Brev:
21 mdr kan ikke falde i søvn selv
15. januar 2017
Alder:
21 mdr.
21 mdr kan ikke falde i søvn selv
Kære Helen
Så har vi endnu engang brug for dine gode råd.
Valder er nu 21 mdr og en glad og sjov dreng, der trives, og er meget aktiv!! Han har ALDRIG haft et stort søvnbehov, og det kan til dato tælles på én hånd, de nætter han har sovet igennem. Vi er nået til et punkt, hvor mor eller far ofte ender med at gå i seng sammen med ham, der han har stort behov for hjælp til at finde ro.
Fra han var helt lille, har han haft stort glæde af svøb, og har aldrig kunnet falde i søvn selv. Vi har altid siddet ved hans seng til han sov, og i perioder har han kunnet sove i mors arme. Vi er stadig der, hvor jeg indimellem må rulle ham ind i hans juniordyne og 'holde' og vugge ham, til han sover. Det er udmattende og frustrerende, og svært at holde hovedet koldt. Vi har forsøgt med putteritualer, der i kortere perioder har virket delvist. Han bliver puttet ca kl 19-19.30. Vores erfaring er, at venter vi til efter 20, så er det som om han kommer over trætheden og kører på den store remskive, og så er det helt umuligt at putte ham. Han er også meget svær at putte til middag. I dagplejen sover han normalt 1-2 timer (fra ca 12.30).
Vores aftenritual er pt som følger:
ca. 17.30 Aftensmad
ca 18.00 Bad
ca. 19.00 Aftengrød mens vi læser bog. Umiddelbart herefter børster vi tænder, og han puttes i egen seng. Han får sin bamse og bliver lagt i sengen. Så læser vi en kort lille bog, og han får lov at drikke lidt lunt vand fra en flaske. Så slukker vi lyset og synger en sang. Indimellem falder han i søvn på 15-20min., men de fleste gange bliver han ved med at ligge og snakke, sige vores navne, fjoller rundt og forsøger at komme op af sengen (han sover i tremmeseng, men kan næsten selv komme op - vi er i tvivl om siden skal af, eller om det så bliver endnu værre at putte).
Vi sidder normalt på en stol i værelset og siger SHHYYSSS, eller taler stille, når han spørger, kalder eller græder. Hvis han rejser sig og forsøger at komme op, får han et kram i sengen, hvor vi hvisker 'Shyys, nu skal Valder sove. Mmh det bliver dejligt at putte, el.lign.) Indimellem har han også tydeligt behov for at tage dagen igennem. Han er meget verbal - taler allerede få korte sætninger, og virker meget bevidst.
Vi er godt klar over, at vi nok har startet en dårlig vane, men vi er simpelthen løbet tør for gode ideer. Vi er klar på at prøve alt!
Hilsen