Søvnrytme - 6 måneder

17. oktober 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvnrytme - 6 måneder

Hej Helen

Min dreng er 6 mdr., og jeg har lidt spørgsmål til søvnrytme:

Lurene i løbet af dagen:

06.30-7 Vågner vi

830-9 Første lur ( tager alt fra 30 min - 1,5 time, oftest kun 30 min)

12-13 Anden lur ( tager alt fra 30 min - 1,5 time, oftest kun 30 min)

1530 -1630 Tredje lur ( tager alt fra 30 min - 1,5 time, oftest kun 30 min)

Sover til aften omkring 19-1930. og som sagt til næste morgen med amninger.

Mine spørgsmål:

1. Er det normalt der soves de lure, og hvornår går han fra 3 til 2 lure på en dag?

2. I løbet af natten er det så forskelligt hvor mange gange jeg ammer, det kan være 3-4 gange og det kan være 8-10 gange, hvad kan denne forskel skyldes, og kan vi gøre noget for at give ham længere lure?

3. Jeg putter ham idag med en amning, og har erfaret på det sidste at et bryst ikke er nok, så han får begge - er det for meget?

4. Jeg erfarer andre gange at en amning ikke er ...

Annonce

... nok til at han falder til ro, og skal derfor synge og vugge ( han er meget nysgerrig ), betyder det at han snart skal puttes på andre måder en bryst?

5. Indenfor de sidste to uger har han været tvær/ked når vi putter, jeg ved det kan være et tegn på træthed, men kan det også betyde andet? Ydermere er han begyndt at græde/grine i søvne. Når han græder i søvne, ved jeg ikke hvorfan jeg ska trøste ham?

6. Jeg har fået virkelig ondt i min ryg, og har de sidste dage haft ham sovende i min seng om natten, da jeg ikke kan løfte ham op og ned af hans seng når jeg skal amme, ødelægger dette meget ift at han skal sove i sin egen seng?

7. Hvornår og hvad skal ske når han skal vænnes eller have minimeret mælk om natten?

Bonusinfo:
Han tager ikke sut, og er ikke interesseret i sutteflaske.
Jeg ammer rundt regnet 10-14 gange stadig på en dag, men af 5-7 min ad gangen, medmindre vi putter.

Tak for din brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin