Brev:
Vil ikke lege selv - 3 år, 4 mdr.
10. juni 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
Vil ikke lege selv - 3 år, 4 mdr.
Hej Helen
Vi har en sød og sjov pige på 3,5 år som langt hen ad vejen slet ikke vil lege selv i løbet af dagen. Hun har fået en lillesøster for et halvt år siden.
Inden lillesøsters ankomst var situationen den samme, men nu er den forværret. Hun går i børnehave hvor hun stortrives og har små veninder hvor de leger sammen dernede. For nyligt har jeg hørt at de leger rollelege osv med hinanden. På stuen kan hun være den der starter legen. Hun er kreativ og kan være dominerende, men på en sød måde.
hun er generelt en glad pige som er meget veltalende og har humor.
Vi har bare problemet at hun slet ikke vil lege selv efter børnehave og i weekenderne. Det er ikke fordi vi ikke vil lege med hende, men vi kan ikke hver gang hun spørger. Der er også andre ting der skal laves. Hver dag leger vi dog med hende på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen så hun føler at vi vil hende og hører hende.
Nu er det sådan at hun indimellem reagerer med gråd, hvis vi ikke lige har tid og ellers kan hun finde på at ligge sig på sofaen og vil se fjernsyn. Indimellem har vi også startet legen og derefter forladt legen for at se om hun leger selv videre men det sker ikke særlig tit.
Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke kan underholde sig selv længere tid ad gangen men VIL have os med i legen. Det er oftest rollelege, som hun jo elsker. Hvad gør vi for at ændre dette? Jeg syntes det er enormt belastende faktisk og især når jeg indimellem har to små hjemme. Det skal også være sådan at hun kan tåle at blive afvist uden et udbrud.
Jeg vil gerne have min store pige mere hjemme, nu jeg er på barsel men ikke når hun render mig i hælende og siger mor "nu sover lillesøster så kan du godt lege med mig"
måske det er en periode men vil gerne hvis vi kunne hjælpe hende til at blive bedre til at lege lidt mere selv.
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen
En lidt træt mor:)