Krig på puslebordet

13. februar 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Krig på puslebordet

Hej Helen

Vores lille dreng på 20 måneder er begyndt at udfordre os lidt, og vi skriver nu til dig igen, fordi vi ikke er helt sikre på om vi griber det rigtigt an.

Sagen er den, at han går fuldkommen amok på puslebordet. Det starter allerede, når vi nærmer os det. Han holder fast, trækker benene op og begynder at græde, men dog ikke den rigtige, ulykkelige gråd. Der er ingen tvivl om, at han ikke vil være på bordet. Så snart vi lægger ham, vender han sig og prøver at komme ned. Hvis vi vender ham, løfter og lægger ham tilbage eller prøver at holde ham fast, skriger og græder han, og han bliver meget frustreret over, at vi gennemtvinger vores vilje.

Vi håndterer det ved at forsøge at rumme hans frustration, men samtidigt holde fast i, at det altså er det her, der skal ske. Vi taler roligt, italesætter situationen, forklarer hvad der skal ske og at det altså er nødvendigt - egentlig mest for, at han kan høre på vores stemme og se på vores kropssprog, at det er ufarligt. Vi har legetøj, bøger, lader ham holde cremen, musik, men det virker sjældent.

Det er en smule lettere for mor at tale ham til ro, og når først han er rolig, er der ingen problemer.

Har du nogle gode råd? Vi tænker, at det handler om, at han er ved at udvikle sin ...

Annonce

... selvstændighed.

Lidt i samme stil har far problemer om morgenen. Når vi står op, går vi ind i stuen og tænder for yndlingstegnefilmen og sidder sammen med ham. Når det er mor, går der 10 min og så kravler han selv ned og finder legetøj, og jeg kan gå ud og lave morgenmad til ham. Men far må overhovedet ikke forlade sofaen. Han skriger og græder og vil op og sidde igen. Og så bliver far lidt længere.

Jeg oplever det meget sjældent som mor og kan bedre distrahere ham. Jeg lader ham heller ikke bestemme over mig, men det er lidt svært at vejlede far, når jeg ikke oplever det samme. Har du nogle gode råd til, hvordan han skal håndtere konflikten?

Til sidst vil jeg bare sige tak for putteråd. Vi har tidligere spurgt dig til råd om at få ham i egen seng, og vi kan nu lægge ham til at sove i sin egen seng i vores soveværelse, når han har fået sin godnathistorie, og så står mor og lægger tøj sammen eller stryger, og den lille fyr falder i søvn - uden at ligge i mors arme, uden at nulre fingre og nede i sin seng. Jeg er SÅ stolt af ham (og af os!). Hvornår han kommer på eget værelse, ved jeg ikke. Er der nogle tidspunkter, der er bedre end andre, nu hvor han er blevet 20 måneder?

Vi glæder os til at høre fra dig.

De bedste hilsner
Hectors mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to