Amninger om natten - 8 mdr.

3. august 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Amninger om natten - 8 mdr.

Hej Helen

Vores spørgsmål er omhandlende vores søns søvn, primært nattesøvn.

I dagstimerne er han begyndt at sætte sig op igen og igen og igen i barnevognen, og selvfølgelig gør han det, for han er jo nysgerrig og vil opleve. Men så læste jeg et sted, at man kunne vælge at gå en længere tur med ham først, og det gør jeg, men det er jo ved at udvikle sig til en dårlig vane, når det optimale ville være, at han kunne falde til ro for sig selv.
Vi lægger ham ned massevis af gange inden han overgiver sig - er det en periode, eller vil der skulle andre midler i brug?

Vores søn er aldrig faldet i søvn af sig selv - altid har vi skulle amme, vugge eller køre ham i vognen, før han sov.

Om aftenen har vi aldrig rigtig haft en meget fast rutine - det har været lidt svingende og sådan "gud nu virker han træt!". Men den seneste måned har vi givet ham et bad, fået nattøj på, (nogle dage leger han imellem her, hvis han ikke er træt nok), og når han gnider ører og øjne, ammer jeg ham i søvn på hans mørke værelse i sækkestolen og bære ham over i hans seng. Det tager oftest ikke så lang tid.

Jeg har altid ammet ham i søvn til natten, på nær de få uger hvor min kæreste har siddet ved ham i timelange seancer for at få ham til ro, når vi tænkte, at nu skulle han lære at falde til ro i sin egen seng. Der er hver gang kommet en stor reaktion fra vores søn med gråd og skrig, og han ender med at skulle op at trøstes flere gange. Den holder vi ikke til - det gør ondt i maven at se ham græde, selvom vi holder på ham, synger for ham eller siger "ssshh nu skal du sove" osv.

Vi har læst om søvntoget som du taler om, og de 10 minutter, men han græder med det samme, vi lægger ham i sengen om aftenen. Om dagen er sengen et sted for ham, hvor han har det godt - han nyder at sidde med hans bamser og grine dernede ind i mellem. Vi prøver på den måde ikke at gøre sengen til et utrygt sted.

Han har altid sovet i vores seng - fra dag 2 nærmest, og han har altid været et barn der spiste hele natten, mens jeg lå ammende og halvsov. Har aldrig fornemmet at det var sult - nærmere tryghed og hygge for ham. Nær 6 måneders alderen begyndte vi at ligge ham i hans egen seng på eget værelse, da jeg var dødtræt efter for lidt søvn, så både han og jeg skulle få en bedre søvn.

Jeg ammer dog stadigvæk to-tre gange hver nat, og han græder hvis jeg siger "sshh du skal sove" - han forventer, at blive ammet i ...

Annonce

... søvn igen jo! Og jeg tager ham op, for jeg ønsker ikke, at han skal vågne op og ikke kunne sove igen. Hvis jeg er hurtig til at reagere, sover han videre kort efter, men har han ligget der lidt, så er han lidt mere vågen - og vil så nødigt at han vågner rigtigt.

I disse dage er han vågnet en time eller to efter han er lagt, så inden midnat løber det allerede op på to amninger, og så orker jeg ikke så meget mere, og tager ham ind i vores seng, og så ender det jo på en måde med lidt "fri-amning" natten igennem, da han jo ind i mellem er mere vågen end andre gange i løbet af en nat. Dum rutine når vi prøver at "indskole" ham på eget værelse - for alle parter.

Og så begynder vi at tale om det her med at kunne tage ud til et socialt arrangement og dermed få ham passet en enkelt gang - det er jo no-go for tiden, fordi han bruger mig til at falde i søvn, men hvordan vi løser det bedst muligt, er svært for os at få styr på?
Hellere et trygt barn end et der er ked-af-det fordi vi skal noget, men det kunne jo være rart ikke at sige nej til alt, fordi han ikke kan ligges til søvn af et andet nært familiemedlem.

Han har kun mellem 5. og 6. måned brugt sut, og flaske har vi ikke benyttet. Nogle dage ønsker min kæreste at vi begynder på modermælkserstatning, så han kan tage over, men jeg vil jo hellere, at han får min mælk - så der er vi lidt forvirret, men omvendt ville det jo kunne løse et problem med at blive passet ude (MÅSKE), men det er jo ikke meningen at han skal drikke sig i søvn, når han har fået rigtig mad.

Jeg har jo også læst, at amningen helt skulle være ovre nu om natten, hvor han er 8 måneder. Og det er den jo langt fra.

Nogle dage tænker jeg, at natteamningerne er hyggelige - og andre dage bander jeg dem langt væk. For det er jo skønt at sidde der med sit lille barn og holde om det og kigge på det, men andre dage er jeg så forbandet træt, at jeg ikke orker så lidt søvn og bare vil have en løsning.

På mandag starter vores søn i en lille vuggestue med 10 børn, men der kommer jo til at ske en masse nyt. Og jeg skal også opstarte igen og have energi og overskud til hverdagen. Så vi håber, at du kan komme med et godt råd til os, hvordan du ser vores situation og hvad vi skal arbejde på.

I dagstimerne er han en glad dreng. Han vågner oftest nær kl 6, sover omkring 8.30-10 og igen 13-14.30 (+/-). Og falder i søvn kl 19/19.30.

På forhånd TAK!

- Jan og Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder