Svar: Nattesøvn 11 mdr.

21. september 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig omkring din datters nattesøvn, og jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting, som spiller ind hos jer.

For det første er hun begyndt i vuggestue. Det er super dejligt, at I kan mærke at hun trives der og er faldet rigtig godt til. Det er rigtig godt. Men der er stadig en meget stor verden for hende og der er rigtig mange stimuli og mange oplevelser i løbet af dagen - og de skal alle bearbejdes, når hun sover. Derfor drømmer hun ekstra meget i øjeblikket og det betyder, at hun om natten både kan græde, klynke, vågne med skrig osv. ligesom hun også kan ligge og snakke, pludre, grine osv. Alt sammen imens hun sover og alt sammen en bearbejdning af dagen.

For det andet så er det naturligt svært for hende at være adskilt fra jer i dagtimerne. Det er rigtig dejligt, at hun er tryg ved pædagogerne og lader sig trøste og betrygge af dem. det er ligesom det bør være, men hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun kan ikke forholde sig til, at I er på arbejde og hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, om I kommer tilbage om 3 minutter, 3 timer eller om 3 timer - hun mærker bare at mor og far ikke er der. Derfor kan hun godt være ekstra tryghedssøgende og have ekstra meget behov for nærhed og tæt fysisk kontakt, når I er sammen derhjemme - og især, når hun skal overgive sig til søvnen og i løbet af natten.

Jeg plejer at sige, at hun skal have sit mor-depot eller far-depot fyldt ekstra op, for at hun har noget at tære af, når I er adskilt i løbet af dagen. Derfor er det vigtigt, at I giver hende den nærhed og kontakt, som hun søger - men samtidig netop holder fast i at det er nærhed og dermed ikke også mælk hun skal have i munden - og det leder mig til den 3. udfordring, som lyder til at kunne spille ind hos jer.

Det lyder som om, at jeres datter måske har et søvnassociationsproblem. Det betyder, at hun er blevet uhensigtmæssigt afhængig af at få bryst eller flaske i løbet af natten for at kunne komme videre, når hun har sine små opvågninger...

Det er vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn, stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord osv. og forsøger at undgå at give hende bryst eller flaske i munden, hver gang hun vågner. Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at hun tilbydes både mad og væske nok hele dagen igennem og med den alder hun har, vil jeg anbefale to amninger (eller flasker) i døgnet.

Derudover vil jeg anbefale, at du ...

Annonce

... tilbyder hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Det kan hjælpe hende med at blive fyldt ekstra op til natten og sikre, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten, samtidig med at det giver en god ro i maven og hjælper hende med at falde i søvn.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover her ca. 1.5 time

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Hun kan også tilbydes varm mad til frokost :) Vand af kop.

Puttes til middagslur og sover også her ca. 1.5 time

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen eftermiddag/før aftensmad - tilbydes lidt gnavegrønt i hånden imens du gør maden klar :)

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Ca kl 19.30: Tilbydes en godnatgrød - havregrød, flerkornsgrød eller lignende. Vand eller mme af kop. Får herefter børstet tænder

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30: Ammes (eller flaske) og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.

Når du putter hende til natten, så er det rigtig fint at holde fast i, at hun falder i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Sen aften, kan du så give hende mælk og derefter putte hende tilbage i egen seng igen.

Du kan dog godt vælge at koble hendes seng til din seng, det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. På den måde kan du stadig putte hende i egen seng, samtidig med at du om natten kan lægge en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke at du er der - uden at du behøver stå op og hente hende :) Det kan som sagt være nødvendigt med den ekstra nærhed lige nu og det kan være et alternativ til at have hende i dobbeltsengen. Du skal naturligvis altid sikre, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade...

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer lige nu, og hvad du kan gøre for at hjælpe hende videre i søvnen og sove mere sammenhængende:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor