Tisse på potte

6. marts 2024

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen

Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og weekendrutiner. Dit råd om at lade H ligge i barnevognen uden at trille den og gå til og fra, når han kaldte, det virkede perfekt. Vi har ingen problemer med lur i weekenden længere, og han falder i søvn i stillestående barnevogn. Måske var han bare ’vokset fra’ at blive kørt med 😊.

H er næsten 2 år og der er selvfølgelig stadig knald på i forhold til udviklingen, så jeg søger nu lidt råd angående potte og ble.

H er på det sidste blevet meget interesseret i det med at tisse på potte/toilet, men jeg tænker, at han er for lille til at smide bleen.

Nysgerrigheden skyldes nok, at han er blevet opmærksom på, at flere af de ældre børn i vuggestuen øver sig i at være blefri. H snakker meget om, hvem der tisser på toilettet. Han kommer også og fortæller, når han har lavet i bleen, eller han gerne vil have ren ble på, og han leger, at han tisser i en dukkepotte (altså han sætter sig bare ned på den med sin ble og bukser på). Så han har helt sikkert en idé om, ...

Annonce

... hvad det går ud på og er nysgerrig omkring det. Ind i mellem har han også snakket om, at han ikke vil have ble på, og har prøvet at tage den af, men det fylder generelt ikke for ham.

Jeg tænker lidt på at møde ham i interessen, og måske lade ham tisse på potte nogen gange herhjemme, f.eks. om aftenen inden bad. Jeg synes, han er for lille til at prøve at være blefri. Jeg har *ikke* indtrykket af, at han kan styre sine tissereflekser og sige til før han tisser – ved ikke helt hvorfor, jeg tænker sådan, når vi aldrig har prøvet, det tror jeg bare ikke, han kan endnu. Han kan sige til mens han laver puha i bleen og ind i mellem mens han tisser (især hvis han kommer til at tisse uden ble på inden bad), men altså aldrig før han skal.

Mit forbehold ligger lidt i, at jeg helst ikke vil forvirre ham og få ham til at tro, at han skal til at gå uden ble. Jeg vil derfor gerne høre om din erfaring med at introducere potte, før man går i gang med egentlig pottetræning, og om du ellers har nogle gode råd i forhold til det?

Mange hilsner,
Mor til H.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder