Svar: Putning af vuggestue barn
9. januar 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Hvor er det dejligt at høre, at det går så fint med Alberte i vuggestuen. Det lyder som om, at hun er tryg ved at være der, nyder alt det nye som sker og trives med den nye store verden af oplevelser - når det er sagt, så er det dog naturligt også rigtig hårdt, og der er ingen tvivl om, at det nok er forklaringen på, at hun lige nu sover dårligt :)
Med den alder hun har lige nu, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med hende. Hun er i separationsfasen og øver sig således både motorisk og mentalt på at være væk fra jer. Hun bevæger sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, kravler rundt, begynder at rejse sig ved tingene og oplever derfor naturligt verden på en ny måde og også større, end hun har oplevet det før. Og det er super fint og rigtig godt, at I fornemmer, at hun nogle gange lige skal hen til jer, op og have et kram, men sidder hos jer kortvarigt, for så er hun på vej ud i verden igen :) Det er ligesom det skal være.
Det er dog sådan, at børn netop på grund af den udvikling de går igennem i denne alder, ofte sover lidt mindre, end vi egentlig synes de bør. Det gennemsnitlige søvnbehov er ca 14 timer i døgnet, men mange når faktisk ikke op på dette. Det handler om, at de har rigtig travlt med at opleve og ikke vil "gå glip af noget" - og derfor protesterer de højlydt, når vi putter dem. Og når de så endelig sover, så sover de ofte kortvarigt, søvnen bliver afbrudt, fordi de også drømmer mere, bearbejder mere...
Det bedste I kan gøre lige nu er at holde fast i dagsplanen og sikre hende mulighed for de to lure dagligt. Selvom hun kan være lang tid om at falde i søvn og selvom dagslurene lige nu er korte, så er det stadig vigtigt for hende med de to afbræk i løbet af dagen. Når hun sover om dagen, så bliver alle oplevelserne lagret i hjernen, hun styrker sit immunforsvar og hun opbygger energi, som netop sætter hende i stand til at håndtere hverdagen og alle oplevelserne - og de to lure er derfor vigtige. Og værd at prioritere fremfor f.eks. én længere middagslur...
En fast dagsplan med et fast stå op tidspunkt, faste spisetider, faste aktivitetstider, sovetider osv. er også med til at påvirke hendes indre ur og dermed også hendes fornemmelse for træthed - og dermed parathed til at sove, når hun bliver puttet. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i nogenlunde samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend.
I weekenden må I også gerne trille hende en tur til middag, for at se om I på den måde kan holde hende sovende lidt længere. Starte med at lade hende sidde op, kikke på verden, opleve og blive fyldt med stimuli, så I netop anerkender denne lyst - og så lægge hende ned, når hun virker parat - og forsøge at hjælpe hende med at sove en lidt længere middagslur, så eftermiddagen ikke bliver alt for lang og uoverskuelig for hende.
Og ja - det kan naturligvis også godt tænkes, at hun efter start i vuggestue, kan være så træt, at det kan være nødvendigt at putte hende lidt tidligere om aftenen i en periode. Jeg tænker dog, at det i følge jeres plan mere er dagssøvnen, som bør forlænges lidt. Det lyder rigtig fint med de ca 11 timers nattesøvn, men det ville være dejligt, hvis hun så f.eks. sove 45 minutter om formiddagen og 1.5-2 timer til middag.. Men lykkes det ikke, så må det være sådan lige nu...
At hun vågner, rejser sig, tumler rundt og motorisk er meget uroligt, når hun skal sove om aftenen hænger også sammen med hendes alder og den store udvikling, som hun går igennem. Hun har en naturlig rastløshed og har rigtig svært ved at finde fysisk ro i kroppen, når hun skal sove.
Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 1 års alderen - men jeg tænker, at hun lyder til at være motorisk stærk og måske er hun også en fysisk stor pige? Hun kunne måske have glæde af en lidt større dyne før hun bliver et år, fordi en større dyne også nogle gange kan være med til at give lidt ro... Nogle børn har også glæde af at blive puttet i voksipose eller lignende sovepose om aftenen... men ikke alle. Netop fordi hun motorisk er godt igang, så vil hun måske også netop have brug for at tumle rundt og på den måde komme af med lidt overskudsenergi, før hun kan sove.
Et bad om aftenen mellem aftensmad og aftengrød kan også være en god idé. Hvis badet ligger ca en time før hun puttes, og hun efterfølgende frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage osv. så kan det også være med til at give lidt ro i kroppen før sengetid.
Det betyder, at en aftenrutine kunne se således ud:
Aften 18: Aftensmad, udgangspunktet jeres mad, almindelige børnevenlige retter.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Godnatgrød ca 19.30 - får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes ca kl 20 som nu
Sen aften/først på natten 23-01: Flaske, det der også kaldes drømmemåltid...
Det er altså en urolig periode, som I skal igennem og som skyldes alder og udvikling - og vuggestuestart oven i hinanden :) Så tiden arbejder på den måde også lidt for jer. MEN, vær dog også opmærksom på, hvad du hjælper hende med, når du hjælper hende videre i søvnen. Pas f.eks. på med at give sut i munden hele tiden - det kan medføre det, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Hjælp hende gerne med stillingskift, med at blive lagt ned igen, få dynen på sig, som hun har sparket af. Berolig hende med hænder, kærtegn, nærhed, så hun kan mærke, at hun ikke er alene og så "håndspålæggelsen" også hjælper til fysisk ro - men undgå for meget sut, op i favn, gå rundt med hende osv. Så lidt aktivitet fra jeres side som muligt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske