Svar: Vil have bryst hele natten
10. juni 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Dagsplanen du sender ser umiddelbart rigtig fin ud. Rytmen lyder helt alderssvarende :)
Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket igennem og sikret dig, at han ikke har ondt i ørene eller andre steder, som kan forklare, at han vågner, græder og søger brystet så hyppigt som han gør om natten...
Så hvad er det så... jeg har tidligere nævnt for dig, at du skal sikre dig, at han ikke søger brystet om natten, for at få sat din mælkeproduktion op. Når det er sagt, så burde dette dog være sket, hvis det var behovet nu... Du nævner, at du også giver flaske om dagen en gang imellem - jeg kan ikke ud af din dagsplan se, hvornår du giver flaske. Men det er naturligvis et forsøg værd. Du kunne evt. prøve med en flaske sen aften, for at se om du med den kunne få fyldt ham lidt ekstra op til natten. Hvis han har drukket en stor flaske modermælkserstatning, så ved du i hvert fald, at han ikke er sulten, når han vågner.
Det kunne også være en overvejelse værd, om han måske skulle prøve at sove ved siden af far, fordi far ikke dufter af mælk. Far kan give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men uden at jeres dreng tror, at han skal die... Far kan evt. give flaske sen aften, det giver dig mulighed for at gå tidligere i seng og få lidt sammenhængende nattesøvn, hvilket det lyder som om, at du har brug for :)
I kan også forsøge at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Jeres dreng må ikke kunne trille ud af sengen eller komme i klemme, der hvor sengene støder sammen. Når hans seng er koblet til din seng, så giver det dig mulighed for at berolige ham med dine hænder, kærtegne ham osv. Han kan mærke dig, mærke at du er der, men du ligger stadig så langt fra ham, at han ikke på samme måde dufter din mælk og fornemmer brystet - og derfor tror, at han skal die. Du kan på den måde forsøge at skabe lidt afstand til brystet.
Nogle gange vil det også være rigtig godt, at du sætter dig op (selvom det kan være svært om natten, hvor man selv er rigtig træt), hjælper ham med at spise godt og effektivt, og derefter putter ham tilbage i egen seng igen. Igen for at han ikke ligger med brystet frit tilgængeligt om natten og derfor tror, at han skal die hele tiden...
Du skal regne med, at han har brug for mælk ca hver 3-4 time, hvis du er meget heldig, så kan han sove 5 timer uden mælk, men det skal du nok ikke forvente :) Men at die med en halv times mellemrum, det er naturligt hårdt for dig og uholdbart for jer i længden, så derfor er det helt okay, hvis far kan træde til og på den måde skabe tid imellem amningerne... jeres lille dreng har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du selv har :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske