Brev:
Amninger om natten - 8 mdr.
3. august 2016
Alder:
8 mdr.
Amninger om natten - 8 mdr.
Hej Helen
Vores spørgsmål er omhandlende vores søns søvn, primært nattesøvn.
I dagstimerne er han begyndt at sætte sig op igen og igen og igen i barnevognen, og selvfølgelig gør han det, for han er jo nysgerrig og vil opleve. Men så læste jeg et sted, at man kunne vælge at gå en længere tur med ham først, og det gør jeg, men det er jo ved at udvikle sig til en dårlig vane, når det optimale ville være, at han kunne falde til ro for sig selv.
Vi lægger ham ned massevis af gange inden han overgiver sig - er det en periode, eller vil der skulle andre midler i brug?
Vores søn er aldrig faldet i søvn af sig selv - altid har vi skulle amme, vugge eller køre ham i vognen, før han sov.
Om aftenen har vi aldrig rigtig haft en meget fast rutine - det har været lidt svingende og sådan "gud nu virker han træt!". Men den seneste måned har vi givet ham et bad, fået nattøj på, (nogle dage leger han imellem her, hvis han ikke er træt nok), og når han gnider ører og øjne, ammer jeg ham i søvn på hans mørke værelse i sækkestolen og bære ham over i hans seng. Det tager oftest ikke så lang tid.
Jeg har altid ammet ham i søvn til natten, på nær de få uger hvor min kæreste har siddet ved ham i timelange seancer for at få ham til ro, når vi tænkte, at nu skulle han lære at falde til ro i sin egen seng. Der er hver gang kommet en stor reaktion fra vores søn med gråd og skrig, og han ender med at skulle op at trøstes flere gange. Den holder vi ikke til - det gør ondt i maven at se ham græde, selvom vi holder på ham, synger for ham eller siger "ssshh nu skal du sove" osv.
Vi har læst om søvntoget som du taler om, og de 10 minutter, men han græder med det samme, vi lægger ham i sengen om aftenen. Om dagen er sengen et sted for ham, hvor han har det godt - han nyder at sidde med hans bamser og grine dernede ind i mellem. Vi prøver på den måde ikke at gøre sengen til et utrygt sted.
Han har altid sovet i vores seng - fra dag 2 nærmest, og han har altid været et barn der spiste hele natten, mens jeg lå ammende og halvsov. Har aldrig fornemmet at det var sult - nærmere tryghed og hygge for ham. Nær 6 måneders alderen begyndte vi at ligge ham i hans egen seng på eget værelse, da jeg var dødtræt efter for lidt søvn, så både han og jeg skulle få en bedre søvn.
Jeg ammer dog stadigvæk to-tre gange hver nat, og han græder hvis jeg siger "sshh du skal sove" - han forventer, at blive ammet i søvn igen jo! Og jeg tager ham op, for jeg ønsker ikke, at han skal vågne op og ikke kunne sove igen. Hvis jeg er hurtig til at reagere, sover han videre kort efter, men har han ligget der lidt, så er han lidt mere vågen - og vil så nødigt at han vågner rigtigt.
I disse dage er han vågnet en time eller to efter han er lagt, så inden midnat løber det allerede op på to amninger, og så orker jeg ikke så meget mere, og tager ham ind i vores seng, og så ender det jo på en måde med lidt "fri-amning" natten igennem, da han jo ind i mellem er mere vågen end andre gange i løbet af en nat. Dum rutine når vi prøver at "indskole" ham på eget værelse - for alle parter.
Og så begynder vi at tale om det her med at kunne tage ud til et socialt arrangement og dermed få ham passet en enkelt gang - det er jo no-go for tiden, fordi han bruger mig til at falde i søvn, men hvordan vi løser det bedst muligt, er svært for os at få styr på?
Hellere et trygt barn end et der er ked-af-det fordi vi skal noget, men det kunne jo være rart ikke at sige nej til alt, fordi han ikke kan ligges til søvn af et andet nært familiemedlem.
Han har kun mellem 5. og 6. måned brugt sut, og flaske har vi ikke benyttet. Nogle dage ønsker min kæreste at vi begynder på modermælkserstatning, så han kan tage over, men jeg vil jo hellere, at han får min mælk - så der er vi lidt forvirret, men omvendt ville det jo kunne løse et problem med at blive passet ude (MÅSKE), men det er jo ikke meningen at han skal drikke sig i søvn, når han har fået rigtig mad.
Jeg har jo også læst, at amningen helt skulle være ovre nu om natten, hvor han er 8 måneder. Og det er den jo langt fra.
Nogle dage tænker jeg, at natteamningerne er hyggelige - og andre dage bander jeg dem langt væk. For det er jo skønt at sidde der med sit lille barn og holde om det og kigge på det, men andre dage er jeg så forbandet træt, at jeg ikke orker så lidt søvn og bare vil have en løsning.
På mandag starter vores søn i en lille vuggestue med 10 børn, men der kommer jo til at ske en masse nyt. Og jeg skal også opstarte igen og have energi og overskud til hverdagen. Så vi håber, at du kan komme med et godt råd til os, hvordan du ser vores situation og hvad vi skal arbejde på.
I dagstimerne er han en glad dreng. Han vågner oftest nær kl 6, sover omkring 8.30-10 og igen 13-14.30 (+/-). Og falder i søvn kl 19/19.30.
På forhånd TAK!
- Jan og Camilla