Ammes i søvn og far på banen

9. januar 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ammes i søvn og far på banen

Hej Helen,

Tusind tak for dit udførlige svar på min mail. Det har skabt ro og lettelse i vores lille hjem, og faktisk er vi lykkes med alt, du har foreslået!

Vores lille dreng har nu en fin dagsrytme, som du har beskrevet, og han sutter livligt på agurk og sidder i en høj stol hjulpet af lidt puder - næste skridt er at forsøge med lidt tynd risgrød. Indtil videre spytter han det meste ud igen, men mon ikke det kommer?

Vi har skilt os af med slyngevuggen, så han ligger stille i sin seng, når han sover. Om dagen sover han fint i barnevogn, både når den triller og den står stille.

Dog ammer jeg ham i søvn om aftenen svøbt i en dyne, og lægger ham så forsigtigt ned i hans seng, når han er næsten bedøvet. Det har han accepteret, men hvis jeg flytter ham for tidligt, så vågner han med det samme igen, så han skal være godt på vej ind i søvnen. Han sover rigtigt fint nu og vågner kun 2-3 gange i løbet af natten afhængig af, hvornår han falder i søvn. Om ...

Annonce

... dagen tager en kort formiddagslur, et godt langt stræk til middag og så en powernap tidligt på aftenen omkring kl. 18.30.

Mit spørgsmål går på, hvordan vi kan rykke os herfra til at far kan lægge ham i seng? Det behøver ikke at være lige her og nu, men på et eller andet tidspunkt kunne jeg godt tænke mig at kunne være væk 3-4 timer om aftenen til en fødselsdag eller andet.

Han tager som sagt ikke flaske eller sut overhovedet, og da far jo af gode grunde ikke kan amme i søvn, er jeg bange for, at selv når han på et tidspunkt kan spise et godt måltid grød til aften og jeg kan amme ham 'af', inden jeg evt. går ud, vil det ende i flere timers gråd for far & baby. Har du gode forslag til, hvordan vi lige så stille kan få far på banen, uden at vi skal 'gå tilbage' til at han skal vugges i arm eller lignende for at sove?

Som sagt har jeg forsøgt med en suttebamse men uden held (og du svarede at han nok var for lille alligevel).

De bedste hilsner

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder