Svar: Amninger om natten - 8 mdr.
3. august 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Jan og Camilla
Tak for jeres brev og fine beskrivelse - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge.
Der er rigtig mange ting, som spiller ind hos jer...
For det første jeres søns alder og udvikling netop nu. Jeres søn er i separationsfasen. Det betyder, at han lige nu øver sin selvstændighed, han øver sig i at være mere og mere adskilt fra jer forældre. For at kunne separere sig, så er han nødt til at føle sig knyttet til, og derfor vil han i denne periode naturligt ofte blive mere tryghedssøgende, pylret og klynkende - og han vil ofte søge brystet lidt hyppigere. Det ser man ofte om aftenen. Der hvor roen skal falde over ham, hvor han skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger han ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt.
Når han skal puttes om aftenen, så vil han derfor ikke ned i sin seng, han græder, protesterer, har brug for at sidde lidt længere på skødet, brug for at blive holdt i hånden, vugget lidt osv. Det gør ham tryg at mærke jer tæt fysisk.
Når han vågner om natten, så er det fordi han drømmer ekstra meget netop nu. Han vågner med gråd eller kan faktisk også grine om natten. Han har også en stor motorisk uro og vågner, fordi han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Nogle gange vil I være nødt til at tage ham op, trøste ham, give lidt mælk - og andre gange vil det være bedre at hjælpe ham med at blive lagt ned i en god stilling igen, få dynen på sig, som han har sparket af og hjælpe ham videre i søvne med hænder, kærtegn, beroligende ord - men i sengen.
Hans lyst til at opleve verden er stor - og derfor protesterer han også mod søvnen om dagen. Det er svært for ham at koble fra og slippe alle oplevelserne og derfor sætter han sig op - igen og igen. Det er her en god idé at flytte puttetidspunktet lidt, så han puttes en lille smule senere, ligesom det ofte vil være nødvendigt at acceptere, at han i en periode sover lidt kortere dagslure. Det er helt okay - det handler om alder og udvikling, og det vigtigste er, at han får to afbræk i løbet af dagen - formiddagslur og middagslur.
Det er en god idé at lade ham sidde op og så trille en tur med barnevognen. Lade ham se sig omkring, tale med ham om det I kører forbi, lade ham opleve, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt op med indtryk - og så først lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat - læg mærke til klokken, det kan give lidt idé om, hvad tid han er putteklar.
Det er også vigtigt, at I forsøger at følge så fast en dagsplan som muligt - det vil sige op til samme tid hver morgen, spise måltider til fast tid, puttes til fast tid. Jo mere ens rytme, jo mere vil han naturligt føle sig parat til at sove, når det er tid til at sove. Tidspunkterne bør være ens uanset om det er hverdag eller weekend, uanset om han er i vuggestue eller hjemme - så det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at køre nogenlunde samme rytme som vuggestuen har/som I har til hverdag eller nu skal vænne jer til at have :)
Derudover så lyder det som om, at jeres søn har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af bryst og favn, for at kunne sove. Det er problematisk, fordi det gør det svært for andre at passe ham, trøste og berolige ham - ligesom hans mælkeindtag naturligt også påvirker hans indtag af rigtig mad - og det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at hans behov for mad og væske dækkes tilstrækkeligt igennem hele dagen.
Med den alder han har vil det være fint med 3 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Men - da jeres dreng skal passes i dagtimerne, så vil det naturligt ikke være muligt at amme ham før middagslur. Du kan gøre det, at du vælger at amme aften, sen aften og tidlig morgen og således slet ikke ammer om dagen mere. Eller du kan gøre det, at du lader vuggestuen give flaske eller en kop med mme før middagsluren, så de hjælper ham til at sove på denne måde om dagen. Og du kan så amme aften og sen aften, hvorefter han så skal sove igennem til næste morgen.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden at blive ammet
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv. Vand af kop.
Ammes/flaske/kop med mme og puttes til middagslur - måske ca 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden, frugtmos eller måske en portion frugtgrød med mme. Vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, tomatsovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød - havegrød eller flerkornsgrød, vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes godt, gerne fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng - og skal herefter ikke tilbydes brystet yderligere om natten...
Som du kan se, så er der mange måltider hele dagen igennem og også indført en godnatgrød. Grøden om aftenen skal sikre ekstra mæthed til natten. og den ligger efter et aftenbad, som hjælper til større fysisk ro.
Når du ammer ham før middagsluren, vil det være rigtig godt, at du herefter sætter ham i barnevognen og triller ham en tur - så han ikke oplever at falde i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt for at få brudt afhængigheden af bryst og favn før søvn... Du må gerne give ham en bolle eller lidt blød frugt i hånden, som han kan spise imens I triller tur - det kan virke næsten meditativt på ham:) Samtidig anerkender du også, at han kan have brug for noget i munden, da han er vant til at blive ammet før søvnen, og han skal lære at sove uden brystet. Giv ham også vand, hvis han er tørstig - evt af en kildevandsflaske med tut eller af en drypfri kop.
Det er helt normalt at små børn falder i søvn med bryst eller flaske, det er helt naturligt at få mælk som del af putteritualet, og det er et trygt og dejligt ritual for små børn at have. Men nogle gange bliver det, som startede som et godt ritual uhensigtsmæssigt. Det gælder f.eks., hvis jeres dreng begynder at vågne op og søge brystet igen og igen og ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder ham brystet eller har ham i din favn, hver gang han vågner. Så har han fået det, jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er de rutiner vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser f.eks. nogle gange en bog før de kan lægge sig til at sove og for små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres søn med den alder han har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din eller fars favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder, at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder ham bryst igen og igen hele natten igennem. Og det lyder desværre til at være tilfældet hos jer.
Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at adskille bryst og søvn. I første omgang om dagen - han skal f.eks. ikke ammes før formiddagsluren, og måden du putter ham på der, skal du forsøge at efterligne om aftenen. Han må dog stadig gerne blive ammet inden middagsluren, men du skal som sagt derefter sætte ham i barnevognen, så han registrerer, at han er i vognen og ikke i din favn...
Jeg vil helst ikke ud i en "kold tyrker", hvor man fra den ene dag til den anden fjerner brystet, favnen, trygheden og det nære - alt det han kender og har lært... det vil være rigtigt synd for ham. Jeg synes, det bør være et spørgsmål om at ændre de vaner man har skabt, men samtidig give ham nogle nye gode rutiner, som er ligeså trygge og rare, og som på sigt vil være gode for ham.
Hos jer, vil det være meget svært at ændre lige nu - han gennemgår en meget svær periode alders- og udviklingsmæssigt, samtidig med at han skal i vuggestue og opleve at være adskilt fra jer om dagen... Det er rigtig hårdt.. Men samtidig er I nødt til at finde balancen mellem at give ham nærheden og trygheden og få skruet behovet for brystet gevaldigt ned....
Du kan godt vælge at amme ham liggende i din seng og så flytte ham til egen seng. Du må i princippet godt lade ham falde i søvn i din seng, og du må i princippet godt lade ham blive liggende der, til du ammer igen, inden du selv går i seng - og først her flytte ham over i egen seng - det kan være en måde at gøre det gradvist på. Det handler om først at lære ham at sove ved siden af dig og uden at være i din favn og lære ham at overgive sig til søvnen uden brystet i munden - han skal meget gerne nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover...
Og når han så kan det, så kan du begynde at arbejde på at amme ham og direkte derefter flytte ham til egen seng. Det er godt, hvis han sover i egen seng, fordi han så ikke ligger og dufter til mælkebaren hele natten :)
Det er, som far har sagt, også en mulighed at introducere en flaske. Far kan give ham flaske sen aften - flasken kan evt. gives i sengen, så han ikke oplever skiftet fra favn til seng. Far kan også vælge at sove sammen med ham i nogle nætter, hvor mor sover i et andet rum, så han lærer, at han ikke behøver mælk efter midnat... Far kan give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men kan af gode grunde ikke amme, så den mulighed er udelukket...
Jeg håber, at I kan bruge dette videre. Læs også meget gerne min bog "Helens bog om Børn og Søvn". I den kan I læse meget mere om den svære 8-9 måneders alder, om søvnassociationer osv.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske