Svar: Søvn og gråd

21. september 2016

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem - faktisk som om, at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af flere ting: Brystet, flasken, din favn og måske også en sut?

Det er helt naturligt, at jeres dreng har haft behov for bryst eller flaske for at falde i søvn. Det er naturligt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual, men nogle gange så vil det, der er startet som et trygt og dejligt ritual blive uhensigtsmæssigt. Og det er det, hvis han igen og igen søger brystet eller f.eks. din favn om natten.

Det er fint, at I har forsøgt at lade far give en flaske, men det er en lige så uhensigtsmæssig søvnassociation som brystet. Det er vigtigt, at jeres dreng nu lærer at falde i søvn uden hverken bryst eller flaske i munden. Det er rigtig fint, at I tilbyder ham godnatgrød og sammen med grøden, må I gerne give ham lidt letmælk af en kop. Men derefter skal han faktisk nu lære at sove uden at få yderligere mælk. Han skal have børstet tænder og skal derefter puttes i sin seng...

Det er vigtigt, at han når at følge med i, at han rent faktisk puttes i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes til sin seng, så er det naturligt utrygt for ham. Derfor er det vigtigt, at han lige når at følge med i, at han rent faktisk puttes i sengen.

Du må i princippet gerne bibeholde amning før putning, så længe både du og han trives med det. Men du skal overveje, hvorvidt han bliver forvirret af, at han nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Nogle gange kan det derfor være nødvendigt at stoppe helt. Han forstår jo ikke, hvorfor han kun må ammes kl 20 - han kender ikke klokken og kan ikke forholde sig til tid, han mærker blot et naturligt behov for brystet, som han jo også har fået altid, og han søger det derfor og bliver naturligt så frustreret, når du pludselig ikke lader ham komme til brystet... det er derfor vigtigt, at du forsøger at mærke efter, hvorvidt du kan holde amningen til at være der ved putning for at give ham den nærhed og tryghed osv. men ikke tilbyde brystet yderligere.

Det kan være en løsning, at far tager over om natten. Far kan sove sammen med jeres dreng i dobbeltsengen og give ham al den nærhed, tryghed, tætte fysiske kontakt osv. som jeres dreng har brug for - men far dufter ikke af mælk og forstyrrer derfor ikke. Der vil ikke være samme suttebehov, når han sover hos sin far og derfor kan far nogle gange have held med at hjælpe jeres dreng videre... Men om det er nogen god idé hos jer afhænger helt af fars overskud. Du fortæller jo, at far har rigtig meget brug for sin søvn, og at det derfor er dig, der må tage nattevagten. Prøv derfor om du kan minimere behovet for brystet om natten.

Hvis du vælger at bibeholde amningen, så er det vigtigt, at han når at slippe dit bryst, før han puttes i seng. Han skal ikke lægges spilvågen i seng, men han skal nå at registrere, at brystet ikke længere er i munden - ligesom han skal nå at fornemme, at han ligger i sin seng og ikke i din favn. Det lyder som om, at du faktisk gør dette - i hvert fald fortæller du, at du ofte putter ham fra din favn og derefter synger godnatsang og det er super godt. Det skal du holde fast i.

Det er super fint med puttekluden. Du må meget gerne lade den følge med ham fra din favn og ned, hvor han skal sove. Kluden må gerne dufte af dig (eller far), så han stadig kan fornemme, at I er der. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at bruge en putteklud, så han kan sagtens nå at lære det endnu. Det er vigtigt, at I lader kluden følge ham - også om dagen. Den skal bruges, når I sidder og putter med ham, når I trøster ham, når I kører i bil, kører i barnevognen, når han er i dagpleje osv. Den skal følge ham som en ven, der fungerer som substitut for mor og far på sigt.

Hvis han er nødt til at få brystet om natten, så må du forsøge at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men blot trøstes og derefter hjælpes videre i søvnen. Du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på ham igen og igen, så han gradvist lærer, at han godt kan sove uden brystet i munden. Det er dejligt, at du har købt min bog om børn og søvn. Du kan med fordel læse det kapitel som hedder "6 måneder, så er det slut med mælk om natten". Det er samme princip, du skal bruge, selvom din dreng nu er 12 måneder gammel...

Samtidig skal du forsøge at øge hans indtag af mad og vand om dagen, så du sikrer dig, at han ikke vågner og søger brystet om natten, fordi han er reelt sulten eller tørstig. Jeg vil anbefale dig en dagsplan der ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur (hvis han stadig sover dette, jeg kan ikke helt tyde ud af dit brev, om han kan nøjes med en længere ...

Annonce

... middagslur nu)

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en lille kop letmælk og puttes til middagslur - måske ca kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvor tidligt den ligger. Hvis han er begyndt kun at sove en middagslur og her sover de 2.5 time samlet, så er det rigtig fint. Så vil han sandsynligvis sove middagslur tidligere, måske vil han så sove fra 12-14.30 og det er rigtig fint. Så holder I fast i det.

Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt. en portion yoghurt med lidt frugtmos... Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten med god frottering i håndklædet, smøres med creme, får nattøj på osv.

Tilbydes godnatgrød og letmælk af kop, og her er klokken måske 19.30 - får herefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-23.30: Ammes - i håb om at det kan sikre jer lidt roligere nætter lige nu, men denne amning bør stille og roligt trappes ud.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker, at hvis du kan amme ham sen aften i en kort periode, så sikrer du ham den ekstra mælk, og du kan med god samvittighed sige, at han så ikke behøver yderligere mælk resten af natten. Han skal altså ikke længere ammes kl 03 og kl 05 - det er vigtigt for også at give plads i maven til mere rigtig mad, så han mættes tilstrækkeligt hele dagen igennem så han ikke af den grund behøver søge mælken om natten. Da du lige nu ender med at amme ham alligevel sen aften, så er der ingen grund til at kæmpe med ham og han så begynder at græde og kører sig selv helt op og bliver så ulykkelig. Det er bedre, at du så i en kort periode vælger at amme ham den ekstra gang og undgår at han bliver så ked af det sen aften.

Det er vigtigt med en fast dagsrytme med faste spisetider, sovetider osv. fordi hele dagens rytme naturligt også spiller ind på, hvordan natten fungerer...

Og så er der problematikken med sutten. Jeg får lidt på fornemmelsen, at du giver sutten mange gange hver nat og det lyder derfor som om, at jeres dreng har fået det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn.

Det er sådan at vi alle sammen vågner 10 til 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen. Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed, om alt er, som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det ,så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.

Hvis du igen og igen giver din dreng sutten i munden, når han har sine små opvågninger, så udløser du et behov hos ham om, at sutten skal være i munden. Han lærer, at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du og giver ham sutten... Når din dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver ham den hver gang han vågner, så lærer du ham at han ikke kan sove uden og så får I skabt en rigtig skidt vane, hvor du igen og igen skal ind til ham og putte sutten i munden på ham...

Derfor er det vigtigt, at du nu prøver at få ham videre i søvnen uden, at han får sutten, men i stedet ved at du beroliger ham med dine kærtegn, din nærhed, med beroligende ord osv. så han lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få noget i munden.

Du må også meget gerne forsøge at lære ham at finde sutten selv, og du skal her starte med at lære ham det om dagen. Giv ham sutten i hånden eller læg sutten på bordet foran ham og lad ham selv tage den, vende den rigtigt, og komme den i munden. Når han kan det om dagen, så overføre du dette til om natten. Fyld ekstra sutter i sengen og hjælp ham med at lede efter en sut, finde den og selv putte den i munden - så det ikke er en service, som du yder om natten, så du gør ham selvhjulpen her. Aller bedst er det dog, hvis han kan lære at sove uden at han behøver sutten i munden hele tiden:)

Det lyder som om, at I er godt på vej væk fra brystet, og han om aftenen godt kan falde i søvn uden bryst i munden - så langt så godt. Men det lyder som om, at han stadig har rigtig meget brug for brystet og din favn, når han vågner sen aften og i løbet af natten og som om, at du skal prøve at tage et skridt af gangen, få ændret en ting af gangen. Først vænne ham til at sove uden bryst, så vænne ham til at sove i egen seng, så vænne ham til at sove uden sutten i munden... samtidig med at andre rutiner og ritualer, mere rigtig mad osv. sættes i stedet...

Jeg håber, at du kan bruge nogle af disse overvejelser videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder