Brev:
Rutiner og weekend, del 2 - Lur
5. februar 2024
Alder:
22 mdr.
Rutiner og weekend, del 2 - Lur
Kære Helen
Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at høre, vi ikke er ene om at opleve weekenderne kan være anderledes og mere udfordrende, og der er en del af dine råd vi godt kan bruge. Generelt går det godt med konflikthåndtering og måltider.
Men - luren er blevet en kæmpe udfordring i weekenden.
Jeg føler, det er startet en dag, hvor jeg velmenende sagde til H: "når du vågner fra lur, kommer Farmor og passer dig."
Så gad han ikke lægge sig til at sove, selvom vi kørte en hel times rolig tur med barnevogn. Han endte med at komme op igen, fordi vi ikke kunne blive ved med at forsøge. Så kom farmor, og H kunne tydeligt slet ikke hænge sammen af træthed, så Farmor gik en tur med ham, og så sov han.
Siden da har weekend-lur været en kæmpe udfordring. De sidste weekender har han både lørdag og søndag først sovet tidligst kl 13.30!! Han plejer at sove kl 12 og komme op kl 14.
Når vi triller afsted med ham i barnevognen til normal puttetid, ligger han nu bare og snakker, kommenterer på alt han hører, og kalder "Mor, moooar", og hvis man svarer eller kigger til ham siger han bare "op og lege?" eller "gerne selv gå!"
Hvis man ikke svarer ham, eskalerer han bare til skrig og gråd indtil man svarer...
Vi har prøvet:
At køre med ham længe (en hel time) - han falder ikke i søvn.
At holde barnevognen stille og gå - Han kalder og eskalerer til gråd, så vi må gå derud. Han lægger sig overhovedet ikke til at sove.
At putte indenfor - Det bliver han bare forvirret over.
Jeg har også prøvet at "køre ham træt" ved at lave en masse sjove tumlelege, så han kunne blive godt træt i kroppen. Det fik han en vældig god appetit af, men sov ikke mere af den grund.
Pt har vi besluttet, at vi kører med ham i barnevognen i max 30 minutter, for vi orker ikke mere. Hvis han ikke ligner én, der har tænkt sig at sove, kommer han op igen. Efter 30 minutter oppe bliver han så puttet igen. Her er han typisk blevet så træt, at han bliver sur og ked af det, men sover efter 10 minutter.
Luren er også blevet rykket en hel time eller mere på det tidspunkt. Overhovedet ikke optimalt!
Han er så naturligt sværere at putte om aftenen, når han har sovet lur en time senere. Så det hele bliver ligesom rykket rigtig dumt, fordi han ikke vil sove.
I mit forrige brev sagde du, at vores dagsrytme var fin, så jeg tænker ikke, der skal ændres på den.
Nogengange har vi sovet til 6.30-7 i weekenderne, men aldrig længere end til 7.
Kan det passe, at det er den halve time ekstra han får lov at sove om morgenen, i weekenden, der ødelægger det hele?
Jeg kan næsten ikke tro det - det er jo mere end 30 minutter hans lur bliver rykket.
Jeg har læst om de dér 'sleep regressions' der kan komme i forbindelse med udviklingsspring, og jeg overvejer, om det mon bare er sådan noget. Det virker på mig, som om han har 'FOMO' - Fear of missing out og bare ikke VIL sove, holder sig vågen med vilje.
Men jeg aner ikke, hvordan man takler det, for vi orker ikke at gå med barnevognen i timevis, og jeg er helt med på, at det bare forstærker ham i hans nuværende vane, at vi tager ham op igen- men altså hvad hulen stiller vi op, når han ikke vil sove?
Mvh Mor til H
PS: Der er ingen problemer med lur i vuggestuen, det er kun hjemme i weekenden.