Putning - svært ved at falde til ro om aftenen

31. oktober 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Putning - svært ved at falde til ro om aftenen

Kære Helen,

Tak for dit svar ang. vores søns flaskeafvænning. Det er gået aldeles strygende, han får ikke flaske længere og sover godt om natten. Nogle gange er der lidt piv og han skal lige have en sut og en hånd på maven, men han vågner ikke rigtigt op og det virker som om han overhovedet ikke savner/ tænker på flasken.

Men dette fører mig dog til et nyt spørgsmål :-)

For det er pludselig blevet svært at putte ham om aftenen. Han lægges kl. 20.00 (som tidligere beskrevet), han er træt fra ca. 19.00, hvor han gnider sig i øjnene, gaber mv. Han er dog stadig fuld af energi, og er generelt en krudtugle, som det kan være svært at få manet til ro. Det er som om, at der fortsat er energi i kroppen, selvom han sender en masse signaler på, at "nu er jeg træt".

De fleste aftener putter jeg ham i klapvognen, læner ryggen lidt tilbage så han ikke sidder ret op, og går en tur rundt om blokken. Han sover indenfor 5-10 min., så der er ingen tvivl om, at han er mør - og jeg tror ikke, at uroen ved sengetid skyldes, at vi lægger ham for tidligt.

Jeg kan selvfølgelig godt blive ved med at køre ham en tur i klapvognen, men det er snart ved at blive koldt, og nogle gange også ret vådt, så det er ikke helt så appellerende med den aftentur. Jeg vil gerne vide, at vi også kan have en rolig og succesfuld putning derhjemme.

Han græder ikke over at komme ind i seng, men han ligger et øjeblik og virker søvnig, sutter på sut og nusser sin sutteklud, så rejser han sig pludselig glædesstrålende op, pludrer lidt og stikker af fra sengen.

Det skal siges, at han sover i en tremmeseng hvor den ene side er taget af, så der er adgang direkte over i vores seng. Det er både hyggeligt og mest bekvemt for os, når der skal gives sut (og indtil for nylig flaske) om natten. Ingen af os orker rigtigt at stå op efter det. Når han først er faldet i søvn virker det ikke som om, at vi forstyrrer ham.

Men det er måske lidt problematisk at han selv kan bevæge sig ud af sengen om aftenen, når han har svært ved at falde til ro. Jeg ved ikke, om vi skal til at overveje en anden indstilling på hans seng, men vi har indtil videre haft det fint med, at have ham i nærheden.

Jeg er ikke indstillet på, at putteseancen skal blive en fysisk magtkamp, så jeg holder ham ikke fast i sengen. Når han har ligget lidt og så rejser sig, prøver jeg at lægge ham igen. Hvis han forlader sengen igen tager jeg ham op. Så går jeg rundt med ham i armene og nynner indtil han er faldet helt til ro ...

Annonce

... (10 min.) Så lægger jeg ham igen.

Anden gang bliver han liggende lidt længere, men han rejser sig alligevel og forlader sengen, smilende og glad. Helt klar på eventyr.

Det gentager sig ca. 30-40 min. indtil han endelig er faldet helt til ro og man kan lægge ham, uden at han rejser sig op igen. Ca. tre-fire "putninger" før det lykkes.

Det er som om, at hans krop ikke kan give slip. Nogle gange har han helt lukkede øjne - men hans lille krop prøver alligevel at komme op og kravle. Så tilter han lidt, prøver at komme op igen, det sker et par gange indtil både krop og hoved er enige om, at der skal soves.

Jeg holder ham ikke fast (så protesterer han og jeg tror at det forstyrrer mere end det gavner), men jeg giver sut, lægger en hånd på mave/lænd og sidder ellers helt stille (nynner) og venter på, at han sover.

Soveværelset er helt mørkt og køligt når vi putter.

Vi har nogenlunde ens aftenritualer hver dag: bad, nattøj, grød, tandbørstning, sig godnat til far eller mor, find sutteklud, ind og sov.

Han virker ikke som om, at han falder mere til ro over, at vi trækker det i langdrag.

Det er ikke et vildt stort problem, men jeg vil alligevel gerne høre om du har nogle råd til, hvad vi kan / om vi kan gøre noget anderledes, så det bliver lidt smartere for os og nemmere for vores barn. Skal vi undgå tv efter et bestemt tidspunkt? Er nogle lege/ aftenaktiviteter bedre end andre? Nogle af vores venner har en bamse der kan spille en rolig melodi og give et blidt lysskær (slukker selv efter 30 min) - er det sådan noget vi skal prøve af?

Til dels bliver jeg irritabel over at vade rundt med ham i favnen, når jeg selv er træt efter en lang dag. Jeg er god til at bevare roen og til ikke at give udtryk for min irritation, men han sanser det måske alligevel.
Til dels får jeg efterhånden også ondt i ryggen af det. Og som nævnt er klapvognsturene ikke så hyggelige som de var i september ;-)

Når andre putter ham går det stille og roligt og i udgangspunktet nemmere end når hans far og jeg putter.
Hans far orker heller ikke rigtig det med at bære rundt og synge, så han lader ham som regel drøne rundt i stuen og brænde det sidste krudt af, til han nærmest går omkuld af træthed. Det bryder jeg mig dog ikke om, for så er han tilsvarende mere søvnig når han skal op i institution næste morgen.

Nå. Det var en længere smøre. Men ville gerne give dig så godt et indblik som muligt i, hvor vi er og hvad vi har behov for :-)

Bedste hilsner,
Liv

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland