Snart 9 mdr og vågner hele natten igennem

13. februar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Snart 9 mdr og vågner hele natten igennem

Hej Helen.

Håber du kan hjælpe mig med vores natteroderi;)

Aksel har aldrig taget lange stræk om natten, men den seneste tid er det løbet helt af sporet i forhold til at vågne konstant og drikke vilde mængder af mælk. Jeg har tidligere skrevet til dig da vi døjede med små, hyppige måltider og gylp - dette er nu meget sjældent, men mælkeindtaget er bare alt for hyppigt om natten. Jeg har forresten din Børn og Mad, som jeg har skelet til.

Han er en glad dreng på knap 10 kg, som længe har både kravlet og stået. Han lader dog ikke til at sove så meget i døgnet, som man kunne ønske - 10-11 timer om natten afbrudt mellem 5 og 8 gange, hvor han ikke vil stilles med sutten, men ofte får en tår mælk. Han drikker ml 400-500 ml om natten, udover putteflasken, hvor han drikker 150-200 ml, og det er jo alt for meget.

Her en oversigt:

5:15-6 står op
6-6:30 får grød
8-9 trilles kort i barnevogn til lur - sover 1-1,5 time
11-12 frokost (bondebrødshapsere med forskelligt på, avokado, brokkoli, ostehapsere o.l. - alt sammen i hapsere, som spises med fingre eller gaffel)
13-14 150-180 ml flaske - trilles kort i barnevogn til lur - sover 1,5-2 timer, nogle gange skal der trilles lidt, hvis han vågner
15-16 eftermiddaggrød/frugtmos og ...

Annonce

... frugtstykker
17:30 aftensmad - spiser så vidt muligt familiens mad - nogle gange blendes noget af det
19 150-200 ml flaske - falder i søvn i skødet uden vuggen og lægges sovende over i sengen

Aksel sover på eget værelse og har gjort det siden 5 mdrsalderen. Jeg ved ikke om jeg har fået al relevant information med, men jeg søger en løsning på, hvordan han kan få nogle længere stræk om natten, og hvordan vi kan undgå alt det mælk. Jeg har også prøvet at give ham vælling til natten. Det synes dog ikke at gøre den store forskel. Det er som om at han bare ikke kan finde ind i søvnen igen uden mælk.

Pustningen i skødet er selvfølgelig heller ikke optimal og jeg vil rigtig gerne have nogle ideer til hvordan vi får lavet en overgang til at falde i søvn i sengen. Min mand forsøgte en nat at minimere mælkeindtaget med det resultat at han var spilvågen og holdt fest flere timer, hvilket han normalt ikke gør. Han vågner hyppigt, men falder nemt i søvn efter mælk. Jeg er dog bekymret for at han ikke får nok dyb søvn - det gør jeg ihvertfald ikke selv, og de korte stræk både nat og dag gør at jeg hele tiden er flad.

Jeg har også en dreng på 5 som kræver opmærksomhed om eftermiddagen... Håber meget du kan hjælpe med at få sat skik på det hele!

Med venlig hilsen
Vibeke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene