Svar: Vil have bryst hele natten

10. juni 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Dagsplanen du sender ser umiddelbart rigtig fin ud. Rytmen lyder helt alderssvarende :)

Det er rigtig godt, at du har fået ham tjekket igennem og sikret dig, at han ikke har ondt i ørene eller andre steder, som kan forklare, at han vågner, græder og søger brystet så hyppigt som han gør om natten...

Så hvad er det så... jeg har tidligere nævnt for dig, at du skal sikre dig, at han ikke søger brystet om natten, for at få sat din mælkeproduktion op. Når det er sagt, så burde dette dog være sket, hvis det var behovet nu... Du nævner, at du også giver flaske om dagen en gang imellem - jeg kan ikke ud af din dagsplan se, hvornår du giver flaske. Men det er naturligvis et forsøg værd. Du kunne evt. prøve med en flaske sen aften, for at se om du med den kunne få fyldt ham lidt ekstra op til natten. Hvis han har drukket en stor flaske modermælkserstatning, så ved du i hvert fald, at han ikke er sulten, når han vågner.

Det kunne også være en overvejelse værd, om han måske skulle prøve at sove ved siden af far, fordi far ikke dufter af mælk. Far kan give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men uden at jeres dreng tror, at han skal die... Far kan evt. give flaske sen aften, det giver dig mulighed for at gå tidligere i seng og få lidt sammenhængende nattesøvn, hvilket det lyder som om, at du har brug for :)

I kan også forsøge at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Fjerne ...

Annonce

... tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Jeres dreng må ikke kunne trille ud af sengen eller komme i klemme, der hvor sengene støder sammen. Når hans seng er koblet til din seng, så giver det dig mulighed for at berolige ham med dine hænder, kærtegne ham osv. Han kan mærke dig, mærke at du er der, men du ligger stadig så langt fra ham, at han ikke på samme måde dufter din mælk og fornemmer brystet - og derfor tror, at han skal die. Du kan på den måde forsøge at skabe lidt afstand til brystet.

Nogle gange vil det også være rigtig godt, at du sætter dig op (selvom det kan være svært om natten, hvor man selv er rigtig træt), hjælper ham med at spise godt og effektivt, og derefter putter ham tilbage i egen seng igen. Igen for at han ikke ligger med brystet frit tilgængeligt om natten og derfor tror, at han skal die hele tiden...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal regne med, at han har brug for mælk ca hver 3-4 time, hvis du er meget heldig, så kan han sove 5 timer uden mælk, men det skal du nok ikke forvente :) Men at die med en halv times mellemrum, det er naturligt hårdt for dig og uholdbart for jer i længden, så derfor er det helt okay, hvis far kan træde til og på den måde skabe tid imellem amningerne... jeres lille dreng har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du selv har :)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer