Svar: Jule-rod og nattesøvn:)

29. december 2016

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit tidligere svar :)

Det lyder som om, at I har haft rigtig svært ved at arbejde på gode søvnrutiner i julen, I har prioriteret nogle andre ting, og det er naturligvis helt i orden - men det lyder også som om, at I har brug for at få skabt nogle rutiner og nye vaner nu - og måske er parate til det nu :)

Jeg synes, at I skal starte med at tage en beslutning om, hvorvidt hun skal sove på sit værelse eller skal sove i soveværelset. I skal vurdere det ud fra følgende:

- Hun skal være tryg ved at sove, og det at falde i søvn skal forbindes med noget dejligt, trygt og rart.

- Hun har en alder, hvor hun naturligt bliver mere og mere bevidst og også får mere og mere egen vilje. Det I gør nu, vil naturligt derfor være måden I skal gøre det på lang tid fremover.

- Hun skal være storesøster om få måneder, og det I gør nu skal også fungere, når den lille ny kommer. Hvis I vælger at praktisere samsovning og lader hende sove i soveværelset (hvilket I sagtens kan prioritere), så skal hun også have lov til at være der, når den lille ny kommer. Hun vil føle sig afvist, hvis hun bliver flyttet til eget værelse, når babyen er der... Hvis I ikke vil have hende i soveværelset, når hun bliver storesøster, så skal hun lære at sove på eget værelse nu - i god tid før den lille kommer.

Hvis I vælger at flytte hendes seng ind i soveværelset og lader hende falde i søvn i samme rum som jer - så har I begge mulighed for at putte hende. Hun lyder til at ville acceptere at far putter, når det foregår der :) Det har også den fordel, at du/far ikke behøver stå op om natten og gå ind til hende med en beroligende hånd eller lignende, men kan blive i jeres seng og blot berolige ved at lægge en hånd over til hende eller ved blot at sige "sshh-sshh" eller lignende. Så hun kan høre, at I er der og derfor føler sig helt tryg.

Hvis I vælger, at hun skal sove på eget værelse, så lyder det som om, at mor skal være den er putter i en periode, fordi mor kan få hende til at falde i søvn der - og igen er trygheden ...

Annonce

... og det at forbinde putningen med noget rart rigtig vigtigt. Far kan stadig gøre alt det, som leder op til putning. Far må meget gerne give hende bad, give hende nattøj på, give hende godnatgrød, børste hendes tænder osv., og så kan mor tage over derefter. Jo mere far gør inden putning, jo lettere vil det på sigt være for far også at putte, hvis mor ikke er der til det - men det vil altid være vigtigt, at hun siger godnat til jer begge :)

Derudover lyder det for mig som om, at I putter hende for tidligt. I fortæller, at I ofte putter hende kl 19.15 og jeg tror ikke, at hun er træt og parat nok på dette tidspunkt. Jeg tænker, at det bedste puttetidspunkt nok vil være omkring kl 19.45-20... Det afhænger naturligt at, hvor lang en middagslur hun tager og hvad tid hun står op fra den, ligesom hendes stå op tidspunkt også spiller ind... Men da hun lige nu ofte bruger en deltid på at falde i søvn, så lyder det som om at hendes puttetidspunkt er lagt for tidligt.

Mit forslag til en aftenrytme ser således ud:

Aften 18: Spiser aftensmad, almindelig børnevenlig familiemad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad - og far hjælper hende med dette.

Tilbydes et godnatmåltid ca 19.30 - det kan være en godnatgrød, en banan eller måske en klapsammen rugbrød med en gnavefrikadelle (rest fra aftensmaden), vand eller lun letmælk af kop. Far sidder sammen med hende ved bordet.

Får børstet tænder ca 19.45 og puttes derefter i seng - igen af far. Mor kommer ind, sætter sig hos hende, læser godnathistorie eller taler dagen igennem med hende og hjælper hende med at falde i søvn.

Det vil være rigtig godt, at I vælger hvad I vil gøre og gør det ens hver aften. Hun har en alder nu, hvor netop rutiner og ritualer er vigtige. Alt det hun kender, opleves som noget rart og det giver tryghed og dermed ro. Og hun vil selv hjælpe med at holde fast i de opbyggede ritualer, hvis og når hun kender dem og er tryg og glad for dem :)

Jeg håber, at dette kan hjælpe jer lidt videre i "projekt søvn" :) Og ønsker jer et rigtig godt nytår :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.