Brev:
Vænner sig til at sove i arm?
29. december 2016
Alder:
4 mdr.
Vænner sig til at sove i arm?
Kære Helen,
Mange tak for gode og konkrete svar. Vi håber meget, du kan hjælpe os endnu engang.
Lillebror nærmer sig fem måneder nu, og han trives og har det godt.
Som nævnt i et tidligere brev er jeg ved at udfase amningen, og det går rigtig godt.
Jeg ammer to gange i døgnet (tidlig morgen og sen eftermiddag / aften) og giver flaske for resten. Til info vejer han 8 kg og har gode hager :-)
Han er midt i et stort udviklingsspring, og det mærker vi tydeligt. Han er mere pjevset og har pludselig sværere ved at finde roen, når han skal sove. Før springet kunne han ligge helt roligt i barnevognen og kigge rundt (imens vi triller), indtil han blev træt og faldt i søvn. Nu bliver han først ked af det og græder som regel lidt, inden han så (relativt hurtigt overgiver sig til søvnen.
Og når han sover formiddagslur (omkring kl 9/10) og sen eftermiddagslur (omkring kl 16/17), sover han helst i min arm. Han græder, hvis ikke jeg vugger ham, og han vågner, hvis jeg lægger ham.
Vores helt store frygt er derfor, at han vænner sig til at sove i arm. Eller i bevægelse som når jeg får med barnevognen. Sagen er nemlig den, at vi også vuggede / hoppede vores store pige i søvn - længe. Faktisk lå hun hos os og faldt i søvn, til hun var 2 1/2 år. Ganske enkelt fordi det gjorde det nemmere for hende at finde søvnen. Men vi synes, det var et sidespor og vil meget gerne undgå samme dårlige vane med lillebror.
Det skal lige siges, at vi stadig ligger / sidder ved vores store piges seng, til hun sover (hun er 3 1/2 år i dag), og det har vi ingen problemer med. Hun er meget tryghedssøgende, og vi har det fint med at give hende den tryghed. Hun vågner ikke senere på natten, fordi vi ikke er der. Så det fungerer fint.
Men nu er vores spørgsmål, hvordan lærer vi vores lille dreng at falde i søvn selv?
Skal han lægges i sin seng om aftenen (i en babynest?) og så bare selv finde roen?
Jeg prøvede op / ned-metoden med vores datter, som pure nægtede at falde i søvn selv. Hun endte med at græde sig i søvn hver aften efter at have ligget (mest grædende) i sin seng, imens jeg gik frem og tilbage til værelset. Derefter besluttede vi at få hende til ro i armen og lægge hende sovende. Men den uskik blev bare hængende alt for længe.
Så hvad Søren gør vi sådan rent praktisk? Skal jeg lægge mig med ham? Og hvor hurtigt kan han i så fald lære at falde i søvn / sove selv? For alt for meget spektakel vækker jo storesøster.
Lige nu sover han enten i sengen hos mig eller i sin egen seng - en bedside crip, der er spændt fast til vores. Og det fungerer fint. Problemet er ikke selve nattesøvnen (som jo bare er, som den er med en baby), men mere det at finde roen selv. Uden for meget gråd.
Om aftenen falder han (efter ren ble, nattøj, en sang, måske en flaske) i søvn i min arm omkring kl 20. Men har sover lidt uroligt frem til kl 22, og derfor sidder jeg typisk med ham, indtil han får en flaske igen kl 21/22.
Når han sover rigtig godt, tager jeg ham med i seng. Gør jeg noget forkert i den forbindelse? I dit søvnhjul står, at han typisk vågner lidt op omkring midnat, men det oplever jeg egentlig ikke. Og hvis han gør, får han en flaske og sover videre.
Hvordan bryder jeg vanen med, at han skal hoppes / vugges til ro?
Jeg har alt for ømme knæ og lænd til at forestille mig det scenarie msnge måneder endnu.
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
hønemoren