Svar: Søvnrytme - 6 måneder
17. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og hans nuværende rytme og behov :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig vigtigt, at du nu trapper gevaldigt ned i antallet af amninger. Når du ammer så meget, som du gør, så tager det naturligt pladsen og lysten væk fra skemaden - du fortæller at du ofte ammer 10-14 gange på en dag, og det er højst sandsynligvis forklaringen på, hvorfor du synes det er svært at få ham til at spise skemad - jf. tidligere brev og svar :)
Det vil være passende med 6 amninger i døgnet nu - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Derudover skal din dreng tilbydes mange små måltider dagligt og også vand af kop, som skal være med til at dække en del af hans væskebehov. Jeg har i mit tidligere svar sendt en dagsplan, men sender den lige igen:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos eller bærmos, vand af kop.
Ammes evt. eftermiddag. Powernappen springes ofte over nu
Aften 18: Tilbydes en kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli, en rugbrødsbjælke eller lignende og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet varierer lidt efter, hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
De fleste børn begynder i 6-7 måneders alderen at kunne nøjes med kun to lure dagligt - formiddagslur og middagslur. Det vil sige at den sidste powernap om eftermiddagen nu springes over. Det lyder dog som om, at jeres dreng stadig har brug for denne lur og det er naturligvis helt okay - så putter du ham der - der er der også plads til i den dagsplan, som jeg har sendt dig :)
Du vil sandsynligvis opleve at han i løbet af 1-2 måneder begynder at kunne springe luren om eftermiddagen over. Han bliver sværere og sværere at putte på dette tidspunkt, virker ikke træt nok og parat nok. Han vil sandsynligvis også begynde at sove en længere middagslur og måske vil den begynde at ligge lidt senere, end den gør lige nu - alt sammen med til at gøre, at han så ikke behøver sove eftermiddagsluren mere.
Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han tilbydes mad nok hele dagen igennem. Derfor bør du forsøge at følge ovenstående dagsplan så godt som muligt. Samtidig er du nødt til at skrue ned for mælkeindtaget, for at give plads til mere mad i maven. Det er svært, men det er vigtigt :)
Derfor vil det også være rigtig godt, hvis du kan begynde at amme fra et bryst af gangen, så han ikke "overdrikker" mælk i hvert fald til visse mælkemåltider. Prøv om du kan amme ham fra et bryst om formiddagen og om eftermiddagen, hvor han i stedet tilbydes et mellemmåltid og vand af kop. Og også gerne tidlig morgen, for at give bedre plads i maven til morgengrød. Og am ham så gerne fra begge bryster aften og sen aften og før middagsluren, for at hjælpe ham til længere søvnstræk her.
Når han puttes, så er det vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med dit bryst i munden. Han skal have sin mælk, men nå at registrere, at du putter ham i barnevognen eller i tremmesengen, eller hvis du ligger og ammer ham i din seng, så skal han slippe dit bryst, smile til dig, trille om på siden og sove. Hvis han falder i søvn med dit bryst i munden, så vil han vågne igen og igen hele natten fordi han mangler dit bryst og vil kun kunne sove videre, når han får brystet i munden igen.
Det samme gælder, hvis han falder i søvn ved at du går rundt med ham og vugger ham i dine arme. Det er vigtigt, at han når at registerer stedet, hvor du ønsker, at han skal sove. Ellers vil han have brug for dine arme igen og igen, hver gang han skal sove. Alt dette kan du læse meget mere om i min bog "Helens bog om børn og søvn" :) Det handler om at forebygge, at han får et søvnassociationsproblem...
Når han er svær at putte, så kan det både skyldes at han er sulten og har brug for mere mad. Det kan også skyldes, at hans puttetidspunkt ikke er helt rigtigt. Måske skal han puttes lidt senere, end du forsøger lige nu. Det kan også være, at han har brug for at følge lidt med i verden og hellere vil opleve end sove :) Derfor kan det være en god idé, hvis du kan gøre det til en vane for jer, at putte ham i barnevognen og trille ham en tur. Lad ham kikke på ting I kører forbi, snak lidt med ham undervejs og lad ham opleve - og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Det kan også være en måde at lære ham at sove uden brystet på.
Når han græder i søvne, så må du prøve at berolige ham med dine hænder på hans krop, vugge ham blidt imens han ligger ned, kærtegne ham. Også gerne sige beroligende ord som "sshh-ssshh" eller "ssåå-ssåå", så han hører, at du er der og passer på ham og så du på den måde hjælper ham videre i søvnen.
Det kan godt være en fordel at du putter ham i hans egen seng, og ikke lader ham sove sammen med dig. Når han ligger tæt ved siden af dig, så kan han dufte din mælk og tror derfor, at han skal spise hele tiden. Hvis I ligger lidt på afstand af hinanden, så vil han bedre kunne sove uden at få brystet. Derfor - når du ammer ham sen aften, før du selv går i seng, så put ham direkte derefter ned i tremmesengen og lad ham sove der. Gerne indtil næste morgen tidlig, hvor du så kan tage ham over og amme ham i din seng og I sammen kan sove lidt videre, indtil I så står op og starter dagen med morgengrød :)
For at komme ud af natamningerne, så er det som sagt vigtigt, at han tilbydes nok mad og væske hele dagen igennem. Derudover er det vigtigt, at du nu lærer ham at falde i søvn uden at have brystet i munden og derudover skal du forsøge at berolige ham på anden vis, end ved at give ham brystet.
Når han så vågner og søger brystet om natten, så må du prøve at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk, men lærer at kunne sove videre. I første omgang forsøge at hjælpe ham videre i egen seng, men hvis det ikke fungerer og han tydeligt har brug for brystet, så må du gerne tage ham over til dig, amme ham i din seng, men her skal du så prøve at lirke brystet ud og i stedet berolige ham med dine hænder og kærtegn.
Du skal altså forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden. Du må gerne ligge ned og amme, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Så du stille og roligt når til at kunne berolige ham med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet. Du kan også vælge at sætte dig op, amme ham og derefter putte ham tilbage i egen seng igen.
Også her kan du med fordel læse min bog "Helens bog om børn og søvn". Der er et kapitel som hedder "6 måneder, så er det slut med mælk om natten":)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske