Svar: Snart 9 mdr og vågner hele natten igennem
13. februar 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Vibeke
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og lad os se om ikke vil kan "få sat skik på det hele" - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er flere ting, som spiller ind hos jer.
Det ene er, at med den alder jeres dreng har nu, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne begynde at indføre en godnatgrød. Den bør gives efter et aftenbad, som adskiller grøden fra aftensmaden og samtidig vil badet hjælpe jeres dreng til at finde større fysisk ro, når han skal sove. Grøden vil være med til at mætte ham lidt ekstra og dermed sikre, at han ikke behøver flaske så meget om natten...
En aftenrytme kunne derfor se således ud:
Aften 17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes godnatgrød ca kl 18.45, får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Derudover så skal I være opmærksomme på, at han nu skal lære at sove, uden at have flaske i munden og uden at være i din favn. Jeres dreng har fået det, som kaldes et søvnassociationsproblem og det betyder, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af flasken og jeres favn for at kunne sove - han har brug for det, for at falde i søvn - og han har brug for det, for at kunne komme videre i sin søvn om natten.
Vi vågner alle sammen mange gange hver nat. Vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres søn har på samme måde mange små opvågninger i løbet af natten - og det er her, at hans søvnassociation gerne skal hjælpe ham. Når han vågner, så registrerer ham om alt er, som det var, da han faldt i søvn - hvis det er det, så sover han trygt og roligt videre. Det betyder, at når han falder i søvn med flasken og falder i søvn i din favn, så vil han naturligt om natten sikre sig, at du og flasken stadig er der og hvis du er det, så sover han trygt videre.
Du kan sammenligne det med, at du falder i søvn ved siden af din mand og i løbet af natten vågner du op, vil putte dig ind til ham - men han er der ikke. Hvis det sker, så vil du naturligt have svært ved at sove videre. Du vil vågne mere og mere op, sætte dig op i sengen, kalde på ham - fordi han skal være der. I gik i seng samtidig og det er forkert, hvis han pludselig ikke er der, det er utrygt. Og det er sådan, at jeres dreng har det, når han falder i søvn i din favn - han forventer, at du skal være der og derfor søger han dig igen og igen om natten.
Det er forskelligt hvor hurtigt man kan gå frem... Da han får flaske, kan du godt prøve at give ham flaske i tremmesengen, så han ikke starter i din favn, men puttes med det samme i sin seng og lære at overgive sig til søvnen der. Du skal naturligvis stadig være der, holde hænderne på ham, berolige ham osv. men han vil ikke opleve skiftet fra din favn og ned i sengen, men vil være i sengen fra starten. Det vil være rigtig godt at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at lægge en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden....
Når han tilbydes flasken, så er det vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken, men at han lige når at registrere, at flasken fjernes. Det vil sige, at du giver ham flaske, han spiser, men skal gerne nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til dig, triller om på side og sover :)
Det lyder ikke som om, at du vugger ham, når han skal sove - og det er fint, for hvis du vugger ham skal han også lære at sove uden bevægelse... :)
Nogle gange kan det også være en god idé at koble tremmesengen til forældresengen. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dig mulighed for at putte ham i egen seng, men selv være lige ved siden af ham. Du ligger der, kan komme en beroligende hånd over på ham og han mærker dig således tæt ved, uden at han er i din favn. Og stille og roligt kan afstanden mellem jer øges mere og mere, så han finder ud af, at det er okay blot at blive puttet i tremmesengen og falde i søvn der - og når han så kan det, så kan du sætte tremmerne på igen og flytte sengen til hans værelse. Du skriver, at han har sovet på eget værelse siden han var 5 måneder, og det må I naturligvis gerne holde fast i, hvis det fungerer for jer... Men han skal stadig puttes fra din favn og lære at sove i sin seng og registrere at han lægges i sengen....
Du er lige nu også nødt til at tage hensyn til hans alder. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham lige nu, så det er naturligt svært for ham at sove, og han har rigtig meget brug for nærhed og tæt fysisk kontakt, for at overgive sig til søvnen - men her skal du være opmærksom på, at nærhed og tæt kontakt ikke betyder, at han så skal have mere mælk. Han kan godt få nærhed, uden at han behøver en flaske i munden.
Hvis han tydeligvis har brug for mælk om natten, så må I skære ned i mængden, så han gradvist vænnes til at kunne nøjes med mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. Men det er som sagt en god idé, at I nu indfører en godnatgrød, så I også sikrer, at han ikke går sulten i seng.... Det vil være relevant med 3 flasker i døgnet med den alder han har - før middagslur, aften og sen aften - ialt ca 600 ml og ikke mere. Han skal også have mme i sin grød og mos og stadig vand af kop til alle måltider :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske