Brev:
Tisse på potte
6. marts 2024
Alder:
23 mdr.
Tisse på potte
Kære Helen
Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og weekendrutiner. Dit råd om at lade H ligge i barnevognen uden at trille den og gå til og fra, når han kaldte, det virkede perfekt. Vi har ingen problemer med lur i weekenden længere, og han falder i søvn i stillestående barnevogn. Måske var han bare ’vokset fra’ at blive kørt med 😊.
H er næsten 2 år og der er selvfølgelig stadig knald på i forhold til udviklingen, så jeg søger nu lidt råd angående potte og ble.
H er på det sidste blevet meget interesseret i det med at tisse på potte/toilet, men jeg tænker, at han er for lille til at smide bleen.
Nysgerrigheden skyldes nok, at han er blevet opmærksom på, at flere af de ældre børn i vuggestuen øver sig i at være blefri. H snakker meget om, hvem der tisser på toilettet. Han kommer også og fortæller, når han har lavet i bleen, eller han gerne vil have ren ble på, og han leger, at han tisser i en dukkepotte (altså han sætter sig bare ned på den med sin ble og bukser på). Så han har helt sikkert en idé om, hvad det går ud på og er nysgerrig omkring det. Ind i mellem har han også snakket om, at han ikke vil have ble på, og har prøvet at tage den af, men det fylder generelt ikke for ham.
Jeg tænker lidt på at møde ham i interessen, og måske lade ham tisse på potte nogen gange herhjemme, f.eks. om aftenen inden bad. Jeg synes, han er for lille til at prøve at være blefri. Jeg har *ikke* indtrykket af, at han kan styre sine tissereflekser og sige til før han tisser – ved ikke helt hvorfor, jeg tænker sådan, når vi aldrig har prøvet, det tror jeg bare ikke, han kan endnu. Han kan sige til mens han laver puha i bleen og ind i mellem mens han tisser (især hvis han kommer til at tisse uden ble på inden bad), men altså aldrig før han skal.
Mit forbehold ligger lidt i, at jeg helst ikke vil forvirre ham og få ham til at tro, at han skal til at gå uden ble. Jeg vil derfor gerne høre om din erfaring med at introducere potte, før man går i gang med egentlig pottetræning, og om du ellers har nogle gode råd i forhold til det?
Mange hilsner,
Mor til H.