Vil ikke lege selv - 3 år, 4 mdr.

10. juni 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Vil ikke lege selv - 3 år, 4 mdr.

Hej Helen

Vi har en sød og sjov pige på 3,5 år som langt hen ad vejen slet ikke vil lege selv i løbet af dagen. Hun har fået en lillesøster for et halvt år siden.

Inden lillesøsters ankomst var situationen den samme, men nu er den forværret. Hun går i børnehave hvor hun stortrives og har små veninder hvor de leger sammen dernede. For nyligt har jeg hørt at de leger rollelege osv med hinanden. På stuen kan hun være den der starter legen. Hun er kreativ og kan være dominerende, men på en sød måde.
hun er generelt en glad pige som er meget veltalende og har humor.

Vi har bare problemet at hun slet ikke vil lege selv efter børnehave og i weekenderne. Det er ikke fordi vi ikke vil lege med hende, men vi kan ikke hver gang hun spørger. Der er også andre ting der skal laves. Hver dag leger vi dog med hende på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen så hun føler at vi vil hende og hører hende.

Nu er det sådan at hun ...

Annonce

... indimellem reagerer med gråd, hvis vi ikke lige har tid og ellers kan hun finde på at ligge sig på sofaen og vil se fjernsyn. Indimellem har vi også startet legen og derefter forladt legen for at se om hun leger selv videre men det sker ikke særlig tit.

Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke kan underholde sig selv længere tid ad gangen men VIL have os med i legen. Det er oftest rollelege, som hun jo elsker. Hvad gør vi for at ændre dette? Jeg syntes det er enormt belastende faktisk og især når jeg indimellem har to små hjemme. Det skal også være sådan at hun kan tåle at blive afvist uden et udbrud.

Jeg vil gerne have min store pige mere hjemme, nu jeg er på barsel men ikke når hun render mig i hælende og siger mor "nu sover lillesøster så kan du godt lege med mig"
måske det er en periode men vil gerne hvis vi kunne hjælpe hende til at blive bedre til at lege lidt mere selv.

Glæder mig til at høre fra dig.

Hilsen

En lidt træt mor:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder