1 årig svær at putte og vågner tidligt

18. marts 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

1 årig svær at putte og vågner tidligt

Kære Helen.

Jeg skriver til dig da vore søn på 13 mdr gennem de sidste 2-3 mdr er blevet meget svær at putte og vågner meget tidligt.

Ifht putning:

Det er vigtigt at sige han aldrig har været barnet man bare kunne lægge om aftenen, det har altid tager 15-30 min. Hans søvn om dagen har altid været rigtig god og der er han meget nem at få til at sove. Aktuelt sover han 2,5-3 timer i vuggestuen fra kl. 11.30. Nå men de sidste mdr er det blevet nærmest en umulig opgave at få ham til at sove. Vi kører samme putteritual hver aften:

Kl. 17.30 aftensmad
Kl. 18 bad
Kl. 18.30 natgrød
Herefter læser vi bog, børster tænder, han får en flaske og så synger vi godnat sang og lægger ham kl. 19/19.15 i sin egen seng på eget værelse.

Og så starter det. Han rejser sig op, sætter sig op, sidder og klapper og griner (det er jo meget sødt - men også ret frustrerende). Dette står på ca et kvarter hvor vi lægger ham ned, siger shhh du skal sove og stryger ham over ryggen. Herefter rejser han sig fortsat op, nu dog så træt han nærmest ikke kan stå på sine ben. Ligger og roterer i sengen og smider med sutterne. Lidt mere pjevset nu og bliver HELT ulykkelig hvis vi går.

Vi har prøvet at gå og lade ham græde lidt, men inden for få min bliver gråden så voldsom vi går der ind - jeg vil under ingen omstændigheder putte ham efter "godnat og sov godt - princippet". Nå men ofte ender det med vi sidder derinde i 1-1,5 time hvor vi fortsat siger shhh nu skal du sove, nusser ham, men uroen fortsætter blot. Tit må han op i vores arme og ...

Annonce

... falder tit til ro efter et par vuggeture. Jeg har tænkt om uroen skyldes mad+grød+flaske og har derfor forsøgt at fjerne enten flasken eller grøden nogle dage, men uden held - det har blot resulteret i han er vågnet kl. 22 ca og har været hundesulten og vi er endt med at give ham flaske (og nogen gange skulle starte forfra på putningen).

Vi har forsøgt med musik, natlampe osv. Der er ingen forskel om det er min kæreste eller mig der putter. Han er startet i vuggestue for en måned siden og trives der og problemerne startede også ca 2 mdr før. Han er ellers virkelig glad, sød og nem. Gråd er stort ser kun noget vi oplever i forbindelse med putning.

Iht tidlig opvågning:

Han vågner kl. senest 5 når han sover i sin egen seng - nogle gange allerede kl. 4... Og vi kan ikke få ham til at sove videre trods vi forsøger med ingen snak, mørke osv. Sover han i vores seng (tager ham nogen gange ind hvis han siger lidt i løbet af natten), så sover han ca til kl. 6. Jeg hører mange har problemerne omkring denne alder, med at de vågner tidligt. Men tænker bare kl 4 er meget tidligt. Han er glad og ikke træt. Men er han først faldet i søvn kl. 21 og vågner kl. 4 så går regnestykket trods den gode dagslur ikke rigtigt op... Har prøvet at give en ekstra flaske om natten (selvom jeg ved han er alt for gammel til det) uden held og han vil uanset hvornår han vågner ikke spise morgenmad før kl. 6.30/7 hvor han så SLUGER en stor portion havregrød.

Mange hilsner fra moren med barnet der både er B og A menneske - i helt forkert rækkefølge.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder