Søvn og gråd

21. september 2016

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Søvn og gråd

Kære Helen.

Jeg har en søn på 14 måneder som har ret meget nattebøvl. I virkeligheden har han sovet uroligt siden han var et halvt år, og vi har prøvet forskellige ting, måske ikke så struktureret som det måske burde. Det endte i hvertfald med, at han bare fik lov at amme hver gang han græd.

Grunden til at jeg først skriver nu er, at nu er vi begge tilbage på arbejde og drengen er i dagpleje, og nu er det VIRKELIG hårdt at få afbrudt sin nattesøvn nat efter nat. Knud er om dagen en glad, tryg og sund dreng, glad for sin dagplejemor, og følger så vidt vi kan se sin udvikling til punkt og prikke, men om natten bliver han en anden. Aftnerne er nogenlunde som følger: vi spiser ved 18 tiden, kl 18.30-19 bliver han badet, bagefter får han natgrød og så bliver han puttet ca 19.30-20. Er jeg hjemme, får han en ammetår, er det hans far der putter, får han sommetider en flaske. Vi synger godnatsang og han lægger sig nogenlunde villigt til at sove.

De fleste aftner skal han lige vugges let med en hånd på hoften, han kan godt klynke lidt inden han overgiver sig. Så går der gerne et par timer hvor han sover dybt. Men så omkring 22-23 begynder han at græde. Er vi lynhurtige kan vi nå at putte en sut i munden på ham og vugge ham tilbage i søvn. Men oftest går der ikke mere end et par minutter, så er han der igen. Og igen. Og igen. Efter et stykke tid ender det som regel med at han får en ammetår mere. For det meste er han på dette tidspunkt helt opkørt. Græder hysterisk og spænder sin krop, vrider og vender sig. Hænderne kører rundt i ansigtet og slår sutten ud.

Han har indtil for et par uger siden sovet i en seng lige ved siden af vores seng. Altså sådan en slags bedside i stor størrelse. Nu har vi prøvet at flytte ham ned i husets eneste værelse, fordi rigtig mange mennesker har sagt, at grunden til at han sover uroligt er fordi vi vækker hinanden når vil ligger så tæt. Indtil ...

Annonce

... videre har det ikke haft nogen effekt. Han sover lige uroligt og vågner mellem to og otte gange i løbet af en nat. Dvs at en af os nu ligge på sofaen i stuen og har "vagt" (det er som regel mig, da min kæreste bliver et monster hvis ikke han får søvn) mens den anden sover i soveværelset.

Det er uholdbart med alt det renderi. Vi synes vi gør meget ud af putteritualer, og har i mindst tre måneder forsøgt at få ham til at tage en sovebamse/klud eller lign., men han er ikke interesseret. Det er heller ikke så meget det at få ham til at sove ved sengetid der er problemet, men mere resten af natten. Han vågner almindeligvis mellem kl 5 og 7.

Jeg er klar over at jeg ammer "for meget" når han sådan får lov at blive trøstet med ammetår, men når jeg har prøvet at lade være og bare holde om ham, så er han så rasende at jeg efter en times tid som regel lader ham få. En gang imellem når han at falde i søvn af udmattelse.

Jeg har læst din bog om søvn (og alle mulige andre artikler bøger om søvn), men synes ikke jeg kan komme på "det" der rammer ned i noget jeg kan bruge. I går var der fx ro fra 19.45 til 22.45 og så startede sirenen. Jeg gik ned og ammede, lagde ham tilbage i sin seng og så lagde jeg mig på gæstesengen ved siden af ham. Ved tre-tiden vågnede han igen, og så kom han over til mig. Blev ammet og sov resten af natten i mine arme. Vågnede igen kl 5, og begyndte at pludre, jeg fik lullet ham i søvn igen og vi sov til kl. 7. Så er der ok ro på, men min søvn er ikke ret god. Han er tilgengæld frisk når han først er helt vågen. (Han græder/klynker lige inden han vågner helt op)

Han sover ca 2-2 1/2 time til middag i barnevogn hos dagplejeren. Hans ører er blevet tjekket og de er fine.

Det var en hel masse information, jeg håber du kan komme med nogle tips og tricks til bedre søvn. Hvad kan det være han er så ulykkelig over om natten?

Mange hilsner fra
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.