Brev:
1-årig med temperament
3. august 2016
Alder:
13 mdr.
1-årig med temperament
Kære Helen
Jeg håber, at du har haft en dejlig sommer!
Vi har haft en dejlig sommer med vores lille dreng på 13 mdr. Han er det meste af tiden et rigtigt livstykke - ofte lutter smil, glæde og nysgerrighed. Men han er også temperamentsfuld! Og det er jeg også. Det kan af og til give gnidninger fordi jeg simpelthen har så svært ved at håndtere "hysteri" selvom jeg ved det er naturligt.
Men jeg har prøvet, og prøver stadig ihærdigt, at tilbyde ham alternativer når han bliver rigtig ked af at jeg stopper ham i en eller anden spændende aktivitet (rode i opvaskemaskinen, åbne skuffer, skabe osv.). Men han er fuldstændig ligeglad med alt andet end det han var i gang med og smider sig på gulvet i krampegråd nærmest. Når jeg er fuld af overskud kan jeg tage det med et smil på læben, men ellers så er det den slags anfald der er med til at dræne mig fuldstændig for energi, for jeg bruger ufatteligt store mængder af selvkontrol på at rumme ham, tale med ham, fortælle hvorfor han ikke må, finde noget andet han må - alternativt ende med at slæbe genstridig 11 kg's gut væk fra åstedet.
Det er det samme når han pusles. I enkelte tilfælde har jeg held til at aflede ham med en sjov leg eller en spændende genstand. Men 9 ud af 10 gange er det en kamp hvor han vrider og vender sig. Det er ikke et spørgsmål om at han vil op at stå - han vil kravle væk! Så det er SÅ svært at holde ham fast ved det vi skal. Jeg prøver at inddrage ham, give ham lidt creme, en spændende dims (en ny dims fra mit skab eller lign.). Men lige meget hjælper det. Det ender ofte med at jeg er nødt til at holde ham (hårdt) fast for overhovedet at kunne vaske ham og få ble på. Jeg vasker kun nødtørftigt og kun liggende ved afføring. Men bleen skal jo på, og det kan kun lade sig gøre liggende, da buksebleer ikke passer ham.
Og så er der også lige tandbørstningen....det ender også ofte med noget der minder om magtanvendelse, og jeg har det så skidt med det, men de skal jo børstes.... Nu har jeg haft held med lidt mindre modstand ved at lade ham se en lille kort tegnefilm på nettet (sådan en af 3-4 minutters varighed beregnet på babyer). Men er det en OK fremgangsmåde?
Hilsen