Brev:
1 årig svær at putte og vågner tidligt
18. marts 2017
Alder:
13 mdr.
1 årig svær at putte og vågner tidligt
Kære Helen.
Jeg skriver til dig da vore søn på 13 mdr gennem de sidste 2-3 mdr er blevet meget svær at putte og vågner meget tidligt.
Ifht putning:
Det er vigtigt at sige han aldrig har været barnet man bare kunne lægge om aftenen, det har altid tager 15-30 min. Hans søvn om dagen har altid været rigtig god og der er han meget nem at få til at sove. Aktuelt sover han 2,5-3 timer i vuggestuen fra kl. 11.30. Nå men de sidste mdr er det blevet nærmest en umulig opgave at få ham til at sove. Vi kører samme putteritual hver aften:
Kl. 17.30 aftensmad
Kl. 18 bad
Kl. 18.30 natgrød
Herefter læser vi bog, børster tænder, han får en flaske og så synger vi godnat sang og lægger ham kl. 19/19.15 i sin egen seng på eget værelse.
Og så starter det. Han rejser sig op, sætter sig op, sidder og klapper og griner (det er jo meget sødt - men også ret frustrerende). Dette står på ca et kvarter hvor vi lægger ham ned, siger shhh du skal sove og stryger ham over ryggen. Herefter rejser han sig fortsat op, nu dog så træt han nærmest ikke kan stå på sine ben. Ligger og roterer i sengen og smider med sutterne. Lidt mere pjevset nu og bliver HELT ulykkelig hvis vi går.
Vi har prøvet at gå og lade ham græde lidt, men inden for få min bliver gråden så voldsom vi går der ind - jeg vil under ingen omstændigheder putte ham efter "godnat og sov godt - princippet". Nå men ofte ender det med vi sidder derinde i 1-1,5 time hvor vi fortsat siger shhh nu skal du sove, nusser ham, men uroen fortsætter blot. Tit må han op i vores arme og falder tit til ro efter et par vuggeture. Jeg har tænkt om uroen skyldes mad+grød+flaske og har derfor forsøgt at fjerne enten flasken eller grøden nogle dage, men uden held - det har blot resulteret i han er vågnet kl. 22 ca og har været hundesulten og vi er endt med at give ham flaske (og nogen gange skulle starte forfra på putningen).
Vi har forsøgt med musik, natlampe osv. Der er ingen forskel om det er min kæreste eller mig der putter. Han er startet i vuggestue for en måned siden og trives der og problemerne startede også ca 2 mdr før. Han er ellers virkelig glad, sød og nem. Gråd er stort ser kun noget vi oplever i forbindelse med putning.
Iht tidlig opvågning:
Han vågner kl. senest 5 når han sover i sin egen seng - nogle gange allerede kl. 4... Og vi kan ikke få ham til at sove videre trods vi forsøger med ingen snak, mørke osv. Sover han i vores seng (tager ham nogen gange ind hvis han siger lidt i løbet af natten), så sover han ca til kl. 6. Jeg hører mange har problemerne omkring denne alder, med at de vågner tidligt. Men tænker bare kl 4 er meget tidligt. Han er glad og ikke træt. Men er han først faldet i søvn kl. 21 og vågner kl. 4 så går regnestykket trods den gode dagslur ikke rigtigt op... Har prøvet at give en ekstra flaske om natten (selvom jeg ved han er alt for gammel til det) uden held og han vil uanset hvornår han vågner ikke spise morgenmad før kl. 6.30/7 hvor han så SLUGER en stor portion havregrød.
Mange hilsner fra moren med barnet der både er B og A menneske - i helt forkert rækkefølge.