Svar: 21 mdr kan ikke falde i søvn selv
15. januar 2017
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at Valder er født før tid, og jeg tænker, at det derfor er helt naturligt, at han har haft brug for at blive svøbt og stadig har ekstra behov for fysisk kontakt og hjælp til at finde ro og slippe dagen :) Når det er sagt, så har han dog også en alder, hvor jeg godt kan forstå, at I gerne vil lære ham at falde i søvn, uden at du behøver sidde med ham rullet ind i dynen... :)
Jeres putteritual lyder rigtig fint. Det lyder super godt med godnatgrød, puttebamse, godnatlæsning og godnatsang - og det er også rigtig fint, når han kan falde i søvn i løbet af 15-20 minutter. Men når det trækker længere ud, så skal I naturligvis til at overveje, om hans puttetidspunkt er passende.
De fleste børn har i 18-24 måneders alderen behov for 13-13.5 times søvn i døgnet, og du skriver, at jeres dreng altid har sovet mindre end gennemsnittet, så måske har han kun brug for 12.5-13 timers søvn i døgnet... Det betyder, at hvis han står op f.eks. kl 07 og sover ca 1.5-2 timer til middag, så vil hans puttetidspunkt måske være omkring kl 20, så han får ca 11 timers nattesøvn i alt. Du skriver, at I putter ham mellem 19-19.30 og hvis I venter til efter kl 20, så bliver han overtræt og kan slet ikke sove - tiden I har at løbe på, hvor søvntoget kommer forbi er derfor ikke særlig stort - men måske vil 19.30-20 være mere passende... bare en tanke... :)
Derudover tænker jeg, at det lyder som om, at han kunne have glæde af en lidt tungere dyne. Man kan købe "tyngdedyner" af forskellige slags og det kunne være en idé at se lidt på de forskellige modeller her. Der findes flere muligheder - kædedyner, kugledyner, specielle fiberdyner osv. Og de fås med forskellig vægt, de beroliger på forskellig vis, alt efter barnets alder og behov... De kan være meget dyre, men ofte kan man leje dem i en periode og se om det fungerer. Nogle kommuner har også forskellige typer af tyngdedyner, som man kan låne - du kan spørge sundhedsplejen eller kommunens børnefysioterapeuter, om det er noget de tilbyder...
Du nævner, at du ruller ham i dynen - og hvis det fungerer, så er det naturligvis helt okay at gøre det sådan. Nogen har dog også glæde af at komme dynen ned omkring madrassen i siden af sengen, så han på den måde kommer til at ligge i en pose/kurvert og stadig får fornemmelsen af at blive holdt. Det kan I også forsøge....
De fleste børn er mellem 2-2.5 år, før de er parate til en åben seng, og ofte viser de selv behovet ved at de begynder at kravle ud over sengen og protesterer mod at ligge bag tremmer.. Her er det vigtigt at give barnet en åben seng, så barnet ikke kommer til skade. Det lyder som om, at jeres dreng er motorisk stærk, men dog endnu ikke kan komme ud over tremmerne, men I skal naturligvis holde øje med ham :)
Jeres dreng lyder ikke til at være ked af sin seng - han har blot svært ved at finde ro, når han skal sove, men er som udgangspunkt tryg ved og glad for tremmesengen. Jeg tænker derfor, at det lige nu er for tidligt at give ham en åben seng og hvis I gør det, så er der naturligvis den risiko, at han så vil stige ud af sengen igen og igen... Når det er sagt, så giver en åben seng dog også mulighed for, at I kan sidde på sengekanten, læse historie for ham imens han kan mærke jer og fornemme jer - og det naturligt på en anden måde, end hvis I sidder på en stol ved siden af hans seng.
En åben seng har således den fordel, at man netop stadig kan give fysisk kontakt og nærhed, lade ham mærke jer rent fysisk samtidig med, at han lærer at sove i egen seng. I kan nusse hans fødder lidt, han kan mærke, at I er der, behøver ikke rejse sig, for at få fat i jer og fornemme jer...
Der findes en danskproduceres børneseng, der hedder Cozy. Her er der flere indstillingsmuligheder, og man kan f.eks. lade ½ sengehest være på og lade den være åben i den ene ende, hvor I kan sidde og jeres dreng således kan mærke jer, have fødderne hos jer osv. når han skal sove... Se mkids.dk :)
Jeg synes ikke, at det lyder som om, at han som sådan har fået en dårlig vane - det lyder som om, at han hele tiden har haft et reelt behov for at føle sig omsluttet og have jer tæt på, og som om, at I naturligt har gjort, hvad I kunne for at dække dette behov. Det I skal overveje nu er naturligvis om dette behov begynder at ændre sig. Når han har svært ved at give slip og falde i søvn - er det så fordi han har brug for nærheden og trygheden, eller begynder han at se jeres tilstedeværelse som udtryk for, at han netop kan snakke, lege, hoppe rundt osv. Altså ser han det, at I sidder der, som en mulighed for leg?
Hvis det er tilfældet, så kan det være en god idé at gå kortvarigt fra ham, netop for at vise ham, at I ikke er der for at underholde og at I mener, at det er sovetid for ham nu. Han er så gammel, at han godt ved, at I ikke forsvinder, selvom I går ud af værelset. Han forstår godt, at I er inde i stuen og at han kan kalde på jer... Men det betyder naturligvis ikke, at han ikke hellere vil være sammen med jer end at ligge for sig selv. Derfor skal I også forsøge at signalere, at når han skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget han går glip af...
Og her kan det være en god idé at bruge det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden :) I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden eller lignende, eller at I vælger at gå fra ham og han så måske bliver ked af det og føler sig alene, så kan det være en god idé at I stiller jer i nærheden og stryger tøj.
Det er vigtigt, at I står, så han kan se jer. Han skal ikke behøve rejse sig, for at sikre sig, at I er der. Derfor skal I stå på afstand, men stadig så tæt på, at han kan ligge i sin seng og se, at I er der. Og I kan naturligvis snakke med ham, når han ligger og småpludrer eller kalder på jer, så han også kan høre, at I er der. Når han f.eks. kalder "moar?!", så kan du svare "ja, jeg er lige her, nat-nat, skat" eller lignende. Hvis han rejser sig op, må du også gerne sige "læg dig ned skat, læg dig ned" så han hører, at det er det han skal nu. Og det er netop vigtigt, at han selv lægger sig og at du ikke igen og igen går hen og lægger ham ned, for så rejser han sig med det samme...
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Det er kedeligt, det der foregår, og han kan derfor ligeså godt lægge sig til at sove.
Stille og roligt kan metoden udvides, hvor I f.eks. siger "Jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", og så går I kortvarigt ud og kommer tilbage med en skjorte, der skal stryges. På den måde lærer han, at det er okay, at I går ud - I kommer tilbage igen. Og samtidig er der ikke noget pres om, at han skal sove. Han må stadig gerne ligge og småpludre og hygge sig og det kan han sagtens... Det er trygt og okay at være i sengen, selvom mor og far ikke sidder lige ved siden af :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske