint, at I prioriterer at være der for ham, ikke går fra ham, men fornemmer og anerkender hans behov for at kunne se jer - men jeg er helt med på, at I ikke kan sidde hos ham i 1-1.5 time...

Jeg synes umiddelbart, at I skal prøve at putte ham en lille smule senere. Måske ½ time senere end I gør lige nu, for at se om han så vil være lidt mere træt og parat til at sove. Det vil sige forsøge med et puttetidspunkt omkring kl 19.30-20... også selvom han er stået tidligt op om morgenen.

Derudover synes jeg, at I fortsat skal beholde hans flaske, så han får denne at falde til ro på - og jeg synes, at I skal prøve at give ham flasken imens han ligger i sin seng. Jeg tænker, at det kan hjælpe ham, hvis han puttes lidt senere og får lov til at få flasken liggende der, hvor I ønsker han skal sove. I skal stadig sidde hos ham, måske synge en godnatsang eller lignende imens I holder hænderne på ham, så han kan mærke, at I er der. Men lad ham finde roen både fysisk og mentalt netop med flasken.

Det kan være godt at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at lægge en lille pude ind under madrassen, så madrassen løftes lidt op. Og det vil også være rigtig godt, hvis han ikke falder helt i søvn med flasken i munden, men når dertil, hvor han slipper flasken, smiler til jer, ...

Annonce

... triller om på siden og sover. Jeg synes lige nu, at det vil give god mening at bibeholde flasken her og netop udnyttet at den kan gives, hvor han skal sove... Jeg tror, at han lige nu vågner for meget op og faktisk protesterer lidt over det skift der er fra jeres favn og ned i sengen, og det kan i netop undgå ved at tilbyde flasken i sengen og lade ham falde næsten i søvn med den, samtidig med at I synger for ham som nu.

Og også meget gerne bibeholde godnatgrøden, som en fast del af hans putteritual, så I er sikre på, at han er fyldt godt op med mad i maven og ikke vågner fordi han reelt er sulten tidlig morgen. Eller som I også har oplevet, begynder at vågne sen aften, fordi han er sulten der.

Det er også rigtig godt, at I ikke giver ham noget at spise kl 04, men holder fast i at han først får morgenmad kl 6.30/07, hvor han jo ofte er sulten og lyder til at spise godt. Det er fint at holde fast i dette. Det lyder som en god rutine :) Men... I skal måske overveje, om han skal have lov til at komme ind til jer kl 04, hvis det betyder, at han så kan sove lidt længere og dagen dermed starte senere - det kan være en god prioritering, fordi det er med til at sikre mere rytme for resten af dagen, ligesom han naturligt har brug for sin søvn for at have overskud til at møde dagen, oplevelserne og udvikle sig...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det godt hjælpe at have en madras på gulvet i børneværelset og så tage ham over og lægge sig der... Det vil nogle familier foretrække fordi han på den måde lærer at blive på sit værelse og ikke lærer at han kan komme ind til mor og far i løbet af natten.. Hvis I har det sådan, kan I naturligvis godt forsøge dette, men det er vigtigt at I gør det, som I tænker vil fungere bedst for jer også - I har også brug for jeres nattesøvn.. Og som sagt er det ofte en periode - det er lidt sværere i 13-15 måneders alderen end det vil være derefter... Og så kommer der en urolig periode igen i 18-20 måneders alderen, så er I forberedt :)

I skal også sikre jer, at han ikke vågner fordi det er for lyst på hans værelse. Hvis han vågner af at solen står op, så kan det være en god idé med et mørklægningsgardin på værelset, som kan holde lyset ude og dermed sikre ham lidt længere søvn... Mørklægningsgardiner kan ofte købes billigt i JYSK eller IKEA...

Og så skal I også holde øje med, om han nogle gange powernapper lidt på cyklen eller i bilen, når han bliver hentet fra vuggestuen. Hvis han hentes omkring kl 16 og falder i søvn der, så kan det faktisk være forklaringen på, at han så vågner kl 04.. Søvn der ligger efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig