Brev:
Snart 9 mdr og vågner hele natten igennem
13. februar 2017
Alder:
8 mdr.
Snart 9 mdr og vågner hele natten igennem
Hej Helen.
Håber du kan hjælpe mig med vores natteroderi;)
Aksel har aldrig taget lange stræk om natten, men den seneste tid er det løbet helt af sporet i forhold til at vågne konstant og drikke vilde mængder af mælk. Jeg har tidligere skrevet til dig da vi døjede med små, hyppige måltider og gylp - dette er nu meget sjældent, men mælkeindtaget er bare alt for hyppigt om natten. Jeg har forresten din Børn og Mad, som jeg har skelet til.
Han er en glad dreng på knap 10 kg, som længe har både kravlet og stået. Han lader dog ikke til at sove så meget i døgnet, som man kunne ønske - 10-11 timer om natten afbrudt mellem 5 og 8 gange, hvor han ikke vil stilles med sutten, men ofte får en tår mælk. Han drikker ml 400-500 ml om natten, udover putteflasken, hvor han drikker 150-200 ml, og det er jo alt for meget.
Her en oversigt:
5:15-6 står op
6-6:30 får grød
8-9 trilles kort i barnevogn til lur - sover 1-1,5 time
11-12 frokost (bondebrødshapsere med forskelligt på, avokado, brokkoli, ostehapsere o.l. - alt sammen i hapsere, som spises med fingre eller gaffel)
13-14 150-180 ml flaske - trilles kort i barnevogn til lur - sover 1,5-2 timer, nogle gange skal der trilles lidt, hvis han vågner
15-16 eftermiddaggrød/frugtmos og frugtstykker
17:30 aftensmad - spiser så vidt muligt familiens mad - nogle gange blendes noget af det
19 150-200 ml flaske - falder i søvn i skødet uden vuggen og lægges sovende over i sengen
Aksel sover på eget værelse og har gjort det siden 5 mdrsalderen. Jeg ved ikke om jeg har fået al relevant information med, men jeg søger en løsning på, hvordan han kan få nogle længere stræk om natten, og hvordan vi kan undgå alt det mælk. Jeg har også prøvet at give ham vælling til natten. Det synes dog ikke at gøre den store forskel. Det er som om at han bare ikke kan finde ind i søvnen igen uden mælk.
Pustningen i skødet er selvfølgelig heller ikke optimal og jeg vil rigtig gerne have nogle ideer til hvordan vi får lavet en overgang til at falde i søvn i sengen. Min mand forsøgte en nat at minimere mælkeindtaget med det resultat at han var spilvågen og holdt fest flere timer, hvilket han normalt ikke gør. Han vågner hyppigt, men falder nemt i søvn efter mælk. Jeg er dog bekymret for at han ikke får nok dyb søvn - det gør jeg ihvertfald ikke selv, og de korte stræk både nat og dag gør at jeg hele tiden er flad.
Jeg har også en dreng på 5 som kræver opmærksomhed om eftermiddagen... Håber meget du kan hjælpe med at få sat skik på det hele!
Med venlig hilsen
Vibeke