Svar: Tryghed i sengen
2. juni 2016
Alder:
6 mdr.
Kære mor til livsglad pige
Tak for dit brev og velkommen til! Og tusind tak for dine søde ord om min bog og søvn, hvor dejligt at høre, at den har hjulpet dig og givet ro - tak :)
Din datter er stadig en meget lille pige, og det er helt naturligt, at hun har brug for trygheden, brug for at føle sig omsluttet, mærke dine arme omkring sig osv. når hun skal sove. Det er helt okay, at hun lige nu ikke kan falde i søvn på egen hånd i sin seng, men har brug for din hjælp - det skal nok komme med tiden, men det lyder som om, at du er nødt til at ændre lidt strategi...
Du skriver, at det har været svært at putte hende igennem de sidste 3 måneder. Du har forsøgt, men hun registrerer tydeligt, når hun bliver puttet fra din favn. Hun reagerer på det skift og hun bryder sig ikke om det.. Du fortæller også, at du har forsøgt at putte hende direkte i sengen eller i barnevognen, men at hun ofte ligger og piller ved tingene og til sidst bliver hun ked af det... Jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting du kan gøre.
For det første er det vigtigt, at hun får mælk før hun puttes. Mælken skal være med til at "slå hende omkuld", hvis man kan sige det sådan. Og nu hvor hun er 6 måneder, skal hun også have en del skemad. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at lave en dagsrytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur, sammen med vand af kop - og så tilbyder hende bryst eller flaske, før hun skal sove igen.
Hvis hun ammes, så vil jeg anbefale dig, at du nogle gange vælger at lægge dig ned og amme hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn og også blive liggende ved siden af dig. Hun skal helst nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun ikke er afhængig af brystet i munden for at sove.
Når du hjælper hende til at sove på denne måde, så lærer hun at du er der, at du ikke forsvinder fra hende og at hun derfor trygt kan overgive sig til søvnen - og samtidig så lærer hun, at hun ikke behøver være i din favn, at hun ikke behøver blive vugget i dine arme, skal gås rundt med osv. for at kunne falde i søvn, hun kan faktisk godt ligge stille ved siden af dig og sove. Det er trygt og nærværende.
Hvis hun får flaske, så vil jeg anbefale dig, at du prøver at give hende flasken i sengen eller i barnevognen - netop for at undgå det skift der er fra favn og ned i seng. Igen skal hun have flasken lige før hun skal sove, og hun skal nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Det vil være rigtig godt, hvis du kan elevere hendes hovedgærde lidt. Hun er for lille til en hovedpude, men du kan komme et sammenrullet håndklæde eller en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Jeg vil også anbefale dig, at du f.eks. om formiddagen vælger at trille hende en tur, når det er tid til formiddagslur. Hvis hun ikke falder i søvn eller virker træt og parat nok til at sove efter formiddagsmåltidet og mælken, så sæt hende op i barnevognen og lad hende kikke på verden, imens I triller af sted. Lad hende suge til sig af indtryk, anerkend hendes lyst til at opleve og følge med - og læg hende ikke ned, før du tydeligt fornemmer, at hun er parat. Læg mærke til tidspunktet, det kan give dig en idé om, hvornår søvntoget kommer forbi og dermed lidt idé om, hvornår du så måske kan putte hende indenfor, hvis vejret en dag ikke er til ture med barnevogn:)
Det vil være rigtig godt, at du nu forsøger at have en helt fast plan for dagen - det vil sige fast stå op tidspunkt, faste spisetider og faste tidspunkter for aktivitet, leg og også søvn. Jo mere fast rytmen er, jo bedre vil hendes indre ur fungere, jo bedre vil du kunne putte hende, når hun er parat til at sove, og hun vil naturligt også selv begynde at få en indre fornemmelse for, hvornår hun er træt og netop har brug for søvn, så hun dermed bedre kan overgive sig til søvnen, når du så putter hende. Ligesom hun også får en bedre fornemmelse for sult og mæthed.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, friske bær osv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur. Evt. ved at sætte hende i barnevognen og trille en tur.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur måske kl 13 - det afhænger helt af hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger. Du kan trille hende i barnevognen og lade hende sidde op, du kan også vælge at lægge dig med hende og amme hende i din seng, for på den måde at hjælpe hende til ro, hjælpe hende med at koble fra.
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt og bær. Derudover frugtmos og vand af kop.
Ammes eller flaske gives fortsat eftermiddag og måske har hun brug for en kort powernap eller måske springes den nu over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet kan dog variere efter hvorvidt hun har sovet en 3. powernap eftermiddag eller om den er sprunget over.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske - og begynder herefter at sove om natten uden yderligere mælk. At sove igennem i denne alder betyder at hun kan sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske