Svar: Tisse på potte
6. marts 2024
Alder:
23 mdr.
Kære Mor til H.
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har haft glæde af mit sidste svar, så H. nu sover uden problemer i sin barnevogn om dagen, skønt! :)
Det lyder bestemt som om, at H. har interesse for at forsøge med potten, og det tænker jeg bestemt, at I skal udnytte. Det er ikke sikkert, at han er parat og rent fysiologisk kan styre det endnu, men det betyder ikke, at I ikke gerne må lade ham sidde på potten f.eks. om aftenen, når han skal i bad. Så det bliver en helt naturligt ting i hverdagen.
De fleste børn vil omkring 2 års alderen begynde at interessere sig for kroppen, og hvordan kroppen fungerer. De bliver i den alder mere bevidste om, at de tisser og har afføring og de bliver f.eks. ofte også opmærksomme på, at der er forskel på piger og drenge. Det er derfor helt normalt, at han viser interesse for disse ting nu - og han bliver naturligt påvirket af de andre børn i vuggestuen.
Du har dog helt ret i, at det ikke betyder, at han er parat til, at I træner renlighed. At blive renlig er en fysisk proces, som barnet stille og roligt modnes til. Generelt siger man, at renlighed har tre faser: Først kommer barnet og meddeler, at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg", og til sidst når barnet at sige til lige inden. Jeres dreng lyder til at være mellem fase 1 og 2, så han er stille og roligt på vej:)
Et andet godt tegn er, at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på, at hans blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'. Du kan derfor med fordel prøve at skifte ham med ca. tre timers intervaller for at se, om hans ble rent faktisk er tør.
Jeg anbefaler ikke, at man tager bleen af for hurtigt. Bleen fungerer som sikkerhed, og det er altid et nederlag med våde bukser, hvor en våd ble blot skiftes hurtigt. Er bleen tør, er det jo super godt, så kan den bruges igen. De små succesoplevelser er vigtige.
Jeg anbefaler, at man indfører faste toilettider, så man hjælper barnet på potten i forbindelse med måltider, når man står op, og før man skal i seng (f.eks. i forbindelse med badet), før man forlader hjemmet for at handle osv. Bleen bibeholdes hele tiden, og det er her en fordel med buksebleer, der kan trækkes op og ned, som et par underbukser. Barnet roses for at forsøge - uanset om det lykkes, eller bleen er våd. Der er derfor ikke tale om, at han skal begynde at gå uden ble, som du selv er inde på, at du heller ikke har lyst til:)
Lige nu tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at I har en potte stående, og at I lader jeres dreng sætte sig på den i forbindelse med aftenbadet. Hvis han har lyst til at sidde på potten om morgenen eller i løbet af dagen, så må han også meget gerne dette. Det skal ses som noget helt naturligt og ske på en måde, som han selv føler er okay, og som han selv har lyst til. Ikke noget pres, det er hyggeligt og sjovt at bruge sin potte. Lykkes det at lave noget i potten, er det bare super, lykkes det ikke, så er det også helt fint.
Når det om små 3 måneder forhåbentlig bliver så varmt i vejret, at vi kan finde sommertøjet frem og lege udenfor, så synes jeg, at I skal prøve at tage bleen af ham og lade ham løbe rundt uden ble i haven. Hvis han her pludselig tisser, så siger I stille og roligt til ham "hov, nu tisser du, skat, skynd dig ind på potten" eller lignende, for på den måde at vænne ham til, hvilke signaler signaler, kroppen sender, og hvad det er, at han skal reagere på.
Hvis det går fint, og han virker tryg og glad ved det hele, så kan I på dette tidspunkt også begynde at indføre faste toilettider. Det vil sige, at I f.eks. siger "kom, vi skal lige ud at tisse, før vi kører", som en helt naturlig regel, der gælder alle i jeres familie. I går sammen derud. Han har stadig bleen på, han bruger ble under sin middagslur, og om natten skal han også stadig bruge ble. Det er først, hvis han gennem mange dage slet ikke har en våd ble, og derfor virker til at kunne styre sin vandladning, at I kan forsøge helt uden ble.
Det er ikke sikkert, at han bliver renlig i løbet af sommeren, men det kan godt ske, det må tiden vise:)
Du må også meget gerne læse bøger for ham om renlighed. Der findes rigtig mange små fine billedbøger, så en tur på biblioteket kan være en god idé. Læs også gerne bøger om, hvordan kroppen fungerer, så det igen bliver så naturligt som muligt.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske