Svar: Lærer jeg min baby dårlige sovevaner?

31. august 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det er simpelthen så dejligt at sove sammen med de små - og det er rigtig vigtigt at nyde det og give dem al den nærvær og tætte fysiske kontakt, som er muligt. Det kommer aldrig dårligt igen :)

Når det er sagt, så anbefales det dog, at børn ikke sover i samme seng som deres forældre, men sover i egen seng - dette for at forebygge vuggedød. Hvis og når din datter sover sammen med dig, så er det derfor vigtigt, at hun har lige så meget plads omkring sig, som hvis hun lå i egen seng, ligesom hun skal have sin egen dyne. Du skal sikre dig, at hun ikke kan blive overophedet og du skal være sikker på, at du ikke kommer til at lægge dig på hende. Hvis hun sover på din brystkasse, så skal du selv være vågen. Du skal naturligvis også sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at hun ligger i din seng.

Mange børn vil i 3-4 måneders alderen have lidt svært ved at sove. Med den alder din datter har nu, så er hun langt mere bevidst. Hun oplever rummet, som hun er i, på en anden måde, hun kan se længere, hun skelner mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed - og det kan være svært for hende at koble fra og slippe alle oplevelser og sanseindtryk. Her kan det ofte netop hjælpe, at du ...

Annonce

... lægger dig med hende, ammer hende i dobbeltsengen (eller giver flaske) og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Hun kan mærke din nærhed og fornemme, at du er hos hende og det hjælper hende til ro. Sådan må du derfor gerne gøre :)

Det kan også være bedre, at du netop lægger dig med hende og lader hende falde i søvn ved siden af dig - fremfor at du går rundt med hende og vugger hende i dine arme. Det er godt, hvis hun kan lære at falde i søvn med så lidt aktivitet fra din side som muligt:) Det er dog også rigtig godt, hvis du nogle gange kan få hende til at overgive sig til søvnen uden at hun har dit bryst i munden - det betyder ikke så meget lige nu, når hun ikke er ældre end hun er, men på sigt, vil det være super fint, hvis I kan nå dertil, hvor hun spiser, slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.. så hun ikke er afhængig af at skulle have dit bryst (eller en flaske) i munden for at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men ja - lige nu er hun så lille, at du skal gøre det, som virker bedst for jer begge to, og som du fornemmer, der er behov for :) Det vigtigste er, at hun falder trygt i søvn og forbinder det at sove med noget som er dejligt. Det giver en god basis for gode sovevaner senere hen :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder