Brev:
Jule-rod og nattesøvn:)
29. december 2016
Alder:
21 mdr.
Jule-rod og nattesøvn:)
Hej igen.
Tak for dine tanker omkring vores puttesituation, der er mange gode forslag!
Vi er meget motiveret for at prøve, men her i julen er der gået mere "ged" i det, da vi har sovet flere forskellige steder hos familien, og putning har været meget forskelligt. Vi trænger til at komme tilbage på sporet. Det eneste, vi er kommet i gang med, er at flytte putning til kl 19.15, men det tager stadig lang tid. Hun værger sig mod at sove, både i barnevogn og til nat -siger "nej, ikke sove, ikke putte, ikke sut og nuller osv...".
Mors putning: Situationen er spidset lidt til, efter far er begyndt at putte + vi har været lidt alternative de sidste uger grundet ferie. Nu græder hun (først blot lidt protest men det ender ofte i fortvivlelse) og jeg synes slet ikke, jeg kan gå fra hende. Hun appelerer stærkt til at komme op og vil ikke ned at ligge. Hun giver mig sin sut, putteklud, dyne og pude og forsøger at kravle op. Jeg sidder ved sengen og holder kærligt fast i, at hun skal blive i sin seng og sove. Siger stort set ikke noget (for ellers indleder hun en samtale - hun taler utrolig godt), giver bare kram og kys, mens hun står op. Kan kun få hende ned at ligge efter noget protest ved at hun lægger sig på puden med min hånd under hovedet. Herefter græder/klynker hun lidt stille, indtil hun falder til ro på denne måde. Næste gang hun flytter på sig, kan jeg som regel flytte hånden og så ender hun faktisk med at falde i søvn uden min hånd, men jeg sidder helt stille helt op af sengen med armen på kanten, så den er "tilgængelig". Hun virker til at have brug for hjælp til at finde roen og føle sig søvnig, men ikke nødvendigvis til at komme helt ned i søvnen.
Fars putning: Det kan ikke lykkes for far på hendes værelse i egen seng (hun bliver fuldstændig opløst i gråd), så han ender i soveværelset, hvor hun lægger sig til at sove. Sidste gang sad han blot på en madras på gulvet (i soveværelset), og bad hende kærligt lægge sig tilbage i sengen, når hun forsøgte at kravle ned til ham. Det lykkes til sidst.
Jeg synes, det er rigtig synd for hende, som det er lige nu. Især fordi søvn og især i sin egen seng forbindes med noget, der hænger sammen med gråd.
Hvor starter vi? Er det helt forkert, at vi faktisk putter hende ret forskelligt? Overvejer at gå tilbage til, at det kun er mig, det putter i en periode (fordi det kan lykkes mig at få hende til at sove i egen seng), og når vi så forhåbentligt er nået hen til, at hun altid puttes her og at jeg kan gå fra hende efter putteritual, så kan far komme på banen igen...?
Og så er jeg kommet i tvivl om, om det egentlig er det bedste for hende at komme helt ud at soveværelset...? Vi kan godt acceptere en hånd eller tå i hovedet engang imellem, hvis det er godt for hende at sove sammen med os? Hun virker til at sove trygt der (hvis hun vågner, sover hun hurtigt igen med sin sut), og vi synes selvfølgelig også, at det kan være hyggeligt.
Beklager at jeg ikke kan fatte mig i korthed :)
Godt nytår.
Venlig hilsen mig