Sovevaner fortsat

21. september 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Sovevaner fortsat

Kære Helen,

Tak for dit svar vedr min pige med refluks i foråret. Det var rart at få dit syn på sagen. Vi havde stor succes med at vende hende af med at blive vugget i vores favn og det minimerede antallet af opvågninger markant.

Dog skriver jeg desværre til dig nu igen fordi natten ikke er blevet lettere set i lyset af at hun nu er 10 mnd og blevet fri for sin refluks.

Sagen er den, at hun stadig vågner hver nat og at det kan tage os 1-2 1/2 time at putte hende igen. Hun har kun sovet igennem (dog grædt i søvne og bedt om hjælp til sut) 2 nætter i hendes 10 mnd lange liv.

Siden hun blev vænnet af med at blive vugget i søvn i foråret er der sket det, at hun stadig vågner op og er lysvågen. Det er som om at hendes krop har vænnet sig til at være oppe om natten i samme tidsinterval som om dagen. Når hun vågner, ligger hun og snakker og nu hvor hun kravler og stiller sig op ad alt, gør hun også det om natten. Først håbede vi på at det hjalp at lade hende sove væk fra mig - så hun blev flyttet ind på sin søsters værelse. Det hjalp ikke. Senere skar vi samtlige natamninger fra i håb om at det fik hende til at sove uden at vågne op og være lysvågen. Det hjalp ikke. Jeg har også sovet lige ved hendes seng (uden hun vidste det) så jeg kunne iagttage hendes opvågningsmønster for at spore om hun havde en langsom opvågning hvor jeg kunne nå at give hende sut, så hun ikke vågnede helt op. Det har hun ikke. Hun vågner op og snakker/står/kravler med det samme.

Jeg stoppede med at amme, i håb om at dette ville få hende til at sove bedre. Vi har senest forsøgt at gå tilbage til at give hende mælk om natten når hun vågner, men det hjælper kun nogle gange. Andre - og langt de fleste gange - virker flasken nærmest modsat: som om den kvikker hende endnu mere op. Om dagen når hun puttes til eftermiddagslur virker flaske søvndyssende - og det samme når hun puttes til natten.

Vi har også prøvet at lade hende snakke for sig selv om natten i håb om, at hun falder i søvn igen. Men når hun har snakket i ...

Annonce

... ca 20 min så begynder hun at klynke lidt og når vi så forsøger at putte hende så starter hun med at græde. Hun vækker os alle og nu er vi efterhånden ret desperate.

Rytmen ser således ud:
kl6: vågner glad og snakker
kl7: grød, frugt, evt bolle, vand
kl8.30/9: (evt lidt knækbrød men for det meste har hun spist så meget morgenmad at hun ikke er sulten) formiddagslur
kl10.45/11.15: vågner fra lur (sover 2-2 1/2 time)
kl11.45: rugbrød, pålæg, grøntsager, vand
kl13.15: flaske (160ml) puttes til lur
kl14.45/15.15: vågner (sover 1 1/2 time)
kl16: eftermiddagsmaden er hun ikke så sulten efter men sød frugt ryger altid ned
kl18:middagsmad (spiser kun meget hvis vi får pasta) men er i princippet ikke kræsen. Vil bare helst selv spise med fingrene og det er lettest derfor at spise det velkendte pasta (virker tit for træt eller stimuleret af dagen til at spise ny mad og/eller spise selv - og nægter samtidigt at blive madet). Hun er dog ikke kræsen. Vi har ikke så let ved at spise før kl18 da vi gerne vil spise alle 4 sammen og det er der min mand kommer hjem.
kl19: bad
kl19.30:tilbydes godnatgrød - nægter for det mest
kl19.45/20: flaske (160 ml) puttes til natten
mellem kl.11-01.30: vågner lysvågen og snakker - falder først til ro 1-2 1/2 timer senere.

Jeg er i tvivl om hun kunne vågne af sult. Hun får ofte mest mad om morgenen og til frokost og klart mindst om eftermiddag og aften. Men hun drikker jo omvendt heller ikke synderligt meget mælk inden natten. Og når hun vågner om natten er hun ikke ked af det - snarere glad og frisk, så det er trods alt svært at læse opvågningen som et tegn på at hun er sulten.

Hvad skal vi gøre? Vi går ofte så tidligt i seng at vi ikke er vågne til at give hende et drømmemåltid kl.22.30. Men har overvejet om jeg skulle stille vækkeuret og give hende et sådan. Hvad tænker du?

Hun er så glad og nem om dagen. Og hun falder for det meste selv i søvn i sin klapvogn uden at blive trillet.

Tusind tak fordi vi kan sparre med dig.

Mange gode hilsener,
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder