Svar: Putning - svært ved at falde til ro om aftenen

31. oktober 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Liv

Tak for dit brev :)

Hvor er det en fin observation, du har lavet omkring jeres lille dreng - jeg tror, du har fuldstændig ret, når du skriver, at hans krop og hoved bare ikke helt er enige om, at der skal soves... Han har rigtig svært ved at koble fra mentalt. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne. Og han har også rigtig svært ved at finde fysisk ro i kroppen. Det er svært at ligge stille og lade roen komme over sig og han har på en eller anden måde brug for at få brændt lidt overskudsenergi af, før han er parat til at sove...

Det lyder som om, at du allerede gør mange rigtig gode ting. Puttetidspunktet lyder rigtigt. Han puttes omkring kl 20 og virker parat - når han trilles en tur, så sover han hurtigt. Han får bad, godnatgrød, puttes med klud, kærtegn, en beroligende hånd på kroppen osv. Det er alt sammen rigtig fint.

At gå med ham i barnevognen om aftenen, for at få ham til at koble fra, lyder dog uhensigtsmæssigt - både for ham og dig. Nogle gange falder han fint i søvn og kan flyttes over i sin seng, og det er naturligvis dejligt, men andre gange vågner han op, når du kommer hjem med ham, og det tager tid at få ham til at sove igen. Og så er det, som du selv er inde på, bedst hvis han kan lære at sove i sin seng og ikke skal gås ture med om aftenen...

Men - måske kan du udnytte barnevogns- eller klapvognskassen. Hvis det hjælper ham til ro at blive puttet i den, og det gør, at han kan koble fra både motorisk og mentalt, så kunne du forsøge at tage kassen af barnevognen og stille den i tremmesengen, for at se om det kan få ham til at sove i sengen, uden at du behøver køre med vognen. På den måde kan han lære at sove i sengen og stille og roligt kan du så putte ham direkte i sengen og uden barnevogn- eller klapvognskassen...

Det kan faktisk også nogle gange være en god idé at sætte tremmerne på sengen igen. Nogle børn har glæde af en sengerand - man kunne engang få en, hvor der var påsyede lommer og små stofdyr, som kunne tages op og puttes i lommerne, så man kunne "putte dyrene" til at sove. Nogle børn har glæde af at kunne hoppe lidt rundt, lege med stofdyrene osv. i sengen, før de så er parate til at sove.

Du fortæller, at far nogle gange vælger den løsning at lade jeres dreng løbe rundt i stuen og brænde det sidste krudt af, hvorefter ...

Annonce

... I så putter ham. Og måske kan det derfor være en idé at lade ham brænde krudtet af i sengen. Hvis I putter ham, og han ikke er ked af det, men synes det er fint at tumle lidt rundt, rejse sig, kikke på en puttebamse osv. så er det helt fint - du behøver ikke sidde hos ham hele tiden, og vente på at han kan sove, hvis han er glad og blot tumler rundt og forbruger det sidste energi. Men så skal du naturligvis være hos ham, hvis og når han har brug for dig og din beroligende hånd på kroppen.

I behøver ikke undgå TV om aftenen. I skal have en almindelige hyggelig aften, og gøre det, som I gerne vil gøre. Det betyder at I også gerne må have lidt lys, lidt lyd osv. så han kan høre snak og stemmer. I skal ikke skabe en "døv verden", når han skal sove, og ikke gå på listefødder. MEN, I skal modsat naturligvis heller ikke tænde en masse lys eller lave en masse aktivitet. Lys appellerer til vågenhed og derfor er det vigtigt med en beroligende lampe med svag belysning eller lade døren ind til soveværelset stå på klem og have lys i gangen... Ligesom aktiviteter kan være så spændende at de er med til at holde en vågen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har stor glæde af at have en musikuro, en spilledåse eller lignende, som kan trækkes op, når mor og far går fra sengen, ligesom han også kan have glæde af putteklud, puttebamse osv. Nogle børn har glæde af en natlampe, der findes mange forskellige modeller, nogle lyser ganske svagt, hvor de er, andre sender små billeder op i loftet, som han kan ligge og kikke på.. om han vil have glæde af det er meget individuelt, men hvis du har en idé om, at han godt kan ligge i sin seng alene, uden at være ked af det og blot har brug for lidt tid til at finde roen, så kan det godt være en idé med en spilledåse, eller en speciel natlampe, som han kan ligge og kikke på...

At bruge en form for spilledåse, sætte lidt musik på, eller have lidt lys, der bevæger sig eller lignende, kan nogle gange være en hjælp, fordi barnet så ikke føler sig alene, når man går og ikke føler sig presset til at sove med det samme... Det kan derfor i nogle familier gøre, at man kan putte, kysse godnat og gå lidt frem og tilbage, så man ikke behøver sidde hos barnet og vente 40 minutter på at barnet falder i søvn...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder