Brev:
Svært ved at finde ro - 19 mdr.
15. januar 2017
Alder:
19 mdr.
Svært ved at finde ro - 19 mdr.
Hej Helen
Vi har nu i lidt over en uge kæmpet med vores dreng på 19 måneder, som har svært ved at falde til ro om natten. Jeg håber, du kan hjælpe os lidt på vej.
Indtil nu har han været utrolig nem at putte. Vi har prioriteret tryghed, og derfor har han altid haft mor eller far til at falde i søvn sammen med. Vi ligger på sengen ved siden af ham, arm i arm, holder i hånden, snakker om dagen og synger et par sange, og han er faldet i søvn på ca. 10 minutter.
Men nu har det altså ændret sig. Han vender og drejer sig konstant. Enten nusser han blidt min finger mens benene flyver omkring, eller også ligger benene stille mens mine fingre bliver voldsomt rykket rundt. Det samme er sagen, når far putter. Det tager os 1 time til 1 time og 15 min, præcist, hver eneste gang.
Vi har prøvet følgende allerede:
- at lægge ham i sin egen seng, som står op ad vores. Med os ved siden af, med og uden hånd. Med og uden dyne. Gør vi det tidligt i forløbet, så rejser han sig konstant og forsøger at kravle ud. Gør vi det senere, græder han, rækker ud efter os, rejser sig og prøver at putte hovedet ind til os. Og så plus alle de ovenstående ting.
- at flytte puttetidspunktet et time frem til kl. 21 (selvom vi allerede har svært ved at få ham op om morgenen), men det blev med samme resultat, og så sov han kl 22.
- mere tøj og mindre tøj.
- hævet hovedegærde, smertestillende. Han havde mellemøresbetændelse i julen og har stadig væske derinde. Det generer, tror vi, men der er ingen problemer ved middagsluren. Vi har fået tid hos ørelægen 1. februar.
Hans øvrige rytme er, at vi vækker ham kl. 7. Han vil gerne sove til kl. 8. Han sover 1 1/2 time i dagplejen (uden problemer og uden at nulre fingre!).
Mavefornemmelsen siger, at det er hans motoriske udvikling, som gør at han har svært ved at finde ro i kroppen, når han skal sove.
Han har fuld fart på hele aftenen, og vi oplever sjældent at have en egentlig ulvetime herhjemme, fordi han går i en ressourcedagpleje, hvor der er færre børn. Der er dog lige startet en lille ny på kun 7 måneder med store nærhedsbehov, og dagplejemoderen siger, at vores dreng er lidt jaloux - han laver sur trutmund og stiller sig og ser ind i væggen eller ned i en stol.
Hvordan hjælper vi ham bedst med at finde ro? Jeg føler, vi putter på en god måde, men måske skal vi gøre noget anderledes i timen op til selve putningen, så han ikke går fra ræs til at ligge i sengen? Hvad synes du?
Vi vil gerne arbejde os frem mod, at han skal sove på eget værelse fra vinterferien. Der er han 20 1/2 måned og klar (mor er ikke klar). Men lige nu vil vi bare gerne have, at han får bedre hjælp til at overgive sig til søvnen. Vi som forældre trænger også til lidt afslappende tid om aftenen.
De bedste hilsner
Christina