Brev:
Ammes i søvn og far på banen
9. januar 2017
Alder:
5 mdr.
Ammes i søvn og far på banen
Hej Helen,
Tusind tak for dit udførlige svar på min mail. Det har skabt ro og lettelse i vores lille hjem, og faktisk er vi lykkes med alt, du har foreslået!
Vores lille dreng har nu en fin dagsrytme, som du har beskrevet, og han sutter livligt på agurk og sidder i en høj stol hjulpet af lidt puder - næste skridt er at forsøge med lidt tynd risgrød. Indtil videre spytter han det meste ud igen, men mon ikke det kommer?
Vi har skilt os af med slyngevuggen, så han ligger stille i sin seng, når han sover. Om dagen sover han fint i barnevogn, både når den triller og den står stille.
Dog ammer jeg ham i søvn om aftenen svøbt i en dyne, og lægger ham så forsigtigt ned i hans seng, når han er næsten bedøvet. Det har han accepteret, men hvis jeg flytter ham for tidligt, så vågner han med det samme igen, så han skal være godt på vej ind i søvnen. Han sover rigtigt fint nu og vågner kun 2-3 gange i løbet af natten afhængig af, hvornår han falder i søvn. Om dagen tager en kort formiddagslur, et godt langt stræk til middag og så en powernap tidligt på aftenen omkring kl. 18.30.
Mit spørgsmål går på, hvordan vi kan rykke os herfra til at far kan lægge ham i seng? Det behøver ikke at være lige her og nu, men på et eller andet tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at kunne være væk 3-4 timer om aftenen til en fødselsdag eller andet.
Han tager som sagt ikke flaske eller sut overhovedet, og da far jo af gode grunde ikke kan amme i søvn, er jeg bange for, at selv når han på et tidspunkt kan spise et godt måltid grød til aften og jeg kan amme ham 'af', inden jeg evt. går ud, vil det ende i flere timers gråd for far & baby. Har du gode forslag til, hvordan vi lige så stille kan få far på banen, uden at vi skal 'gå tilbage' til at han skal vugges i arm eller lignende for at sove?
Som sagt har jeg forsøgt med en suttebamse men uden held (og du svarede at han nok var for lille alligevel).
De bedste hilsner
Mor