Nattesøvn 11 mdr.

21. september 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Nattesøvn 11 mdr.

Kære Helen.

Jeg har tidligere fået hjælp - og nu skriver jeg igen.

Vores datter er knap 11. mdr. Hun er i løbet af dagen meget glad. Hun græder sjældent og er ikke en der søger sin mor og far meget. Er vi fx ude er hun meget tryg ved andre mennesker. for 1 måned siden blev hun kørt ind i vuggestue og det gik over al forventning - hun er meget glad for det.

De sidste 2 uger er der dog sket noget med hendes nattesøvn.
Hun har aldrig været et barn, der sov igennem. En sjælden gang imellem har hun taget de der 5-6 timer i streg, men det kan vist tælles på en-to hænder.
Normalt sover hun stræk af 3 timer - og det synes jeg er alt for lidt for hendes alder - er det ikke det?

Hun bliver lagt omkring 19-20 tiden. Så vågner hun typisk 22-23, igen ved 24-01, og igen ved 3 tiden og 5-6 tiden - hvorefter hun står op ved 06-07 tiden. Det er jo mange opvågninger. Her er vi altid nødt til at tage hende op, og når jeg gør det involverer det som regel at hun får mælk - ikke meget - men nok til hun falder i søvn igen - hvilket hun så også ofte gør meget hurtigt.

Jeg har på det sidste haft held til at skippe mælken et par af gangene - har været helt nede på 1 gang mælk i løbet af natten.
Derudover har vi i de sidste fire uger arbejdet på hun skulle falde i søvn i egen seng, når hun blev lagt. I starten var ...

Annonce

... der meget protest - men nu er vi der, hvor vi kan lægge hende, synge en lille sang, sige pænt godnat og forlade værelset - hvorefter vi går lidt til og fra og siger godnat igen, hvis hun beklager sig. Nu falder hun typisk i søvn på 10-30 min - uden det store brok.

Vi havde jo håbet, at hendes evne til at falde i søvn selv ville smitte af på de mange opvågninger, da vi mistænkte at opvågningerne med gråd skyldtes, at hun simpelthen ikke havde lært at falde i søvn selv, og derfor ikke selv kunne falde i søvn igen om natten.
Men det har ikke hjulper - tværtimod er det blevet værre.

Som sagt har de sidste fjorten dage været svære.
Hun er vågnet med store skrig, hvor det før var klynk, og de sidste par nætter har det været svært at berolige hende.

Jeg har fundet ud af, at tager jeg hende ind i min seng, så sover hun langt tungere og har meget færre opvågninger. Det har jeg følt nødvendigt at gøre, da vi var oppe på en/to opvågninger i timen.

I løbet af dagen sover hun typisk to lure af 1,5 times varighed, hvoraf hun vågner fra den sidste ved 15 tiden.
Hun spiser rigtig godt i løbet ad dagen, tilbydes 5-6 måltider og spiser store portioner,

Hvorfor vågner hun mon så mange gange? og hvorfor er det pludselig begyndt at være med gråd?
Hvad skal/kan vi gøre for at bedre det?

Hilsen
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor